اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۳۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

مگس و مسّ میِّت!

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸ ب.ظ


بذله گویی و شوخی های شهید علی رضا کوهستانی هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود.

یک روز ما در فاو نشسته بودیم. در همان اورژانس خط اول، با علی رضا چای می خوردیم. یک لحظه، هر دو متوجه شدیم که یک مگس روی لبه لیوان چای علی رضا نشست. همین طور خیره به مگس بودیم. مگس روی لیوان راه رفت و راه رفت تا یک دفعه مثل اینکه سُر خورده باشد، افتاد توی لیوان چای علی رضا. علی رضا هم برگشت و گفت:

-          اِ اِ اِ

-          چی شد؟

-          ببین، نگاه کن، میره روی جنازه عراقی ها میشینه و غسلشو میاد توی چایی ما میکنه!

در فاو گربه زیاد بود. یک روز یکی از گربه ها به پای خاکریز آمده بود. ما به خاطر این که آن گربه ترکش نخورد و بلایی سرش نیاید، می گفتیم:

-          پیشته، پیشته.

در همین لحظه، علی رضا هم آمد. تا دید دارم گربه را پیشت می کنم و گربه هم به حرف من توجهی ندارد، گفت:

-          رضا جان! مثل این که فراموش کردی توی عراق هستیم. این گربه هم عراقیه. ببین، تکون نمی خوره. حرفتو نمی فهمه. تو باید بهش بگی: اَلپیشت، اَلپیشت ...!!

راوی: حاج رضا دادپور، بلیت بهشت، به قلم حسنین شیردل ص111

  • سیدحمید مشتاقی نیا

مدینه فاضله دولتمردان خاص!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱ ب.ظ


بر اساس یک باور تجربی، درست یا غلط معتقدم طلبه هایی که وارد سازمان های اداری شده و در نهادها مشغول به کار می شوند، به طور معمول از زیّ طلبگی ومرام حوزوی خود فاصله می گیرند. به عبارت صریح تر این طیف از روحانیون از نظر معنوی دچار عقبگرد می شوند. حالا دلیلش هر چه می خواهد باشد؛ دور شدن از فضای معنوی و علمی حوزه، ذوب شدن در سیستمی که فیش حقوقی، میز و رضایت مافوق در آن حرف اول را می زند یا ...

اگر بتوانم یک نفر را نام ببرم که تجزیه و تحلیل شخصیتش! به من ثابت کرد که این باور ممکن است گاهی صحیح نباشد باید از سید حامد صالحیان نام ببرم.

حجت الاسلام سید حامد صالحیان مدتی مسئولیتی را در پایگاه های مختلف نیروی هوایی ارتش برعهده داشت. اکنون که از این کار دست کشیده و به امور ذاتی روحانیت می پردازد، وقتی رفتار و گفتارش را ورانداز می کنم با تمام وجود احساس می کنم نسبت به گذشته از نظر معنوی، اجتماعی و مدیریتی چند قدمی بالاتر رفته و اکنون به یک روحانی کارآمد، مردمی، مجرّب و با درایت که قابلیت محور قرار گرفتن را داراست، تبدیل شده است.

آسید حامد الان امامت جماعت یکی از مساجد مرکزی شهر در محله پیرعلم بابل را برعهده دارد. آن چه که خود دیدم و بارها از دوستان مختلف با سطوح فکری و اعتقادی متفاوت شنیدم حکایت از توفیق مثال زدنی این استاد جوان حوزه و داشنگاه دارد. به نظرم اگر تاریخ به گونه ای دیگر رقم می خورد و این اتفاق یعنی حضور حجت الاسلام صالحیان در مسجد پیرعلم در دهه های گذشته رخ می داد محله مذهبی پیرعلم نقشی بسیار مؤثرتر در تاریخ سیاسی و انقلابی این شهرستان ایفا می کرد؛ البته اگر منافقین ساکن در یکی از محله های همجوار اجازه ادامه حیات را به ایشان می دادند!

یکشنبه شب گذشته حجت الاسلام صالحیان سخنران جلسه بصیرت در مسجد ولایت بابل با موضوع مدینه فاضله دولتمردان خاص! بود.

شنیده ام سخنان صریح و مستدل این روحانی فرهیخته با استقبال مخاطبان مواجه گردیده و برخی غایبان جلسه را در حسرت شنیدن سخنانش به دنبال فایل صوتی جلسه، روانه ساخته است.

ضمن آرزوی توفیق بیشتر برای این برادر دوست داشتنی، به حلقه های مذهبی و انقلابی شهرستان پیشنهاد می کنم قدر فرصت ها را دانسته و از حضور این روحانی آگاه و شجاع نهایت بهره را ببرند. به نظر لازم است عزیزان بزرگوار در جامعه روحانیت بابل نیز شرایط هموارتری را برای معرفی و استفاده از نخبگان جوان حوزه علمیه در سطح شهرستان فراهم سازند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نیم نگاهی به کارنامه ده ماهه دولت یازدهم

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۰۹ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

دولت یازدهم اگر چه با طرح شعارهای معیشتی توانست با حداقل برتری آراء در انتخابات سال گذشته بر سر کار بیاید ولی به هر روی به عنوان دولت مشروع جمهوری اسلامی نیازمند حمایت آحاد ملت است. یکی از مهم ترین ارکان حمایت مردم از مسئولان، امر به معروف و نهی از منکر و بیان نقدهای سازنده به منظور رفع نواقص موجود و حرکت شایسته در مسیر اعتلای نظام مقدس اسلامی است.

دولت یازدهم به رغم تأکید بر رفع زودهنگام مشکلات اقتصادی، به دلیل عدم برخورداری از طرحی جامع، نتوانست رضایت عموم را نسبت به عملکرد مردان اقتصادی خود جلب نماید. گره زدن مشکلات مردم با مسأله مذاکرات هسته ای، توقف طرح های بزرگ عمرانی به منظور کنترل نقدینگی که البته در عمل نتیجه ای جز رکود اقتصادی و افزایش آمار بیکاری نداشت، اصرار بر افزایش قیمت خدمات عمومی به خصوص در زمینه حامل های انرژی آنهم بدون افزایش سهم دریافتی مردم از یارانه ها و... در مجموع نشان از عدم وجود نگرش علمی در حل معضلات اقتصادی دارد.

جنگ روانی دولت با مردم برای انصراف از یارانه ها که البته با پاسخ سرد جامعه مواجه شد، برگی دیگر از میزان رضایت و اعتماد عمومی نسبت به برنامه ریزهای کلان اقتصادی دولت را نمایان ساخت. در حالی که دولت هر از گاه خبری از ترک خوردن دیوار تحریم ها و وصول بدهی های نفتی ایران از کشورهای مختلف را منتشر کرده و از سوی دیگر بدون اجرای حتی یک طرح بزرگ صنعتی یا عمرانی، با افزایش حامل های انرژی و آزادسازی قیمت ها از درآمد بسیار بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شده است؛ اما مردم همچنان شاهد گله و شکوه های بی پایان برخی مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر کسری بودجه آنهم در نخستین ماه های سال جدید هستند. انتشار اخبار متعدد از ریخت و پاش های غیرضروری دولت در ساخت استخر و جکوزی در نهاد ریاست جمهوری، برگزاری جشن های بی فایده و نامتعارف توسط منسوبان مقامات اجرایی، واردات بی رویه اقلام غیر ضروری و... بی اعتمادی نسبت به شعارهای اقتصادی دولت را به آن جا رساند که استان سمنان به عنوان زادگاه ریاست محترم جمهور، رتبه نخست ثبت نام دریافت یارانه ها را به رغم خواهش از مردم و هواداران دولت برای انصراف از ثبت نام و گاه تحقیرهای مکرر تبلیغاتی توسط دولت، به خود اختصاص داد.

در مقوله فرهنگ نیز شاهد بی برنامگی دولت و نوعی رهاسازی فضای فرهنگی جامعه هستیم. طرح مسائل کم اهمیتی مانند آزادی تک خوانی زن، رفع فیلتر برخی شبکه های مجازی، عدم نظارت بر محتوای کتب، عدم برخورد با نشریات هتاک نسبت به مقدسات، اشتباه دانستن تقسیم بندی بین هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی، مخالفت با ارشاد هنرمندان، اهمیت دادن به نمادهای حاکمیت طاغوت مانند شیر و خورشید و.... که البته بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد، نشان از بی توجهی دولت به دغدغه های علما و جامعه دینی داشته و فرآیند تعالی معنوی جامعه که از وظایف خطیر دولت اسلامی است را با تردید مواجه ساخته است. جالب آن که دولت در حالی دم از ضرورت احترام به قانون و حقوق اساسی می زند که متولیان آن برخلاف قانون در فضاهای مسدود شده مجازی مانند فیس بوک و توئیتر، خود را سرگرم ساخته اند. متأسفانه دولت محترم بر خلاف ادعاهای مکرر خود در لزوم حفظ حق آزادی بیان و دفاع از منتقد با حمله شدید به منتقدان خود و بی سواد یا مزدور دانستن آنان منزوی ساختن منتقدان را سرلوحه خویش قرار داده است. توقیف برخی نشریات انقلابی مانند یالثارات و نه دی، طرح شکایات متعدد از منتقدان در زمینه های هسته ای و مفاسد کلان چون قرارداد ننگین کرسنت در محاکم قضایی، برخورد با روحانیون عدالتخواه در قم، لغو سخنرانی بسیاری از شخصیت های ارزشی در مجامع عمومی به خصوص دانشگاه ها و.... سندی دیگر بر بی صداقتی مدعیان راستگویی در پایبندی به قانون و آزادی بیان محسوب می شود. دولت محترم در حالی دم از برخورد با مفاسد اقتصادی و به اصطلاح کاسبان تحریم می زند که در مقابل رانت 650 میلیون یورویی اخیر در یکی از وزارتخانه های دولتی که معادل فساد 3هزار میلیاردی است سکوت اختیار کرده است.

به رغم برخورداری دولت از تصدی ده ها شخصیت پرسابقه و فعال امنیتی در کابینه و بدنه اجرایی، توفیقات دولت در این حوزه نیز با تردیدهایی جدی مواجه است. آن چه در سیستان گذشت با هر انگیزه ای که صورت گرفت بر خلاف شعار تدبیر بود. تبلیغات گسترده و انفعالی در قبال زیاده خواهی یک گروهک منحوس و وابسته، باعث ایراد صدمه به حیثیت سیاسی و اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی در سطح بین المللی گردیده و در نهایت نتیجه ای جز افزایش شدید ناامنی توسط عوامل جریان خبیث تکفیری در مناطق مرزی جنوب شرقی کشور را به دنبال نداشته است. بها دادن و برجسته سازی عوامل اصلی و افراطیون فتنه توسط مدعیان اعتدال و استفاده از آنان در مشاغل دولتی به خصوص در مقاطع دانشگاهی، دیر یا زود مانند زخمی کهنه سر باز کرده و دولت را با چالشی بزرگ در حیطه امور امنیتی مواجه خواهد ساخت.

سیاست خارجه شاید تمام تکیه گاه و امید دولت برای جلب اعتماد بیگانگان و رفع نیازهای معیشتی جامعه و در نتیجه تعمیق پایگاه مردمی دولت محسوب می شد که به رغم مذاکره با کدخدا! و اعتمادسازی های منفعلانه در مقوله هسته ای، ثمره ای جز تحقیر مکرر مردم ایران توسط آمریکا و دیگر کشورهای به اصطلاح قدرتمند جهان نداشت. دلسوزان نظام بارها از دولتمردان این پرسش بی جواب را طرح کرده اند که آیا آن چه در مقابل حاتم بخشی خود در قبال غرب به دست آورده ایم از سر انصاف و عدالت و توازن و حفظ منافع و غرور ملی بوده است؟

از آن جا که تحلیل فوق از باب خیرخواهی و نصیحت و مدد به خدمتگذاران حکومت اسلامی منتشر شده، به منظور رفع معایب موجود و اعتلای نام و جایگاه نظام اسلامی، نظر تصمیم گیران کلان در دولت محترم را به توصیه های مؤکد مقام معظم رهبری در هفته های اخیر جلب می کنیم. رهبر فرزانه انقلاب در دیدارهای متعدد با فعالان فرهنگی و نیز کارکنان آموزش و پرورش بر لزوم به کارگیری جوانان مؤمن و انقلابی و تقویت جناج مؤمن تأکید فرمودند. رهبر اندیشمند انقلاب در گفتارهای متعدد دیگر نیز تکیه بر توانایی های داخلی و بهره مندی از داشته های ملی را تنها راه حل خروج از بحران اقتصادی و نیز به زانو درآوردن سردمداران استکبار بر شمرده اند. تبیین این خط و مشی نشان می دهد که دولت باید حرکت خود را در چارچوب مقتضیات انقلاب و ایران تنظیم نماید.

بدیهی است که التزام همه مسئولان دستگاه ها و قوای مختلف به این دو توصیه خردمندانه، بهترین راه برای فائق آمدن بر مشکلات موجود در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و بی توجهی به این دو راهبرد مهم که مستلزم سپردن امور به دست نااهلان و نامحرمان اسلام و انقلاب و نیروهای فاقد تعهد بوده و از سوی دیگر با سست شدن پایه های علم و تولید و اقتصاد ملی، باعث گسترش طمع ورزی و زیاده طلبی های سلطه گران جهانی است؛ خساراتی جبران ناشدنی را بر پیکره مستحکم ایران اسلامی وارد ساخته و متولیان اجرایی کشور را در نگاه عموم، شکست خورده و منفور خواهد ساخت.

