اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۴۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

ماه صفر، نه، سفر!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۵۶ ب.ظ

فکر می کنم ماه صفر را از اساس اشتباه نوشته اند. این ماه، ماه سفر است؛ هم سفر آفاق و هم سفر انفس.

نیمی از این ماه را مردم در سفر می گذرانند. راهی کربلا و زیارت اربعین حسین اند و هنوز از راه نرسیده، مسافر مشهدالرضا می شوند.

دولت ها خودشان را معطل تعطیلات نوروزی می کنند و خدماتشان را نگاه می دارند برای آن روزها؛ اما همه آن هایی که چه بسا در گرانی و فضای نامساعد نوروز، یارای سفر ندارند، در این دو هفته دلی از مسافرت و زیارت و سیاحت در می آورند.

اعتقادات مذهبی به مرور تبدیل به سنت های ملی می شود؛ آن چنان که سنت ها و رسوم ملی هم گاه تبدیل به آئینی مذهبی می گردند.

سیل خروشان زائرین اربعین در جاده های سراسر کشور، آن هم در روزهایی که تعطیل نیست، نشان می دهد سیر و سیاحت و سفر و گردش هم می تواند جزیی از زندگی مردم باشد به شرط آن که در باور دینی آن ها جایی داشته باشد. سال ها ست که