امید است مسئولان خدوم دولت جمهوری اسلامی با بازنگری در راه و روش های طی شده، درصدد حرکت صحیح و قدرتمندانه بر مدار اسلام و انقلاب اسلامی بوده و از غلتیدن در بی راهه های فریبنده و سراب های پوشالی برحذر باشند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

انصار حزب الله شهرستان بابل

  • سیدحمید مشتاقی نیا

اخطار رسمی استشهادیون بابل به اراذل و اوباش

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ب.ظ


بسم االه القاصم الجبارین

وقاتلوهم حتی لاتکون فتنة

چندی پیش، یکی از سرکرده های اوباش بابل که عمرش را در راه رذالت و مزاحمت و سلب آسایش عموم هدر داده بود در جریان تعقیب و گریز مأموران امنیتی و انتظامی، پس از زخمی ساختن یکی از مأموران به ضرب گلوله مجروح شد و اندکی بعد در بیمارستان به درک واصل گردید.

هر از گاه از گوشه و کنار شهر و استان مان خبرهایی حاکی از جولان سیاهی لشکر اوباش به گوش می رسد که میزان و حجم اندک آن نیز زیبنده اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. در این راستا ضمن تشکر از نهادهای امنیتی و انتظامی به خاطر برخورد با عناصر پست و اوباش بی قید و بند، از کلیه مسئولان دستگاه های قضایی و انتظامی در شهرستان بابل و استان مازندران انتظار می رود نهایت قاطعیت را در محو تمامی مصادیق پنهان و آشکار بی بند و باری و هنجار شکنی به کار بگیرند.

متأسفانه در جریان برگزاری مجالس ترحیم این عنصر کریه و رذل معروف به فرانکی! شاهد نصب بنرهایی در سطح برخی از معابر شهرستان بابل بودیم که مضمون آن چیزی جز تجدید عهد با خون کثیف این عنصر لاابالی و تأکید بر تداوم راه او!! نبود.

مانور آشکار باندهای پلید سارق و زور گیر و قاچاقچی و متجاوز و... به منظور مظلوم نمایی از یک چهره کثیف و پست، یکبار دیگر یادآور جسارت محدود عناصر ضدانقلاب در نخستین ماه های استقرار جمهوری اسلامی در برخی محله های شهر گردید؛ جسارتی که البته در همان زمان با رشادت جوانان پاکباخته طریقت عشق و ایمان، چون شهیدان خاکسار، روشن ضمیر، فردوس مکان و .... برای همیشه از صفحات تاریخ این شهرستان لاله خیز محو گردید.

با تأکید بر لزوم واکنش قاطع و شکننده مسئولان دستگاه های قضایی و امنیتی به رفتارهای باج خواهانه و تبلیغات پوشالی اراذل و اوباش، بدینوسیله قرارگاه استشهادیون انصار حزب الله شهرستان بابل بر اساس احیای بند میم وصیتنامه حضرت امام (ره) ضمن شناسایی سرکرده های باندهای سیاه فساد و نوچه های حیوان صفت آنان اعلام می دارد در فرصتی مناسب با تمسک به روح شهدای غیور این شهرستان با اقدامی ضربتی، بساط رذالت و تباهی آنان را برای همیشه جمع کرده و ریشه اوباش گری های سازمان یافته را در گوشه و کنار شهرستان دارالمؤمنین خواهد خشکاند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

قرارگاه استشهادیون انصار حزب الله شهرستان بابل

  • سیدحمید مشتاقی نیا

"نماز"های ما هم دارند "فرنگی" می شوند!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۳۵ ب.ظ


اصلاً از این ترکیب احساس خوبی ندارم: " نماز فرنگی "! ولی مجبورم برای ایجاد حساسیت نسبت به آن چه می خواهم بر قلم جاری کنم از این عبارت خودساخته استفاده کنم.

تؤالتمان فرنگی شد، هویجمان فرنگی، شهرمان فرنگی، کلاه فرنگی، گوجه فرنگی، کشتی فرنگی، حالا هم نماز فرنگی!

شاید این حال به شما هم دست داده باشد؛ وارد برخی مساجد که می شوید احساس می کنید جلسه برگزاری امتحان نهایی است! ردیف پشت سر هم، پیرمردها روی صندلی نشسته اند و دارند نماز می خوانند.

طرف چهارصد متر تا مسجد را پیاده آمده، حالا برای خواندن نماز می رود روی صندلی می نشیند.

یکی می گوید کمرم درد می کند و نمی توانم خم بشوم، خوب مؤمن خدا مثل همه بنشین و از پایه مهر استفاده کن. طبق قاعده میسور، هر چقدر از نماز که می تواند با حفظ شمایل آن اقامه شود باید به اجرا دربیاید. یعنی اگر مثلاً کسی نمی تواند خم بشود ولی می تواند قیام کند، دست کم باید قیام را انجام بدهد. بنابراین نشستن روی صندلی امتحان! مال مواقعی خاص و بسیار ضروری است.

رسول خدا (ص) فرمود: لایُترک المیسور بالمسعور

و نیز: اذا امرتکم بشی‌ءٍ فأتوامنه ما استطعتم

و علی علیه السلام تأکید فرمود: مالا یُدرَک کلُّه، لاُیترک کلُّه

من خواهش می کنم هر کس به هر طریقی می تواند جلوی این بدعت را بگیرد. باز هم تأکید می کنم طبق قاعده مذکور، تا آن جا که در توان است باید اجزای نماز را به طور صحیح و کامل به جا آورد و نمی توان به خاطر وجود عذری در یک جزء، اجزایی دیگر را نیز ترک نمود. خواهش می کنم کهنسالان عزیز یکبار وضعیت خود را با فتوای مرجعشان مطابقت بدهند.

از پیشنمازهای عزیز هم خواهش می کنم از بیان حقایق احکام ابایی نداشته و نگذارند احکام الهی دستخوش ذائقه ها و اعمال نظرهای شخصی بشود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

بدون شرح!

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ب.ظ


... در ایامی که ما در قم بودیم، اوایلی بود که "رسالة الاسلام" که رساله ای است که دارالتقریب منتشر می کند، منتشر می شد.

 در آن جا یکی از علمای اهل تسنن در مقاله ای این حدیث را به این شکل نقل کرده بود که پیغمبر فرمود: انّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله  و سنّتی.

مرحوم آیت الله بروجردی که مردی بود واقعاً و به تمام معنا عالم و روحانی و در اینگونه مسائل بسیار عاقلانه فکر می کرد، طلبه فاضلی به نام آقا شیخ قوام وشنوه ای را که خیلی اهل کتاب و تتبّع بود و نسبتاً مرد خوبی هم هست، راهنمایی کردند که این حدیث را از کتب اهل تسنن استخراج کنند که شاید در بیش از دویست کتاب از کتب معتبر و مورد اعتماد اهل تسنن نوشته اند که پیغمبر فرمود: انّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی.

و این حدیث در مقامات متعدد بوده چون پیغمبر (ص) این مطلب را در جاهای  مختلف به همین شکل فرموده است. ...

به هر حال آن شخص رساله ای در این زمینه تهیه کرد و آن را فرستادند به دارالتقریب مصر. دارالتقریب هم بی انصافی نکرد و همان کتاب را چاپ و پخش کرد. چون مستند بود و نمی توانستند آن را رد کنند و بگویند چنین چیزی نیست، قابل رد کردن نبود.

حالا اگر مرحوم آیت الله بروجردی می خواست مثل دیگران عمل کند، جار و جنجال و هیاهو راه می انداخت که اینها چه می گویند؟! می خواهند حقوق اهل بیت را از بین ببرند، اینها سوءنیت دارند و ....

شهید مرتضی مطهری، امامت و رهبری، ص 74 و 75

  • سیدحمید مشتاقی نیا

پیشگیری بهتر از درمان است!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۳۶ ب.ظ


در سنگر کوچکمان نشسته بودیم. جواد غرآبادیان از بچه های خوش مشرب مشهدی آمد و سرش را داخل سنگر آورد. داشت صحبت می کرد. دیدم پایین تنه اش بیرون است و رو به آسمان! گفتم جواد! مواظب باش پشتت تیر نخورد. گفت: خیالت تخت، بیمه است! لحظه ای نگذشت که گفت: آخ! رنگش اندکی پرید و دهانش همان طور باز ماند. گفتم: چی شد جواد؟ گفت: درست خورد به همان جایی که نباید می خورد!

راوی: حجت الاسلام ماندگار

  • سیدحمید مشتاقی نیا

آیا مشهد، میدان جنگ خواهد شد؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۰ ق.ظ


امام جمعه مشهد اضافه کرد: مشهد مرکز تجمع بزرگ شیعیان است و دشمنان با توجه به شکست در عراق و سوریه، در ایران منطقه سرجام مشهد را انتخاب کردند که از آنجا طالبان و سلفی‌ها را از افغانستان وارد کشور کنند و مشهد را به قربانگاهی بزرگ تبدیل کنند. وی ابراز داشت: دشمن به دنبال نفوذ وهابیت در اهل تسنن است تا با یک حرکت سنی ستیزی در مشهد آنها را متشکل کند. آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: اکثر دفاتر سایت‌هایی که به خلفای اهل تسنن فحاشی می‌کنند در لندن است و اگر کسی در ایران هم حرفی می‌زند وابسته به آنها است.عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص افزایش اهل تسنن در مشهد نیز گفت افزایش جمعیت اهل تسنن در مشهد به خاطر حضور پاکستانی‌ها و افغانی‌ها در مشهد است که باید دستگاه‌ها امنیتی وارد و انها را از کشور خارج کنند.امام جمعه مشهد تاکید کرد: وهابیت غیرسنی است اما سنی‌ستیزی باعث توسعه وهابیت است و مشکل ما در اینجا برخی از مداحان و هیئت‌ها هستند. آیت‌الله علم‌الهدی در پایان بیان داشت: تحجر برای ما مانند وهابیت است و اگر وهابیت در قسمت سرجام که مانند نعل اسبی بر روی مشهد است وارد شود، مشهد قربانگاه شیعیان می‌شود و هیئت‌ها باید جلوی تحجر را بگیرند تا دشمن در این فتنه هم مانند فتنه‌های دیگر شکست بخورد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

قابل توجه دادستان ویژه روحانیت

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۳۴ ق.ظ

گذشته از نقد و نظرهایی که درباره عملکرد برخی از مسئولان دادگاه ویژه روحانیت وجود دارد به هر حال نباید از خاطر دور نگاه داشت که اساس وجود چنین نهادی برای صیانت از قداست حوزه های علمیه و برخورد با نفوذی های لاابالی و خودباختگان فرهنگی و سست عنصران معنوی، امری بایسته است.

یکی از ضعف های دادگاه ویژه در انجام مأموریت های محوله، عدم ارتباط مستقیم با مردم و حتی طلاب و روحانیون است. به نظر می رسد کمترین کار برای استحکام روابط با روحانیون و شفاف سازی عملکرد این نهاد، حضور مستمر مسئولان دادگاه ویژه در اجتماعات حوزوی است. از سوی دیگر تشکیل یک روابط عمومی قوی و راه اندازی سایت خبری و سامانه ارتباط مردمی از دیگر اموری است که رسالت حفظ حریم روحانیت را برای این نهاد آسان تر می سازد. واقع امر این است که گاه برخی مردم در اقصی نقاط کشور شاهد حرکات ناشایست و خلاف شئون روحانیت توسط معدودی از منتسبان به حوزه هستند که اصلاً نمی دانند برای پیگیری و ارائه گزارش باید به کجا و چگونه مراجعه نمایند. فراموش نکنیم حساسیت جایگاه رفیع روحانیت به گونه ای است که بی تعهدی تعدادی انگشت شمار از این قشر می تواند تبعات غیرقابل جبرانی را در سطح ایمان وباورهای اعتقادی برخی جوانان کشور به دنبال داشته باشد.

به طور نمونه مطلب زیر چندی پیش توسط یکی از نویسندگان نسبتاً مشهور کشور در فضای مجازی منتشر شد که در سطح یک گزارش مردمی باید مورد پیگیری مسئولان ذی ربط در دادگاه ویژه قرار بگیرد:

http://davodabadi.blogfa.com/post-537.aspx

  • سیدحمید مشتاقی نیا

تریبون آزاد حزب الله در بابل

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۳۶ ب.ظ


آن چه که واقعیات انکار ناپذیر اجتماعی نشان می دهد حاکی از به راه افتادن جریان خزنده ای است که به طور مشهود درصدد عادی سازی منکرات اجتماعی به خصوص در زمینه حجاب و عفاف در سطح جامعه است.

تئوریسین های تیزبین تهاجم فرهنگی به خوبی می دانند که ترویج بی حجابی، زیر ساخت و مبنای اشاعه فرهنگ بی مبالاتی و بی غیرتی و در نتیجه گسترش روزافزون فساد و فحشا در سطح جامعه دینی است. پروژه اندلسی سازی از ایران اسلامی، یک حرکت جدی و برنامه ریزی شده از سوی دشمنان قسم خورده اسلام است. اگر مسئولی در جمهوری اسلامی هنوز در خصوص میزان صحت و سقم این مطلب شک دارد خوب است این روزها نگاهی به پدیده کثیف موسوم به "موج کشف حجاب در اماکن عمومی" بیندازد که مدتی است با بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی، گام به گام در پی گسترش آلودگی فضای فرهنگی کشور است. اکنون سوال اساسی این جاست که برنامه ریزان و مغزهای متفکر نهادهای فرهنگی نظام مقدس اسلامی ایران در چنته فکر و تئوری خود چه برنامه مدوّنی را برای مواجهه با این جریان شوم در نظر گرفته اند؟

سال هاست که همگان از ضرورت کار فرهنگی برای تقویت باور عمومی نسبت به مقوله حجاب و مقابله با بی عفتی دم می زنند ولی آخر مشخص نشد کدام نهاد رسمی متولی این جهاد بزرگ فرهنگی بوده و چه برنامه ای را در این خصوص در نظر گرفته است؟

واقعیت تلخ دیگر، نگاه منفعلانه برخی مسئولان به وضعیت اسف بار فرهنگی در شهرهای بزرگ کشور است. گاه شاهد هستیم که برخی مسئولان شهرها و مناطق کوچک کشور برای توجیه اهمال و تعلل خود در امر مقابله با بدحجابی، با اشاره به وضعیت ناگوار شهرهای بزرگ مانند تهران درصدد دفاع از جغرافیای مسئولیت و حیطه نظارتی خویش هستند در حالی که اگر این منطق را بپذیریم از اساس باید تکلیف بزرگ امر به معروف و نهی از منکر که رسالتی سرنوشت ساز و البته واجبی فراموش شده است را تعطیل نماییم.

به راستی چرا مسئولان شهرهای مختلف کشور، بی اعتنا به وضعیت دیگر نقاط، با عمل به تکلیف دینی خود ضمن انجام وظیفه مکتبی شان درصدد الگوسازی برای سایر شهرها نیستند؟

شهرستان مذهبی بابل یکی از خوش سابقه ترین شهرهای شمال کشور در خصوص دین داری و تعهد مردم آن نسبت به ارزش های اسلامی می باشد. گذری کوتاه در کوچه پس کوچه های شهر، نشان از فعالیت خیره کننده و تحسین برانگیز مساجد و هیئت های مذهبی این شهرستان دارد. اما به راستی چه برنامه ای برای بهره گیری از پتانسیل بالای جامعه مذهبی شهرستان بابل در مواجهه با پدیده شوم بدحجابی ریخته شده است؟ بزرگانی که هر سال یک بار از وضعیت مدیترانه ای سواحل خزر لب به شکوه می گشایند برای ریشه کنی فساد مشهود در حوزه مدیریت سیاسی و فرهنگی خود چه طرحی درانداخته اند؟

آمدیم و سال های سال به برکت خون شهدا جنگی گریبان این مرز و بوم را نگرفت. مسئولان محترم و ایثارگر سپاه بابل از وجود ده ها پایگاه مقاومت و چند گردان عاشورا چه بهره ای را در راستای انجام رسالت فرهنگی بسیج در تقابل با اشاعه بی عفتی در سطح شهر و روستا به دست آورده اند؟

مسئولان محترم دادگستری و دادستان بابل باید از جدیّت خود در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گزارشی رسمی منتشر کرده و در اختیار شهروندان قرار دهند. به راستی قوانین مصوّب مجلس شورای اسلامی در خصوص برخورد قضایی با مقوله بدحجابی چه زمان قرار است به مرحله اجرا دربیاید؟

فرماندار محترم بابل چند جلسه از شورای تأمین شهر را به برنامه ریزی برای ریشه کنی فساد و فحشا و ارشاد مسافران هنجار شکن در ایام تابستان اختصاص داده است؟

برادران عزیز نیروی انتظامی برای سلب امنیت از جرم و گناه چه تدبیری اندیشده اند؟ آیا عزم لازم برای برخورد جدی با متخلفانی که متعمدانه درصدد شکستن هنجارهای عمومی بوده و با ارتکاب جرایم مشهودی مانند کشف حجاب در خودروهای شخصی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم، ایجاد آلودگی صوتی توسط خودورها به منظور قبح شکنی و... به دنبال عادی سازی گناه در جامعه هستند، شکل گرفته است؟

تریبون آزاد جوانان حزب الله بابل یکشنبه این هفته 21اردیبهشت نود و سه در مسجد ولایت با حضور مسئولان سیاسی، قضایی و انتظامی به بررسی کیفیت عملکرد این دستگاه ها در مقابله با بی بند و باری عمومی اختصاص یافته است.

امید است پیش از آن که فرصت ها از دست برود با همفکری دلسوزان انقلابی و مسئولان امر، اراده ای مستحکم و ماندگار برای برچیدن بساط فساد و تباهی که هر روز دامن خانواده ای را به نکبت خودباختگی و انحطاط آلوده می سازد، شکل بگیرد.

دردمندانه باید اعتراف کرد تمام آمارهای ناخوشایندی که از پدیده های سیاه اجتماعی مانند طلاق، خودکشی، ارتباطات نامشروع، شیوع خانه های مجردی، پارتی های مختلط، بالا رفتن سن ازدواج و بی رغبتی نسبت به این سنت حسنه و ... ارائه می شود از سویی نشان از توفیق دشمنان در دستیابی به اهداف شبیخون فرهنگی داشته و از سوی دیگر قصور مسئولان و مؤمنان به اسلام و انقلاب اسلامی را در تقویت بنیه های معنوی جامعه و ستیز با مفاسد اخلاقی به اثبات می رساند. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

دادستان ویژه روحانیت بخواند

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰ ب.ظ


فرقه تکفیری شیرازی ها در قم چه می کند؟

به گزارش بی باک، قرار است بهانه ای برای تفرقه افکنی و تحریک شیعه و سنی برای برخوردهای فیزیکی و سخت علیه یکدیگر از سوی دو گروه سلفی و شیرازی در لباس وهابیت و شیعه انگلیسی مهیا شود و بدنبال آن خون هزاران مسلمان بی گناه در سراسر جهان ریخته شود.

 رسالت جریان تکفیری سلفی تشدید شیعه کشی در سوریه و کشاندن دامنه آن به عراق و سایر کشورهای اسلامی است و رسالت جریان تکفیری شیرازی ها نیز تفرقه افکنی بین شیعه و سنی و دادن بهانه به گروه های تکفیری سلفی است تا با استناد به توهین ها و تحرکات این جریان، بهترین راه تسویه حساب را در قتل شیعه و از بین بردن نسل شیعه ببینند.

براستی جریان تکفیری و معاند شیرازیها از سوی چه کسانی در لندن و کویت تغذیه می شوند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟

این جریان که به نام پیروی از مرجعیت سعی در آماده کردن زمینه های قتل و آزار و اذیت شیعیان در سراسر جهان را دارد چرا باید آزادانه در مرکز تشییع فعالیت کند و هیچ کسی هم مزاحم فعالیتهای آنها نشود.

طلال و روحانیون حوزه های علمیه قم از دستگاه های امنیتی می خواهند که نطفه این جریان تکفیری در قم را بخشکانند تا دشمنان شیعه با استناد به رفتار این جریان تکفیری سالانه هزاران شیعه را در سراسر جهان به شهادت نرسانند.

گفتنی است؛ استاندار قم هفته پیش گفته بود «برادر عزیزم سیدحسن نصرالله هفته گذشته هیئتی را فرستادند و من پذیرای ایشان بودم و از من خواستند که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از قم تغذیه می‌شوند، کنترل شوند» این شبکه‌ها چه شبکه‌هایی هستند؟

هفته پیش بود که حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش استاندار قم در سخنان خود در آیین افتتاح استودیوهای پخش زنده مسجد مقدس جمکران از نگرانی سیدحسن نصرالله از اوضاع در قم سخن گفت.

او این نگرانی را چنین بیان داشت: برادر عزیزم سیدحسن نصرالله هفته گذشته هیئتی را فرستادند و من پذیرای ایشان بودم و از من خواستند که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از قم تغذیه می‌شوند، کنترل شوند و گله‌مند بودند که چرا چنین زمینه‌ای در قم فراهم شده است تا برای ایشان مشکل ایجاد شود.

تغذیه، پخش و ادامه فعالیت برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از قم اگرچه مسئله جدیدی نیست اما اعلام رسمی این نکته از زبان بالاترین مقام دولتی در قم خود معنای دیگری دارد.

چه اینکه پیش از این شاهد بودیم که شبکه ماهواره‌ای «اهل‌بیت» توسط فردی به نام حسن اللهیاری در قم تاسیس شد اما توهین‌های او به اهل‌تسنن آنچنان گسترش یافت که وی را از ایران و قم اخراج کردند.

او نیز این روزها به واشنگتن و به دامان سردمداران سیاست «تفرقه‌انداز و حکومت‌کن» رفته است تا اختلاف‌اندازی‌های خود را در آمریکا ادامه دهد.

اما در قم شبکه‌های دیگری هم یا تاسیس و یا اداره و یا تغذیه فکری می‌شوند که برخی از آنها کم و بیش همان مشکل شبکه «اهل‌بیت» را دارند.

بنابر اطلاعات موجود بر روی ماهواره‌ها 11 شبکه شیعی مختلف به زبان فارسی در حال فعالیت است و در کنار آنها شبکه‌های مختلف عربی و انگلیسی نیز فعالیت می‌کنند که در این میان شبکه‌های عرب‌زبان آنها بیشتر از دیگر شبکه‌هاست.

در این میان برخی از این شبکه‌ها از قم تغذیه و تولید برنامه دارند که موجب نگرانی بسیاری از جمله سیدحسن نصرالله شده است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از جمله آنها شبکه «امام حسین(ع)» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است که مرکزیت آن در کربلاست اما برنامه‌سازی‌هایی نیز در واشنگتن و قم دارد چه اینکه چندی پیش رئیس دفتر این شبکه در قم به دلیل ترویج قمه‌زنی برای مدتی بازداشت شد.

این شبکه یکی از مهمترین شبکه‌هایی است که توسط «موسسه فرهنگی رسول اکرم(ص)» وابسته به یکی از مراجع تقلید ساکن قم به روی آنتن می‌رود.

شبکه امام حسین(ع) در یکی از مهمترین اقدامات خود سال گذشته «هفته برائت» را به مناسبت عید خرافی موسوم به عیدالزهرا از نهم ربیع الاول لغایت 19 ربیع‌الاول تبلیغ کرد؛ دهه‌ای که تماما همزمان با «هفته وحدت» تاسیس شد تا لعن بزرگان و نمادهای اهل‌سنت را جایگزین تلاش برای وحدت زیر سایه نام مبارک حضرت محمد(ص) بکند.

سایت رسمی شبکه امام حسین(ع) با اعلامیه «هفته برائت»

شبکه دیگری که از قم تغذیه فکری می‌شود شبکه «سلام» است که دو شبکه مجزا به این نام وجود دارد و علیرغم آنکه این شبکه در کالیفرنیا به ثبت رسیده است در مشهد و اصفهان دارای دفاتر رسمی است.

دیگر شبکه از این زنجیره شبکه‌ها، شبکه «ابالفضل العباس» است که علیرغم اینکه مرکزیت آن معلوم نیست اما در سایت این شبکه به صراحت به داشتن دفاتری در مشهد، قم، اصفهان و تهران اشاره شده است و اکثر راه‌های ارتباطی این شبکه در فضاهای مجازی موبایلی اعم از واتس‌آپ، وایبر و ... با کد 0098 متعلق به ایران معرفی شده است.

شبکه دیگر در این زمینه «شبکه مدرسه جهانی امام صادق(ع)» است که در سایت رسمی آن به صورت رسمی از قم به عنوان دفتر مرکزی یاد شده است و در اساسنامه آن این شبکه که در آن دروس حوزوی ارائه می‌شود زیر نظر و حمایت شبکه جهانی امام حسین(ع) که پیشتر درباره آن سخن گفته شد معرفی شده است چه اینکه در اساسنامه آن آمده است: این مدرسه در ربیع الثانی سال 1431 توسط شبکه جهانی امام حسین «علیه السلام» پیشنهاد شد ...

بنابر این گزارش این در حالی است که بنابر اطلاعات موجود شبکه‌های «بقیع» و «مرجعیت» به زبان فارسی و همچنین شبکه‌های الانوار 1 و 2 به زبان عربی دارای دفاتری در قم هستند که همه این شبکه‌ها که نام آنها برده شد توسط «موسسه فرهنگی رسول اکرم(ص)» وابسته به یکی از مراجع ساکن قم هدایت می‌شود.

حضور این شبکه‌ها در ایران و در قم که اکثر آنها در خارج از ایران و چه‌بسا در آمریکا و انگلستان ثبت شده‌اند در حالی است که چندی پیش مقام معظم رهبری از اقدامات موهن علیه اهل‌سنت ابراز ناخرسندی کرده و فرمودند: نباید کینه‌ورزی‌های مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده‌ایم؛ بعضی حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسی را که موافق مذهب شما نیست و عقیده‌ی حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّسات او بدگویی کردن و دشنام دادن؟ اینکه بکلّی او را از شما دور خواهد کرد و امید هدایت او را به صفر خواهد رساند.(31/1/93)

ایشان پیش از این مهری پایانی بر تسامح با افراطیون شیعه زدند و فرمودند که « از آن طرف هم یک عدّه مزدور را به راه بیندازند که برای این آتش هیمه فراهم کنند، بنزین روی آتش بریزند؛ که می‌بینید، میشنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعی و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در کجا؟ در آمریکا! در کجا؟ در لندن! آن تشیّعی که از لندن و از آمریکا بخواهد برای دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد.»(20/6/92)

حال با توجه به مجموع این نگرانی‌ها از سوی مقام معظم رهبری و سیدحسن نصرالله و با توجه به اینکه مسئولان جمهوری اسلامی هنگامی که متوجه اقدامات خلاف شرع اینگونه شبکه‌ها شده‌اند آنها را همچون شبکه «اهل‌بیت» تعطیل کرده و از کشور اخراج کرده‌اند و با توجه به اشاره استاندار قم مسلما در آینده خبر بسته شدن این شبکه‌ها در ایران را خواهیم شنید.

و نکته پایانی که باید به آن توجه کرد ضرورت همکاری ایران با برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و هند برای جلوگیری از ادامه کار برخی از شبکه‌های تندروی شیعی در این کشورهاست که می‌تواند از سوی سازمان صداوسیما و همچنین اتحادیه بین‌المللی رادیو تلویزیون‌های اسلامی دنبال شود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

یک سوال از خود!

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۱۸ ب.ظ


محمد رویانیان بازداشت شد. این خبر را همه رسانه های مجازی و کاغذی اعلام کردند. بعدش هم نوشتند که اتهامات او مالی است و فقط مربوط به دوران مدیریت فوتبالی اش نمی شود و....

بعضی رسانه های مغرض هم تیتر زدند که یک مدیر احمدی نژادی با اتهام مالی روانه زندان شد و...

البته رویانیان در همان اواخر عمر دولت دهم مدعی بود که مبغوض سران اجرایی است و... جناب دادکان که خودش هم رابطه خوبی با مدیران سابق پرسپولیس نداشته این مچ گیری ها را سیاسی تلقی کرده است.

بگذریم از این حرف های سیاسی و بی فایده. به هر حال رویانیان هم مانند هر کس دیگر با هر گرایش سیاسی و حزبی اگر واقعاً دچار خبط و خطایی شده باید مورد پیگرد قرار بگیرد. حرف من چیز دیگری است.

همین چند روز پیش محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد چهار نفر از عوامل فراری فتنه، دقت کنید: عوامل فراری فتنه؛ غیاباً محاکمه شدند. بعد خبرنگاری اسم آنها را پرسید. جناب سخنگو گفت: چون احکام قطعی نیست نمی توانم نامشان را بر زبان بیاورم!!

یادتان است فرزند شهیدی در روزنامه ای از مهدی هاشمی رفسنجانی فراری به عنوان یکی از عوامل فتنه نام برد و از سوی دستگاه قضا مورد محاکمه قرار گرفت که چرا اتهامی ثابت نشده را در رسانه ها اعلام کرده است؟!

همین الان حضرات حاضر نیستند اسم بدهکاران بزرگ بانکی را اعلام کنند. همین الان حاضر نیستند نام آن رفیق گرمابه و  گلستان وزیر صنعت که رانت 650 میلیون یورویی برابر همان تخلف 3هزار میلیاردی را دریافت کرده، رسانه ای کنند. آقایان می گویند اگر کسی در باره فساد بزرگ نفتی صحبت کند جرمی خلاف امنیت ملی را مرتکب شده است!

من می گویم اگر عدالت این است باید در برابر همه انسان ها مانند رویانیان و شیرینی و زنجانی و ملک زاده و امثال و ذلک رعایت شود. چطور می شود اگر کسی بگوید فرزندان ناطق نوری دارایی هایشان را از کجا آورده اند می شود مظهر بی اخلاقی اما آبروی سایر اقشار جامعه یا لااقل آنهایی که با اصحاب قدرت زد و بندی ندارند پشیزی ارزش نداشته باشد؟!

گاهی وقت ها از خودم می پرسم چند درصد ما وقتی به پست و مقام و جایگاهی برسیم باز هم به خدا و پیغمبر و قبر و قیامت و حساب و کتاب اعتقاد خواهیم داشت؟!

  • سیدحمید مشتاقی نیا

عکسی منتشر نشده از سعید جلیلی

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ


نفر اول ایستاده از راست سعید جلیلی در کنار دیگر رزمندگان استان خراسان است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

روز ملی آزادگان جنگ نرم!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۳۵ ب.ظ


اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام احتراماً به استحضار می رساند:

همان طور که واقف هستید در 21 اسفند ماه سال گذشته، نزدیک به سی تن از یاران صدیق انقلاب و رهبری و طلاب جوان بسیجی که قصد داشتند طبق روال هشت سال گذشته، در اعتراض به عدم برخورد با دانه درشت های مفاسد اقتصادی و جلب توجه نسبت به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم عدالتخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان، همزمان با شهادت مدافع صدیق حریم ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از حرم حضرت معصومه تا مسجد جمکران را پیاده روی کنند، در اقدامی عجیب و بی سابقه با دستور دادگاه ویژه روحانیت، توسط عوامل انتظامی دستگیر گردیده و با وضعی اسف بار راهی زندان شدند.

در این بین تعدادی از روحانیون شجاع که سر سازش با باندهای مافیایی قدرت و ثروت را نداشته اند به بند ویژه اوباش منتقل شده و رفتارهایی قرون وسطایی را شاهد بودند که زبان از بیان آن شرم دارد.

آن چه سبب نگارش این نامه شد صبر و استقامت مثال زدنی این طلاب و روحانیون بسیجی در دفاع از مبانی توحیدی انقلاب اسلامی است که به رغم همه توهین ها و فشارهای روحی و آزارهای جسمی که به منظور درهم شکستن قدرت و انگیزه معنوی سربازان راستین انقلاب و منزوی ساختن آنان صورت گرفت ذرّه ای تردید در ادامه این مسیر دشوار اما مقدس را در دلهای پاک آنان ایجاد ننمود و سرانجام با پایمردی رزمندگان خط مقدم جبهه شرف و عزّت و دین محوری، منجر به آزادی بدون محاکمه این روحانیون با غیرت گردید. از این رو به منظور ثبت واقعه تلخ و سیاه بازداشت طلاب انقلابی و ضرورت ترویج روحیه جهادی و الگودهی به نسل جوان مبارز و مدافع انقلاب از استحکام اعتقادی سربازان مخلص ولایت در حوزه علمیه پیشنهاد می شود روز 21 اسفند هر سال با عنوان روز ملی آزادگان جنگ نرم نامگذاری شود.

با تشکر. جمعی از طلاب و روحانیون عدالتخواه حوزه علمیه قم

  • سیدحمید مشتاقی نیا

تقارن شهادت دو معلم تاریخ!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹ ب.ظ


پنجم ماه رجب مصادف است با شهادت ابن سکّیت

با توجه به تقارن این ایام با شهادت آیت الله مرتضی مطهری، جریان شهادت ابن سکّیت را از کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام ص 33، نوشته استاد مطهری می خوانیم:

... مردی است به نام ابن سکیت. از علما و بزرگان ادب عربی است و هنوز هم در ردیف صاحب نظران زبان عرب مانند سیبویه ودیگران نامش برده می شود. این مرد در دوران خلافت متوکل عباسی می زیسته - در حدود دویست سال بعد از شهادت علی- در دستگاه متوکل متهم بود که شیعه است اما چون بسیار فاضل و بر جسته بود متوکل او را به عنوان معلم فرزندانش انتخاب کرد. یک روز که بچه های متوکل به حضورش آمده اند و ابن سکیت هم حاضر بود و ظاهراً در آن روز امتحانی هم از آنها به عمل آمده بود و از عهده بر آمده بودند؛ متوکل ضمن اظهار رضایت از ابن سکیت و شاید به خاطر سابقه ذهنی که از او داشت که شنیده بود تمایل به تشیع دارد، از ابن سکیت پرسید این دو تا (دوفرزندش) پیش تو محبوب ترند یا حسن و حسین فرزندان علی؟

ابن سکیت با شنیدن این جمله از این مقایسه سخت بر آشفت . خونش به جوش آمد. با خود گفت کار این مرد مغرور به جایی رسیده است که فرزندان خود را با حسن و حسین مقایسه می کند! این تقصیر من است که تعلیم آنها را بر عهده گرفته ام. در جواب متوکل گفت:

((به خدا قسم قنبر غلام علی به مراتب از این دو تا و از پدرشان نزد من محبوب تر است)).

متوکل فی المجلس دستود داد زبان ابن سکیت را از پشت گردنش در آورند. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

عرض ارادت به کهنه سرباز امام خامنه ای

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰ ق.ظ

  • سیدحمید مشتاقی نیا

اثری زیبا از ابراهیم باقری حمیدآبادی

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۱۲ ب.ظ


حاجت سخت

ـ کشتی‌هات غرق شده که این همه تو فکری؟

ـ نه، خودم غرق شدم، دارم خفه می‌شم، هرچی دست و پا می‌زنم کسی نیست دست منو بگیره.

ـ تو دستت را بلند نکردی، کسی را صدا نزدی، فقط دست و پا می‌زنی.

مرد ماند که چه جوابی بدهد. به زمین خیره شد و در خودش فرو رفت: راست می‌گوید. در این چهار پنج ماه پیش هیچ کس نرفتم و عرض حال نکردم. همیشه با خودمم... .

ـ نمی‌دانم پیش چه کسی بروم.

ـ برو پیش عبدالعظیم حسنی. درِ خانه‌اش را بزن و مشکلت را با او در میان بگذار، هیچ حاجت‌مندی را دست خالی بر نمی‌گرداند.

ـ عبدالعظیم حسنی؟!...

مرد دستی به چشم‌هایش کشید. دستی هم به صورتش زد. خواب نبود. هوا تاریک و روشن بود. تاریکی غالب‌تر؛ ولی غریبه را رو به رویش می‌دید: میان‌سال بود. ریش یک‌دست و کم پشتی داشت. گشاده‌رو، با قدی متوسط؛ همراه حرف‌هایش به قصد دلداری گاهی هم به بازوی او می‌زد. دست‌های مرد غریبه را لمس می‌کرد.

***

ـ چی شده عبدالعظیم! رفتی تو فکر؟

ـ روی درخواست ندارم، علی جان!

ـ تو که مرد آبرومندی هستی، خواسته‌ات را بگو.

عبدالعظیم این پا و آن پا کرد. نگاهی به چهره‌ علی اندخت. لب خندان و صورت سیاه و سبزه و با مزه‌ علی که انگار نور زیر پوستش تاب می‌خورد، به او قوت قلب داد. گویی بند از زبانش باز شده باشد، یک‌هو سر حرف را باز کرد:

ـ مرد جوانی، عصرِ سه روز پیش درِ خانه‌ مرا زد؛ حاجتی داشت که با همه حاجت‌هایی که تا امروز از من خواسته شده بود، متفاوت بود. من هم در گمان خودم برآوردن این حاجت را در تقدیر الهی ندیدم. خودت هم که می‌دانی من همه حاجت‌ها را خدمت شما عرض می‌کنم، جواب می‌گیرم، بعد با دست پر برمی‌گردم؛ ولی این مورد فرق می‌کند. با امروز سه روز است که می‌خواهم حاجت این جوان را خدمت شما بگویم و جواب بگیرم، نمی‌توانم. چون حل مشکل او نقض تقدیر الهی است.

ـ حاجت چیست، عبدالعظیم؟!

ـ جوان بچه شش‌ ماهه‌ای دارد که از چهار ماه قبل دچار مشکل کبدی شده و رنگ و رویش زرد و زار است. پیش هر پزشکی رفت به او جواب رد دادند. در نهایت فرستادنش برای پیوند کبد. دیروز آمد درِ خانه من و گفت که مردی ناشناس مرا فرستاده با این امید که از پیش عبدالعظیم دست خالی برنمی‌گردی. به او گفتم: چرا نزد یکی از امامان نمی‌روی؟ گفت: خطاهایم بیشتر از آن است که روی حرف زدن با امام معصومی را داشته باشم. اصرار کرد که بچه مرا شفا بده، سالم‌سالم. بی آن‌که پیوند شود، یا حتی دوایی بخورد. گفت: از در خانه‌ات بلند نمی‌شوم و بیرون نمی‌روم تا این‌که بچه‌ام را به من برگردانی. کبد بچه‌اش به خاطر زردی زیاد و عدم فعالیت، در شرایط خیلی بدی است. تقدیر بچه‌اش هم شفا و سلامت و زنده ماندن نیست. نمی‌دانم چه جوابی به این جوان بدهم.

ـ نگفت مرد ناشناس که بود؟

ـ فقط گفت قد متوسطی داشت، با صورتی گشاده و سیاه و سبزه و روی خندان که نور از زیر پوست صورتش انگار بیرون می‌زد.

عبدالعظیم همچنان که در حالت درهم خودش با علی حرف می‌زد بر حسب عادت نگاهی هم به صورت علی که رو به رویش نشسته بود می‌انداخت، پایان کلماتش، شباهت بی چون و چرایی در حرف‌های مرد جوان با چهره علی دید. بعد رفت توی فکر که چقدر آن مرد ناشناسی که جوان گفته بود به علی شبیه است.

علی پس از لختی سکوت، نهیبی به عبدالعظیم زد:

ـ مرد خدا! مگر در اراده خدا شکی داری؟

ـ نعوذ بالله.

ـ پس معتقدی که تقدیر می‌تواند تغییر کند؟

ـ تقدیر؟!... چطور تغییر می‌کند؟!! مگر مقدرات امر حتمی و مُسجّل نیستند؟!

علی از جایش برخواست، آمد کنار عبدالعظیم، دستش را گرفت و او را هم از جایش بلند کرد:

ـ برو، برو و به مرد جوان بگو که رفتار آدم‌ها تقدیرشان را عوض می‌کند.

ـ چه بکند؟

ـ زکات مالش را بدهد، بعد برود نزد مادرش، دست او را ببوسد و به پدرش خدمت کند و در پیری این زن و مرد مراقب‌شان باشد. همین، تقدیر به سلامت فرزندش رقم می‌خورد.

***

مرد جوان در مسجد محل سفره ولیمه بزرگی به راه انداخته بود. همه اهالی محل با تمام تیم پزشکی که در معالجه بچه‌اش دخیل بودند را دعوت کرده بود. پدر و مادر او هم اول مجلس با لباسی آراسته و تمیز با بچه خردسال که به نوبت بغل می‌کردند، نشسته بودند.

همین‌که روحانی وارد شد، جلو رفت و پس از سلام و علیک، سرش را پیشتر برد و در گوشش گفت:

ـ از کرامات و فضایل امام علی‌النقی حرف بزن. روضه‌ای هم برای عبدالعظیم حسنی شاگرد و صحابه نزدیک امام علی‌النقی بخوان.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

آقا مجتبی موقر در وبلاگ زیبای اتاق سی نوشت:

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم                             

یکی از بدترین ساعت های برگزاری کلاس در دانشگاه ؛بین ساعت13الی15 است چرا که دانشجویان ناهار را نوش جان کرده و آماده برای چرت زدن هستند که باید بروند سر کلاس!  معمولا اکثر دانشجوها ازاین فرصت "چرت" استفاده لازم را میبرند / متاسفانه این ترم ساعت 13 الی 15:30 فقه سیاسی داریم و بنده هم معمولا توفیق چرت زدن در کلاس را پیدا میکنم. هفته گذشته آقای دکتر اسلامی استاد فقه سیاسی در حال تبیین نظریات مختلف در باب ولایت فقیه بود که  گفت : این نظریه متعلق است به دکتر ایزدهی! ناگهان خواب از چشمم پرید و حواسم را جمع کردم که آیا درست شنیده ام یا نه! دستم را بلند کردم و از استاد پرسیدم آیا منظور شما دکتر سید سجاد ایزدهی است؟ استاد گفت اسم کوچک ایشان را نمیدانم / حالا چطور مگر ؛ایشان را میشناسی؟ من که حسابی قند در دلم آب شده بود ؛ تو گویی مثل کسانی که جایزه صد میلیونی همراه اول را برنده شده اند ذوق کردم و گفتم بله که میشناسم ایشان همشهری و بچه محل ما هستند و بنده با اخوی ایشان دوست هستم . همین شد تا سوژه "صندلی داغ "بعدی را پیدا کنم / حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی /   

اکنون نظر شما را به خواندن مصاحبه با ایشان جلب میکنم:


ضمن عرض سلام و خسته نباشید لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:

سید سجاد ایزدهی متولد 1349 شهرستان بابل هستم. مثل بسیاری از طلبه ها در قم به درس و بحث مشغولم عمده وقتم به نوشتن صرف می شود و با عنایت به رشته تخصّصی ام عمدتاً به نگارش کتب و مقالاتی در عرصه اندیشه سیاسی و فقه و به خصوص فقه سیاسی مشغولم. علاوه بر تحقیق و نگارش، تدریس سطوح عالی در حوزه علمیه در قالب مباحث خارج فقه (ولایت فقیه و حکومت دینی) و مجامع دانشگاهی در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در دروسی مرتبط با رشته های فقه، فقه سیاسی، اندیشه سیاسی هم بخشی از وقتم را به خود اختصاص می دهد. هیئت علمی و استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستم و مدیریّت گروه سیاست در این پژوهشگاه را هم عهده دار هستم.

تحصیلات:

در سطح کارشناسی ارشد فلسفه و کلام خواندم و بعدها به خاطر دغدغه های ذهنی­ام به بحث های فقه و فقه سیاسی گرایش یافتم و در سطح دکتری در گرایش فقه مدرکم را اخذ کردم.

تا کنون چه آثاری از شما منتشر شده است؟

تا کنون ده کتاب در حوزه اندیشه سیاسی و فقه سیاسی با عناوین «حکومت و مشروعیت»، «اندیشه سیاسی صاحب جواهر»، «اندیشه سیاسی ملااحمد نراقی»، «نظام سیاسی و دولت مطلوب»، «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی»، «فقه سیاسی امام خمینی»، «مبانی فقهی کنترل و نظارت بر اصحاب قدرت از دیدگاه امام خمینی»، «نقد نگرش حدِّاقلی در فقه سیاسی»، «قطع و پیوند اعضاء با تأکید بر دیدگاه­های امام خمینی» و «رهبر و رهبری» منتشر شده است که البته اثر آخری کاری گروهی است. چهار کتاب در نوبت چاپ با عناوین «مصلحت در فقه سیاسی»، «بصیرت سیاسی»، «فعالیت سیاسی» و «ولایت فقیه» قرار دارد که بزودی منتشر می شوند. و تقریباً بیش از دو برابر همین مقدار هم مقالاتی است که در مجلات علمی پژوهشی، تخصّصی، مجموعه مقالات منتشر شده است.

در این میان کتاب «نظارت بر قدرت در فقه سیاسی» به عنوان اثر برگزیده جشنواره بین المللی فارابی انتخاب شده و همان سال به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه علمیه نیز انتخاب شد.

وضعیت خانواده پدری: 

پدرم مرحوم سید امیر ایزدهی از زحمت کشان شهر بابل بود و به رانندگی تاکسی اشتغال داشت. دلبستگی خاصی نسبت به اهل بیت داشت. نسل اول و دوم انقلاب در شهر بابل خاطرات حضور مستمر او در محافل مذهبی را به خاطر دارند. یک برادرم (سید حسن) در شلمچه مفقود الاثر شد و سالها بعد استخوان هایش را به شهر آوردند. چهار برادر و دو خواهر دارم. نسل شما به گمانم تنها آخرین برادرم سید مهدی را می شناسد.

از چه زمانی وارد حوزه شدید و انگیزه خود را از ورود به حوزه بیان فرمایید؟

بعد از جنگ. احساس می کردم اینگونه بهتر می توانم اهداف اسلام و انقلاب اسلامی را پیگیری کنم. ﺑﻪ ھﺮ ﺣﺎل ﻣﻦ ﺣﻮزه را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮدم و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻣﻮﺧﺘﻦ ﻓﻘﻪ و دروس ﺣﻮزوی ﭘﺮداﺧﺘﻢ، ﻋﻤﻼً

ﻓﻘﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ را ﻧﯿﺰ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﮐﺮدم ﭼﻮن ﺗﻠﻘﯽ ام ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓقهی اﺳﺘﻮار ﺷﺪه و اﻣﺎم ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ھﻤﯿﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓقهی اﻧﻘﻼب را اﯾﺠﺎد ﮐﺮد و اﯾﻦ اﻧﻘﻼب ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓقهی ھمچنان ﺑﺎ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺧﻮد ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﻼش ﻋﻠﻤﯽ ﺟﺪی ﺗﺮی ﺧﻮاهد ﺑﻮد، ﭼﻮن دﻓﻊ ﺷﺒهات و ﻣﺸﮑﻼت اﻣﺮوزی، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺤﺚ های ﻋﻠﻤﯽ و ﻓقهی ﮔﺴﺘﺮده ای دارد ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻓقهیھﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺷﻔﺎف و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﺪه ﻧﯿﺴﺖ.

آیا در جبهه هم حضور داشتید؟ لطفا در مورد حال و هوای آن ایام کمی بیشتر توضیح دهید ؟ 

بله ﺳﺎل 1365 ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺒﻪ اﻋﺰام ﺷﺪم. ﺣﺪود 16 ﺳﺎل ﺳﻦ داﺷﺘﻢ و در ﮐﻼس اول دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮدم. هرﭼﻪ ﺑﺮای ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﯽ ﮐﺮدم، ﻣﺴﺌﻮﻻن ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﺷﺪﻧﺪ ﭼﻮن ﻋﻼوه ﺑﺮ ﮐﻢ ﺳﻦ و ﺳﺎل ﺑﻮدن از ﻧﻈﺮ ﺟﺜﻪ هم ﻻﻏﺮ اﻧﺪام و ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻮدم، وﻟﯽ ﺑﺎ اﺻﺮارهای ﭘﯽ درﭘﯽ و ﭘﯿﮕﯿﺮی های ﻣﺪاوم ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﺮای آﻣﻮزش اﻋﺰام ﺷﺪم و ﭘﺲ از ﮔﺬراﻧﺪن دوره آﻣﻮزﺷﯽ وارد ﺟبهه های ﺟﻨﮓ ﺷﺪم. ﻣﺪﺗﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﮔﺮدان ﺑهداری لشکر بیست و پنج کربلا را ﺑﺮ عهده داﺷﺘﻢ و ﻣﺪﺗﯽ ﻧﯿﺰ در ﮔﺮدان رزﻣﯽ یا رسول (ص) ﺑﻮدم.

اواﺧﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﻮد ﮐﻪ در ﮔﺮدان رزﻣﯽ ﻟﺸﮑﺮ25 ﮐﺮﺑﻼ در ﻋﻤﻠﯿﺎت های ﮐﺮﺑﻼی4 و ﮐﺮﺑﻼی5 در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻨﮕﯽ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻢ.

ﻣﻦ از ﺟﻨﮓ و ﺟبهه ﺧﺎﻃﺮات ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی دارم. در واﻗﻊ بهترﯾﻦ دوران ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ و ﺟﻮاﻧﯽ ﻣﺎ در ﺟﺒﻪ ﺳﭙﺮی ﺷﺪ و ﻣﺎ در آﻧﺠﺎ ﺑﺎ اﻓﺮاد ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ آﺷﻨﺎ ﺷﺪﯾﻢ و ھﻤﻪ رده ھﺎی ﺳﻨﯽ را دﯾﺪﯾﻢ؛ ﻧﻮﺟﻮان، ﺟﻮان و ﺣﺘﯽ اﻓﺮاد ﻣﺴﻦ و ﮐﻨﺴﺎل ﮐﻪ ﺧﺎص ﺑﻮد. ھﻤﻪ اﯾﻨﺎ ﺑﺎ روﺣﯿﺎت ﺑﺴﯿﺎر ﺧﺎﺻﯽ ﮐﻪ داﺷﺘﻨﺪ وارد ﺟﺒﻪ و ﺟﻨﮓ ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. ﻧﻤﺎزھﺎی ﺷﺐ اﯾﻦ اﻓﺮاد واﻗﻌﺎ ﻣﺎ در ﻣﻘﺮ ﺧﻮدﻣﺎن، دوﺳﺘﺎﻧﯽ را ﻣﯽ دﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ در ﺑﯿﺎﺑﺎن، ﺻﺤﺮا و ھﻤﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ و ﺷﻮر ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﻋﺒﺎدت و راز و ﻧﯿﺎز ﻣﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ و در آن ﺷﺮاﯾﻂ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ھﯿﭻ وﺟﻪ اﺣﺴﺎس ﻏﺮﯾﺒﯽ و ﻏﺮﺑﺖ و دور از ﺧﺎﻧﻪ و ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻮدن ﻧﻤﯽ ﮐﺮد و ﺣﺘﯽ اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﮐﺮد در آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ھﺴﺖ، در واﻗﻊ ﺑﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﻋﻤﺮش را ﺳﭙﺮی ﮐﺮده و ﻣﯽ ﮔﺬراﻧﺪ.

ﺣﺘﯽ در زﻣﺎن ﺟﻨﮕﯿﺪن ﻧﯿﺰ اﺣﺴﺎس ﻧﻤﯽ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺸﻤﮕﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺑﺠﻨﮕﺪ، ﭼﻮن ﺟﺒﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ روﺣﺎﻧﯽ و ﻣﻌﻨﻮی در ﺧﻮد داﺷﺖ ﮐﻪ اﮐﻨﻮن ﻣﺎ در ﺣﺴﺮت آن روزھﺎی ﺧﻮب و ﻣﻘﺪس و آن روﺣﯿﺎت ﭘﺎک و ﺑﺎﺻﻔﺎ ھﺴﺘﯿﻢ.


شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ای که از جبهه به یاد دارید را بیان بفرمایید؟

قضاوت درباره شیرینی و تلخی اش پای شما! ﺧﺪا رﺣﻤﺖ ﮐﻨﺪ ﺷﯿﺪ اﺣﻤﺪھﺎﺷﻤﯽ را. اﯾﺸﺎن اﻧﺴﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺠﺎع، ﺑﺎﺗﻘﻮا و ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻮد. آن زﻣﺎن ﻓﺮﻣﺎﻧﺪھﯽ ﮔﺮدان ﻣﺎ را ﺑﺮ ﻋﺪه داﺷﺖ و ﻣﺎ ﺑﺎ ھﻢ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺄﻧﻮس ﺑﻮدﯾﻢ. ﯾﮏ روز ﮐﻪ در ﻣﺴﺠﺪ بی سرتکیه ﺑﻮدﯾﻢ و دوﺳﺘﺎن در ﺣﺎل ﺟﻤﻊ آوری ﭘﻮل ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺟﺒﻪ ھﺎ ﺑﻮدﻧﺪ، اﯾﺸﺎن ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از دوﺳﺘﺎن ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮل اﯾﻦ ﮐﺎر ﺑﻮد، ﮔﻔﺖ: در ﺟﯿﺐ ﻣﻦ ﻧﮕﺎه ﻧﮑﻦ، ﻓﻘﻂ دﺳﺖ در ﺟﯿﺐ ﻣﻦ ﺑﮑﻦ و ھﺮﭼﻪ را ھﺴﺖ، ﺑﺮدار. آن ﺑﻨﺪه ﺧﺪا دﺳﺖ در ﺟﯿﺐ اﯾﺸﺎن ﮐﺮد و ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻘﺪار ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی ﭘﻮل وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ اﯾﺸﺎن ﮔﻔﺖ: اﺣﻤﺪ، اﯾﻨﺠﺎ ﭘﻮل ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎدی اﺳﺖ. اﯾﺸﺎن ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ آدم ﺷﺠﺎﻋﯽ ھﺴﺘﻢ و ﺧﯿﻠﯽ راﺣﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻢ از ﺟﺎﻧﻢ ﺑﮕﺬرم وﻟﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺟﺎد اﮐﺒﺮ و ﺟﺎد اﺻﻐﺮ و ﻣﻦ ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻢ ﺑﻔﻤﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻢ از ﻣﺎل ﺧﻮد ھﻢ ﺑﮕﺬرم ﯾﺎ ﻧﻪ! اﯾﺸﺎن ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﻮد.

ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﺎدی ھﻢ ﺑﮑﻨﻢ از ﻣﺮﺣﻮم ﺷﯿﺪ سید علی اکبر ﺷﺠﺎﻋﯿﺎن. ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻠﯿﺎت واﻟﻔﺠﺮ8 و در ﺗﮑﯽ ﮐﻪ ارﺗﺶ ﺑﻌﺚ ﮐﺮد، آﻗﺎی ﺷﺠﺎﻋﯿﺎن ﮐﻪ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪه ﮔﺮدان ﻣﺎ ﺑﻮد، ﻣﻮرد اﺻﺎﺑﺖ ﺗﺮﮐﺶ ﺧﻤﭙﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و دﭼﺎر ﺟﺮاﺣﺖ ﺷﺪ، اﯾﺸﺎن ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ وﻗﺘﯽ ﺗﺮﮐﺶ ﺧﻤﭙﺎره ﺑﻪ ﻣﻦ ﺧﻮرد و اﻓﺘﺎدم، اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ھﻢ ﺗﻮﻓﯿﻖ ﺷﺎدت ﻋﻨﺎﯾﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ و در ﺣﺎل رﻓﺘﻦ از دﻧﯿﺎ ھﺴﺘﻢ. در ھﻤﺎن ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ دراز ﮐﺸﯿﺪه ﺑﻮدم، ﺗﺒﺴﻢ ﻧﯿﺰ داﺷﺘﻢ ﮐﻪ اﻟﺤﻤﺪاﷲ ﻣﺎ ھﻢ از اﯾﻦ دﻧﯿﺎ رﻓﺘﻨﯽ ﺷﺪﯾﻢ و اﺳﻢ ﻣﺎ ھﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﯿﺪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﻌﺪ از ﭼﻨﺪ ﻟﺤﻈﻪ اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم ﮐﻪ ﻧﻪ، ھﻨﻮز ھﻢ در ھﻤﯿﻦ دﻧﯿﺎ ھﺴﺘﻢ. ﭼﺸﻢ ھﺎﯾﻢ را ﺑﺎز ﮐﺮدم و ﻧﮕﺎه ﮐﺮدم و ﻓﻤﯿﺪم ﮐﻪ ﺑﻠﻪ، ﻣﻦ در اﯾﻦ دﻧﯿﺎ ھﺴﺘﻢ. اﯾﺸﺎن در ھﻤﺎن ﻣﯿﺪان ﺟﻨﮓ و ﻣﯿﺎن ﻣﻌﺮﮐﻪ، وﻗﺘﯽ ﭼﺸﻢ ھﺎﯾﺶ را ﺑﺎز ﮐﺮد، ﺷﺮوع ﮐﺮد ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮدن و ﮔﻔﺖ: ﺧﺪاﯾﺎ ﺑﺎز ھﻢ ﻣﺮا ﻧﺒﺮدی!

ﯿﺪ ﺷﺠﺎﻋﯿﺎن در ﻋﻤﻠﯿﺎت ﮐﺮﺑﻼی4 ھﻢ ﺑﺎ اﺻﺎﺑﺖ ﺗﺮﮐﺶ در ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺳﺮ دﭼﺎر ﺟﺮاﺣﺖ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺧﻮد ﻣﻦ ھﻢ ﺑﺎﻻی ﺳﺮ اﯾﺸﺎن ﺑﻮدم و او را ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻋﺪم اﻣﻨﯿﺖ ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﺸﮑﻼت ﻓﺮاوان از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ آوردﯾﻢ.

اﯾﺸﺎن وﻗﺘﯽ ﭼﺸﻢ ﮔﺸﻮد و ﻣﺎ را دﯾﺪ، ﮔﻔﺖ: «ﺑﺎز ھﻢ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻢ ﺑﺮوم». وﻟﯽ در ﻧﺎﯾﺖ ﺑﻪ آرزوی ﺧﻮد رﺳﯿﺪ و ﺗﻮﻓﯿﻖ ﺷﺎدت ﯾﺎﻓﺖ.

بعد از جبهه مشغول چه کاری شدید؟

جدا از بحث تناسب اخلاقیات حوزه با اخلاقیات فضای جنگ و جبهه و جهاد در مقابل دشمنان اسلام و فضای معنوی و روحانی که در هر دو وجود داشت،

به گمان من در حوزه که تبلیغ برای اسلام و انقلاب صورت می‌گیرد و دفاع از ارزش‌های امام نیز عملاً در حوزه وجود دارد، همین اهداف را می‌توان در جبهه نیز به شکل بهتری اجرا کرد و انجام داد و من هم با این زمینه، حوزه را انتخاب کردم با این که در آن زمان بسیاری از دوستان بودند که با این تصمیم من مخالف بودند و حتی مرا سرزنش می‌کردند و می‌گفتند که بهتر است من وارد دانشگاه شوم و در رشته پزشکی یا مهندسی تحصیل کنم ولی به هر حال من حوزه را انتخاب کردم و بعد از مدتی که به آموختن فقه و دروس حوزوی پرداختم، عملاً درس‌هایی از فقه سیاسی را نیز پیگیری کردم چون تلقی‌‌ام بر این بود که انقلاب اسلامی بر مبانی فقهی استوار شده و امام با عنایت به همین مبانی فقهی انقلاب را ایجاد کرد و این انقلاب با این مبانی فقهی همچنان با تبیین خود مستلزم تلاش علمی جدی‌تری خواهد بود، چون دفع شبهات و مشکلات امروزی، نیاز به بحث‌های علمی و فقهی گسترده‌ای دارد که بسیاری از مباحث فقهی همچنان به صورت شفاف و تبیین شده نیست. بحث‌هایی که امروزه در نظام سیاسی اسلام موجود است، بحث‌های حکومتی، بحث‌های دولتی، بحث‌های حزبی، مباحث تفکیک قوا، مباحث انتخابات، مباحث مشارکت سیاسی، مرزهای اسلامی، مرزهای جغرافیایی و مرزهای عقیدتی، بسیاری از اگر انقلاب و فرهنگ در معرض خطر قرار بگیرند، طبیعتاً تهدید ایجاد می‌شود و اگر این انقلاب به گونه‌ای نباشد که کارآمدی خویش را در عرصه عمل به اثبات برساند و متهم به ناتوانی شود عملاً قادر نخواهد بود الگوی جهانی ارائه کند و در نتیجه بسیاری از انقلاب‌ها و خیزش‌های مردمی که چشم‌امیدشان به این انقلاب است، ناامید خواهند شد

این موارد به گونه‌ای مطلوب در فقه تبیین نشده و فقه شیعه که بحق، داعیه پاسخگویی به همه این موارد را دارد، طبیعتاً مستلزم این است که یک تلاش علمی صورت پذیرد تا همه اینها عملاً تحقق یافته و تبیین شود.
بنابر این طی آموختن درس‌های مربوطه و تلاش‌های پی‌درپی در عرصه فقه سیاسی عملاً به همان غایت و غرض اصلی توجه داشته و چندین سال در این زمینه تلاش کردم و در پیامد فرمایش مقام معظم رهبری که بر توسعه فقه سیاسی و حکومتی در حوزه تأکید داشته اند درس خارج فقه سیاسی را برگزار کرده ام که حدود سه سال است برقرار است و در آن، مباحث ولایت فقیه مورد بحث قرار می گیرد.

لطفا کمی در مورد گرایش سیاسی خود توضیح دهید؟ 

با توجّه به این که اندیشیدن، هم دغدغه و هم شغل من است لذا بیش تر از این که در بند رویکردهای سیاسی در قالب احزاب و گروه های سیاسی باشم به اندیشیدن به خصوص در عرصه مبانی اندیشه سیاسی مشغولم و طبیعتاً مبانی اندیشه دینی در عرصه سیاست ورزی را محور کار خویش قرار می دهم. نه ورود در مباحث جزئی حزبی و گروهی. اما در عین حال هیچ فردی فاقد گرایش سیاسی نیست. من عمدتاً با عنایت به دلدادگی خویش به مبانی امام راحل در خصوص حاکمیّت دین در همه عرصه های دین، منطق سکولارها که درصدد دور نگهداشتن دین از عرصه های مختلف جامعه مانند سیاست، حکومت، فرهنگ، اقتصاد و ... هستند را نمی پسندم و در عین حال، منطق متحجرانی که دین را به امور فردی اختصاص داشته و سیاست را به اهالی خدعه و نیرنگ واگذار می کردند نیز سازگاری ندارم. این دو طیف به عنوان دو لبه قیچی همواره تحقق دین در همه امور زندگی را هدف قرار داده و عملاً به نظام کفر کمک می­کنند.

در عین حال که به منطق منشور برادری که از سوی امام خمینی برای همه جناح های کشور ارائه شده است باور دارم و نیروهای نظام را به افرادی خاص و از جناح خاص محدود نمی دانم، در میان جناح های کشور، به تفکر ارزش گرا تمایل دارم. گرچه هیچ گاه در این خصوص نیز مطلق اندیش نبودم  و به جای این که محوریّت افراد و دیدگاه های آنان را مدّ نظر قرار دهم ملاک های اساسی دین، دیدگاه های امام و رهبری را محور تصمیم ها می دانم. زیرا بر این باور هستم که افراد را باید به ملاک حق شناخت نه این که حق را در سایه افراد معنا کرد.

وضعیت سیاسی کشور را در حال حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟

ضمن این که می توان وضعیت جامعه را به صورت خوش بینانه، بد بینانه یا واقع بینانه ارزیابی کرد و بر اساس هر سه نگاه می توان شواهدی نیز اقامه کرد لکن به نظر می رسد در مجموع کشور در فرایند رو به رشد قرار داشته و به قولی می توان گفت ایرانی ها قالی باف های خوبی هستند، با صبر و حوصله، نخ ها را گره می زنند و ضمن این که گاهی رنگ ها تغییر می یابد و شکل ها متفاوت می شود اما در نگاه جامع پس از مدّتی مشاهده می کنیم که قالی زیبایی با نقشه ای از قبل تعیین شده و بر اساس زمان بندی قابل قبول خلق می شود که ستایش همگان را در بر دارد. گرچه ضمن این که این انسجام و هدفمندی را می بایست مدیون ساختار سیاسی کشور ایران در قالب نظام ولایت فقیه و البته راهبری دو رهبر انقلابی، خوش فکر و مدیر و مدبّر یعنی امام خمینی و آیة الله خامنه ای ارزیابی کرد. اما این به معنای به هوش نبودن و مراقبت نکردن از نفوذ کسانی که از دور نیز دستی بر آتش انقلاب نداشته و منتظر فرصت برای انحراف در اهداف انقلاب هستند نیست.

لطفا توضیحی در خصوص فقه سیاسی بدهید و این که از چه ظرفیتی برای جامعه امروز برخوردار است؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس حکومتی دینی که مبتنی بر آموزه‌های فقهی است، دانش فقه عرصة تحولاتی اساسی گردید. این تحولات، مرهون اموری چون ورود بی‌سابقة موضوعات و پرسش‌ها به حوزة فقه، حجم گستردة مسائل، تنوّع موضوعات، توسعة سطح انتظار از فقیهان و ورود فقه به عرصه‌های مختلف سیاسی ـ اجتماعی است.

ضرورت آشنایی تخصّصی با موضوعات مختلف، عدم کفاف عمر یک فرد برای تحقیق در همة ابواب فقه، لزوم تعمیق در همة مباحث فقه و گذر از صِرفِ فهم حلیّت و حرمت یک مسأله، مستدعی تفکیک حوزه‌های مختلف فقه گردیده و زمینة تخصّصی‌شدن رشته‌های مختلف فقه همچون فقه سیاسی، فقه پزشکی و فقه قضا را فراهم آورده است.

در این میان، اهمیّت ادارة نظام سیاسی مبتنی بر فقه با محوریت ولایت فقیه در قالب جمهوری اسلامی ایران و نیز توجه به فقه امام خمینی به‌عنوان معمار انقلاب اسلامی که سرشار از مباحث سیاسی و حکومتی است، موجب شده که فقه سیاسی، اهتمامی مضاعف یافته و مخاطبان بسیاری را به‌خود جلب نماید.

اصطلاح «فقه سیاسی» که به مباحث سیاسی در عرصة فقه می‌پردازد، در سایة تشکیل نظام جمهوری اسلامی و حضور عملی فقه در عرصة سیاست و مدیریت کشور، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و عهده دار بررسی اموری به جهتِ تدبیر امور جامعة اسلامی و تنظیم روابط جامعة اسلامی در دو حوزة داخلی و خارجی است و مرهون تخصصّی‌شدن مباحث خاص در حوزة فقه بوده، به موضوعات سیاسى و حکومتى در کنار رشته‌هاى دیگر فقهى می‌پردازد.

با وجود تحولاتی که فقه شیعه در طول زمان حیات خود شاهد آن بوده است، موانعی نیز در طول این ایام برای به فعلیت رسیدن همه ظرفیت های فقه شیعه وجود داشته است و مطابق این موانع و شرایط، فقه شیعه نتوانست از همه ظرفیت های خود استفاده کرده و نسبت به همه جوانب و شئون جامعه به فعلیت برسد.

اکثر ظرفیت فقه و فقیهان شیعه در سال های قبل از انقلاب به پاسخگویی به پرسش های مومنان در عرصه زندگی فردی اختصاص یافته بود و از این رو مسائل عبادی و احــوالات شخصیه، بیشترین حجم مسائل فقه را به خود معطوف کرده بود و به همین تناسب در کتاب های فقهی نیز به مباحثی در ذیل حکومت دینی، نظام اجتماعی و سیاسی کمتر پرداخته می شد.

در حالی که مباحث سیاسی فقه در سالیان عمده عصر غیبت در قالب مباحثی اندک و در ذیل فقه فردی خلاصه می شد در سال های اخیر رنگ و بوی شدیدتری یافته و ضمن این که از وضوح بیشتری برخوردار شد، قالب اجتماعی و جمعی نیز پیدا کرد. بلکه با تاسی به دیدگاه های امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای حکومت، فلسفه عملی فقه تلقی شده و بسیاری از فقیهان با محور قرار دادن حکومت دینی و نیازمندی های آن فقه حکومتی را مدنظر قرار داده و پاسخگویی به نیازهای فردی، اجتماعی و سیاسی در عرصه حکمرانی را مورد عنایت و تحقیق قرار داده اند. گرچه این قضیه تا تبدیل شدن به رویکرد فراگیر در همه عرصه های تخصصی فقه بخصوص در عرصه مسائل نوپدید در قالب فقه استدلالی فاصله دارد.

نظرتان درباره فتنه هشتاد و هشت؟

گرچه مقوله ولایت فقیه در نظر مومنان پذیرفته شده است اما عملاً در بحران هاست که معلوم می شود ولایت فقیه چه جایگاه و اهمیّتی دارد. اگر رهبری در برابر آنانی که در مقابل قانون تمکین نکردند کوتاه می آمد امروز ما با چیزی شبیه کشور مصر یا اوکراین مواجه بودیم و عملاً نه فقط جامعه در آن روز به اغتشاش می افتاد بلکه در سال های بعد نیز همیشه هرج و مرج حاکم بود. زیرا یا می بایست برای گزینش مجریان و کارگزاران کشور، انتخاب برگزار کرد یا این که جامعه ای غیر مردم سالار حاکم می شد طبیعتاً کشور اسلامی ما دارای جمهوری است و اگر در انتخابات، گروهی که اقلیّت هستند قانون را قبول نکنند، و به خیابان بریزند هیچ گاه جامعه روی آرامش را نخواهد دید زیرا در سال های بعد، دیگران نیز با قانون مخالفت خواهند کرد. و عملاً سنگ روی سنگ بند نمی شود.

از سوی دیگر مطابق دیدگاه امام خمینی، هرگاه دشمن درصدد سوء استفاده از اختلاف داخلی بود دلسوزان نظام می بایست مصلحت نظام را بر مصلحت خود ترجیح می دادند. در حالی که رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر اسرائیل و بسیاری از دشمنان نظام درصدد سوء استفاده بودند، آنان که مصلحت خود را بر مصلحت نظام ترجیح می دادند، عملاً در راستای مصالح دشمنان حرکت کردند.

شاید همین عبارت امام برای درک ماهیّت سال هشتاد و هشت کافی باشد

خیانت آن نیست که صدام مى‏کند، آن هم یک قسمش است. آنهایى که در داخل با اسم‏هاى مختلف ضربه مى‏خواهند بزنند به اسلام و با اسم امور مختلفه‏اى به حکومت اسلامى مى‏خواهند ضربه بزنند، اینها هم خیانت کردند. گاهى خیانت اینها راه را باز مى‏کند براى این که آنهایى که مثل صدام و منافقین هستند راهشان باز بشود و خیانت بالاتر را بکنند. ما که مى‏گوییم که مسلمان هستیم، شیعه على بن ابى طالب هستیم، باید ببینیم که شیوه على بن ابی طالب چى بود. همین على بن ابی طالب که رسول خدا او را به جاى خودش نصب کرد، بیست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت کرد با اشخاصى که به عقیده او غاصب مقام بودند، براى این که مصالح اسلام اقتضا مى‏کرد. اگر حضرت آن وقت مى‏خواست معارضه بکند، اسلام در خطر بود. مایى که مى‏گوییم مسلمان هستیم، باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم، نه مصالح شخصى خودمان را. باید ببینیم که امروز ضربه زدن به مجلس شوراى اسلامى، ضربه زدن به شوراى نگهبان، ضربه زدن به‏ رئیس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامى، این مى‏سازد با شیعه بودن با على بن ابی طالب؟ آن بیست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت کرد، بچه‏هایش را به جنگ فرستاد.»

امام خمینی، صحیفه امام، ج‏19، ص 67 ـ 66

 

آیا اهل سینما و تماشای فیلم هستید ؟ معمولا چه ژانر هایی مورد علاقه شماست؟

قدیم تر ها که قدری اشتغال درسی کمتر بود و فضای تبلیغی بیشتری به خصوص برای دانشجویان داشتم فیلم هایی که حرفی برای گفتن داشتند را می دیدم بلکه نقدهای آن را نیز می خواندم اما الان خیلی وقتی برای فیلم نگاه کردن نمی ماند و اگر هم حالاها بنا بر دیدن فیلمی باشد فیلم یک ساعت و نیمه را ده دقیقه ای می بینم یا فیلمنامه برخی از آن ها را به صورت مختصر می خوانم. یا این که همین طور که مشغول مطالعه و تحقیق هستم، فیلم سینمایی را گوش می کنم. اما در مجموع فیلم هایی که حرفی خاص در عرصه فرهنگ داشته و قابلیّت نقد را داشته باشند. یادم است سر جریان فیلم مارمولک توی سالن تشریفات نمایشگاه تهران، حدود یک ساعت و نیم با کمال تبریزی (کارگردان فیلم) و منوچهر محمدی (تهیه کننده فیلم) که به خاطر مراسم فکر کنم چهلم کیومرث صابری(گل آقا) به نمایشگاه آمده بودند، بحث کرده بودم و آخر سر هم به خاطر ضیق وقت و این که می بایست به ماشین برگشت به قم برسم، بحث را نیمه کاره رها کردم. جالب است اوّل آقای تبریزی به من گفت خوب شما کی هستی گفتم مهم نیست که من چه کسی هستم. مهم این است که همه فیلم های شما را دیده ام و تقریباً همه مصاحبه های تلویزیونی شما را هم دیده ام همه کارهای آقای منوچهر محمدی را هم در مقام تهیه کننده دیده ام و ... لذا چون فیلم را می شناسم و نقد را هم می فهمم و فیلم شما را هم دیده ام با شما بحث می کنم. بگذریم. حالا دیگر نه وقت فیلم دیدن دارم و نه نقد آن را خواندن. بماند که فیلم ها هم دیگر فیلم حسابی و حرف دار نیستند.  

رابطه شما با ورزش چگونه است؟

ضمن این که حجم وسیع فعالیّت های علمی مجالی برای ورزش نمی دهد، بلکه فضای سن و سال امروزه ما بیشتر از این که به ورزش نیاز داشته باشد به نرمش نیاز دارد، اما میز تنیس روی میزی در خانه هست که معمولاً بهانه ورزش است و البته مهارت نسبتاً قابل قبولی هم دارم. گاهی اوقات فوتبال هم بازی می کنیم. و البته کمی تا قسمتی شنا. صبح ها هم همیشه توفیق حدود سی و پنج دقیقه پیاده روی از منزل به حرم حضرت معصومه و پس از آن مدرسه فیضیه برای حضور در کلاس درس هم حاصل است.

آیا به اهدافی که برای خود در زندگی ترسیم نموده بودید رسیدید؟

آرﻣﺎن ھﺎ ﮐﻪ ﺑﯽ ﻧﺎﯾﺖ و در ﺣﺪاﮐﺜﺮ اﺳﺖ و آدﻣﯽ ھﯿﭽﮕﺎه ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ادﻋﺎ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ آرﻣﺎن ھﺎی ﺧﻮد دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ و رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. رﺳﯿﺪن ﺑﻪ آرﻣﺎن ھﺎی ﮐﻮﭼﮏ در ﻣﺪت زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻮﺗﺎه اﻧﺠﺎم ﺷﺪﻧﯽ اﺳﺖ اﻣﺎ ھﺮ ﭼﻪ آرﻣﺎن ھﺎ ﺑﺰرگ ﺗﺮ و اﻧﺴﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎم ﺗﻼش ﺧﻮﯾﺶ را ﮐﺮده و در ﻃﯽ آن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد. ﮔﻤﺎن ﻣﻦ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ھﻤﭽﻨﺎن در آن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻗﺮار دارم، ﯾﻌﻨﯽ آن ﺗﻌﺪی ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﻘﻼب و اﻣﺎم داﺷﺘﻢ و آن ﺳﻌﯽ و ﺗﻼﺷﯽ ﮐﻪ در آن ﻋﺮﺻﻪ ﻣﯽ ﮐﺮدم، ان ﺷﺎءاﷲ ھﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮﻗﺮار اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻨﺎ ﺗﻨﺎ ﭼﻨﺪ درﺻﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪه و ﭼﻨﺪ درﺻﺪ ھﻨﻮز ﺗﺤﻘﻖ ﻧﯿﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﻗﻀﺎوت ﺑﺮﻋﺪه دﯾﮕﺮان اﺳﺖ وﻟﯽ اﻣﯿﺪوارم ﮐﻪ ان ﺷﺎءاﷲ اﯾﻦ راه ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

نظر شما نسبت به هیئت های مذهبی شهر بابل چیست؟

ضمن این که الحمدلله هیئت های زیادی در شهر بابل وجود دارد و انتظار از شهر دارالمومنین نیز همین است و رقابت های هیئت ها نیز فارغ از اختلاف هایی که به وجود می آید برای رونق مجلس اهل بیت مطلوب است، لکن باید مراقبت شدید داشت که از مسیر اصلی دور نشوند. حول روحانیّت آگاه فعالیّت کنند. شور را با شعور انقلابی ضمیمه کنند. و فضای سازندگی را برای هیئتی ها فراهم کنند. نه خدای نکرده ...

لطفا در در مورد کلماتی که مشاهده میکنید به صورت مختصر (یک یا دو کلمه ) پاسخ دهید

جهاد

اصغرش که با همه خوشی و ناخوش هایش گذشت، خدا ما را در خصوص اکبرش موفق بدارد.

بابل

قبلاً شهر خاطرات و امروزه چیزی بین دار المومنین و بهار نارنج فردا را خدا به خیر کند.

شهادت

حسرت دیروز و امید فردا

حاج آقای محمدّی

حق حیات علمی و معنوی بر گردن من دارد.

حوزه علمیه روحیه

فرصتی بی بدیل جهت رشد علمی

آخرین شایعه ای که در مورد خودتان شنیدید چه بود؟

شرکت در انتخابات آینده خبرگان

قرمز هستید یا آبی؟

پیروزی خوبست اگر استقلال ما را تأمین کند.

لذیذ ترین غذای زندگیتان چیست؟
نان و ماست البته نان تازه و ماست چکیده

شخصیّت محبوبتان چه کسی است؟
در هر عرصه متفاوت است. در خانواده مادر، در خانه همسر، در فضای سیاسی اجتماعی امام خمینی و آیة الله خامنه ای و در فضای معنوی آسید علی آقای قاضی

مادر

همه زندگی

همسر

فرشته

شعر، ادبیات و کاریکلماتور

حال و حوصله زمان جوانی و اولین تجربه نشر

موسیقی

نه رابطه­ای باهاش دارم نه خیلی منطقش را می فهمم

وبلاگ

از وسائل ارتباطات عصر جدید و فراتر از محدودیّت زمانی و مکانی

درس خارج فقه سیاسی

تلاشی اندک و انجام وظیفه در راستای تحکیم مبانی حکومتی دین

ولایت فقیه

امتداد حاکمیّت انبیاء و ائمه و لنگرگاه کشور در گرداب بحران ها و مشکلات کشور.

فقه سیاسی

مدیریّت امور جامعه با محوریّت تحقّق حداکثری شریعت.

ممنون از اینکه وقت شریفتان را در اختیار بنده قرار دادید.

=====================================



صندلی داغ " فصل اول" مدیر وبلاگ اشک و آتش ؛آقای سید حمید مشتاقی نیا


صندلی داغ " فصل دوم " سر کار خانوم منصوره مرگان ازغدی ( جبهه جهادگران مجازی )


 صندلی داغ"فصل سوم" با حضور حاج محمد رضا بذری

http://www.shajareh57.blogfa.com/

  • سیدحمید مشتاقی نیا

" غسل نشاط " را فراموش نکنید!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۳۹ ب.ظ

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSA-Ho-6aNo-TZIeeJARs82AfDM47kj2D6RPVWkywl7uxDdBKJ_SQ


غسل نشاط را هم نیت کنید که وقتی عبادت می کنید نشاط داشته باشید. دیدید آدم گرسنه چه بانشاط غذا می خورد؟ عبادت هم نشاط می خواهد ماها برای عبادت کسل هستیم. لذا مقید باشیم غسل نشاط را انجام دهیم.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

بولتن داغ سوژه های منتشر نشده اشک آتش (بسته شماره یک)

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ق.ظ


    1-بعضی از صاحبنظران معتقدند حجت الاسلام ماندگار در جریان نامه معروف خود در مخافتت با تبلیغات در برنامه عمو پورنگ، ناخواسته بازی حسام الدین آشنا را خورده است. این مطلب را به صورت پیامکی به این بزرگوار اطلاع دادم که هنوز پاسخی به دستم نرسیده. هفته آینده انشاءالله جلسه ای دراین باره با این خطیب توانا خواهم داشت. تحلیل اشک آتش در این خصوص نیز آماده انتشار است. در محافل سیاسی از حسام الدین اشنا با توجه به شهرتی که در حذف مخالفین خود دارد با کنایه به عنوان وزیر دفاع روحانی یاد می شود.

2-شنیده شده ستاد کل نیروهای مسلح از حوزه علمیه درخواست کرده طلابی که قصد گذراندن خدمت سربازی را دارند باید هر نفر یک میلیون تومان واریز کنند! با توجه به وضع ناگوار معشیتی طلاب، تعداد قابل توجهی از روحانیون به منظور استخدام در نهادهای دولتی و خصوصی و دریافت کارت پایان خدمت، برای گذراندن این دوره مجبور به ثبت نام هستند. در سالهای پیش طلاب نیز مانند سایر سربازان از تسهیلات و مقرری یکسان با سایر مشمولین و تعیین شده در قانون برخوردار بودند. معاونت امور طلاب حوزه درصدد رایزنی برای رفع این مشکل است.

3-مهندس محسن نریمان قصد دارد در انتخابات سال آینده مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان بابل ثبت نام کند. ایشان که سابقه چند دوره نمایندگی این شهر را در کارنامه خود دارد به دلیل پاره ای از مسائل و اطمینان از رد صلاحیت خود، در دوره گذشته انتخابات مجلس ثبت نام نکرد. با روی کار آمدن دولت جدید و مسئولیت وی در وزارت مسکن، نریمان قصد دارد شانس خود را برای اخذ تأیید از شورای نگهبان امتحان کند. صبحانه دوستانه وی با یکی از بزرگان سیاسی مذهبی شهر نیز اقدامی در راستای تسهیل شرایط ورود وی به انتخابات تحلیل می شود. یاران وی در منطقه بندپی بابل از هم اکنون درصدد ایجاد ذهنیت در مردم برای رأی به ائتلاف نیازآذری و نریمان هستند. در طیف مقابل این ائتلاف نیز شنیده شده دکتر علی کریمی فیروزجایی و آقای طاهرنژاد از قضات دادگستری استان خود را برای رقابت در انتخابات مجلس آماده می کنند.

      4-حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری که همزمان مسئولیت حاکم شرع دادگاه ویژه روحانیت را نیز برعهده دارد در هفته جاری دوبار در مصاحبه های خود تأکید کرده که دولت گذشته درصدد قانون شکنی بوده است. به نظر می رسد این روحانی بزگوار در ماه های اخیر به دلیل سکوت در مقابل قانون شکنی های مکرر دولت یازدهم دچار عذاب وجدان شده و در پی دفع شبهه مقدّر است. به هر حال تا کنون چندین بار مصوبات دولت یازدهم توسط ریاست مجلس مغایر با قانون تشخیص داده شده و به این پرسش دامن زده است که چرا دیوان عدالت برخلاف مشی خود در دولت سابق، هیچ گونه نظری برای ابطال مصوبات خلاف قانون دولت فعلی نداشته است. دیوان عدالت در خصوص برداشت غیرقانونی دولت به میزان چهار میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی، رانت 650 میلیون یورویی معادل سه هزار میلیارد تومان توسط یکی از نزدیکان دولت، قرارداد مفتضح کرسنت، عدم اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها، عدم تمکین برخی وزرا از ارائه فهرست اموال و... موضع روشنی نداشته است. گفتنی است حجت الاسلام منتظری در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید در اقدامی شجاعانه نخستین مصوبه رسمی دولت را خلاف قانون اعلام کرد که با واکنش ریاست دو قوه مقننه و قضائیه مواجه شده و از آن پس ترجیح داد کمتر وارد خطوط قرمز بشود! ریاست قوه قضائیه اعلام کرده بود خلاف قانون دانستن مصوبه دولت، نظر شخصی ریاست دیوان عدالت بوده و نظر دیوان عدالت محسوب نمی شود!

5-یکی از دانشگاه های پزشکی شمال کشور با سخنرانی حجت الاسلام رسایی در جمع دانشجویان این دانشگاه مخالفت کرد. بهانه رئیس معتدل دانشگاه این بود که رسایی نماینده ای تندرو است و صحبت های او در دانشگاه مانع انجام فعالیت های دولت می شود! این ممانعت در حالی صورت گرفت که حجت الاسلام رسایی چند روز پیش میهمان دانشجویان دانشگاه مازندران در بابلسر بود. گفتنی است به رغم آن که بخش عمده ای از کارکنان دانشگاه مازندران از طیف موسوم به اصلاح طلب هستند ولی مخالفتی با سخنرانی حجت الاسلام رسایی نداشتند.

6-زمزمه هایی در خصوص احتمال کاندیداتوری یکی از ائمه جمعه شهرهای مرکزی استان مازندران در انتخابات آتی مجلس خبرگان شنیده می شود. با توجه به مواضع مشکوک سیاسی وی در سالهای اخیر جوانان حزب الله این شهر درصدد اطلاع از دیدگاه شفاف وی در خصوص جایگاه ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری و نیز نسبت ایشان با جناحی است که برای تصرف صندلی ریاست خبرگان دورخیز کرده است. گفتنی است ابتکار جمعی از طلاب بابلی مقیم قم در ارائه فهرستی از حداقل بیست کاندیدای جوان برای انتخابات خبرگان به رغم برخی مخالفت ها با روند خوبی در حال شکل گیری است. فرهیختگان جوان حوزه پس از شرکت در امتحانات و تأیید صلاحیت توسط شورای محترم نگهبان از ادامه رقابت ها انصراف خواهند داد. یکی از اهداف از این اقدام معرفی چهره های متعهد تازه نفس به مسئولان و تصمیم سازان سطوح کلان کشور است.

7-طلاب و روحانیون عدالتخواه قم همچنان پیگیر برخوردهای زننده در جریان بازداشت عجیب خود در آخرین روزهای سال گذشته هستند. گفتنی است در جلسات متعدد برخی از نمایندگان مجلس با این طلاب، آنان از برخورد قرون وسطایی بعضی از مسئولان با نیروهای خط مقدمی انقلاب بسیار تعجب کردند. در یکی از این جلسات، نماینده محترم یکی از شهرهای مرکزی کشور با شنیدن وقایعی که برای این طلاب ( به خصوص آن چه درباره حجت السلام موسی علی زاده) روی داد دچار حالت تهوع گردید.

8-برکناری رئیس زندان های کشور اقدامی بی موقع و فاقد تحلیل تلقی می شود. با توجه به ادعای قوه قضائیه در حقانیت برخورد با اخلاگران بند 350 اوین که عملاً در مقام جاسوس بیگانه عمل می کردند، برکناری رئیس زندان ها این بهانه را در اختیار رسانه های ضدانقلاب قرار داد که مدعی شوند خود قوه قضائیه هم در حقانیت برخورد با فتنه گران دچار تردید است.

9-از کنار مسائلی که در سیستان جاری است نباید به سادگی گذشت. نماینده مردم زاهدان در مجلس طی سخنانی اعلام کرد که در دولت گذشته نیز پانزده تن از مرزبانان به اسارت ضدانقلاب درآمدند که با تدبیر استاندار وقت و بدون ایجاد جنجال خبری در طی دو روز آزاد شدند. 48 زائر ایرانی نیز در سال های گذشته توسط شورشیان سوریه گروگان گرفته شده بودند که همگی با سلامت به کشور بازگشتند. کمک از هنرمندان و ورزشکاران برای ایجاد فضای روانی در جامعه و در نهایت بزرگ نمایی از شخصیت یکی از علمای مشکوک اهل سنت این ذهنیت را دامن زد که نظام با تمام ابهتی که دارد قادر به مقابله با یک گروهک منحط و مزدور نیست و در این خصوص باید دست به دامان چهره های فرهنگی و... بشود. با ترور یک معلم و یک کارمند ثبت احوال و تنی چند از پاسداران در روزهای اخیر لزوم ریشه کنی جریان های معاند در سیستان بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد. از نظر برخی کارشناسان، رویکرد مفهومی سخنان و بیانیه های مولوی عبدالحمید بی شباهت به بیانیه های شیخ شبیر خاقان در ماه های نخست پیروزی انقلاب در قبال رفتار خصمانه گروهک خلق عرب نیست.

10-بر اساس اخبار رسیده تعدادی از مسئولان صدا و سیما، حسینی وزیر سایق ارشاد را گزینه اصلی ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی دانسته اند.

       11- پس از روی کار آمد دولت جدید تا کنون اخبار متعددی از مسئولیت گرفتن همکاران نزدیک باقر قالیباف در سطح معاونت وزارت و دفتر ریاست جمهوری منتشر شده است. از بین کاندیداهای منتسب به جریان اصولگرایی، بدنه ستاد انتخاباتی قالیباف بیشترین سهم را در تصدی مسئولیت در دولت یازدهم به خود اختصاص داده است. از ستاد دکتر ولایتی نیز نهاوندیان به ریاست دفتر روحانی منصوب شد. حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات نیز از حامیان جدی محسن رضایی است. با این وصف تنها جریان اصوگرایی خالص، مربوط می شود به حامیان گفتمان اصیل انقلاب در ستاد سعید جلیلی که نه تنها هیچ یک از آنها در دولت جدید پستی نگرفتند، بلکه بسیاری از این طیف مانند دانشمندان هسته ای از چرخه مسئولیت کنار گذاشته شده و نشریات مدافع این گفتمان نیز یکی پس از دیگری در حال توقیف هستند.

12-مستند من روحانی هستم این روزها به جنجالی ترین کار هنری سیاسی روز تبدیل شده است. پیش از این نیز سی دی های مربوط به سخنرانی حسن عباسی، مستند ظهور، فقر و فحشا، فساد در سینمای ایران (تولید طلاب بابلی مقیم قم) و... جزو پر سر و صدا ترین آثار هنری کشور شمرده می شدند. این در حالی است که چندی پیش یک مستند با موضوع تمسخر احمدی نژاد و هوگوچاوز در سینمای به اصلاح حقیقت رونمایی شد. مستندهای بی بی سی در تخریب شخصیت رهبر عزیز انقلاب و رئیس جمهور قبلی، مستند مزخرف مخملباف در نقد رهبری و... نیز در کشور توزیع شد که چنین بازتاب و واکنش های متعدد از سوی مقامات رسمی را در داخل کشور به دنبال نداشت. این مسئله اگر چه از سویی نشانه موفقیت جریان های ارزشی در فضاسازی و رویکرد ژورنالیستی بوده و نقدناپذیری کانون های قدرت را به اثبات می رساند اما این روزها باعث شکل گیری این پرسش کنایه آمیز در محافل ارزشی گردیده که بالاخره ما اپوزیسیون هستیم یا آنطرفی ها؟!!

13-به دنبال تبلیغات بی سابقه برای سخنرانی ناطق نوری در قم و جدی شدن سفرهای تبلیغاتی دکتر عارف، به نظر می رسد دکتر علی لاریجانی نگران وضعیت خود در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی است. شتاب لاریجانی در دفاع جانانه از روحانی در جریان توزیع مستند معروف، در همین راستا قابل اریابی است. گفته می شود بی اطلاعی وی از استناد ادعای دخالت روحانی در جریان مک فارلین به خاطرات هاشمی رفسنجانی و تکذیب قاطعانه آن، باعث شده برخی از اطرافیان لاریجانی با زبان طنز به او بگویند که از آن ور بام افتاده است!

14-به دنبال کسب رتبه نخست مردم سمنان در ثبت نام برای دریافت یارانه، شنیده شده برخی مشاوران روحانی به وی توصیه کرده اند برای انتخابات آتی مجلس خبرگان، حوزه انتخابیه دیگری غیر از استان سمنان را انتخاب کند. به احتمال زیاد حسن روحانی سال آینده در حوزه انتخابیه تهران داوطلب ورود به مجلس خبرگان خواهد شد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا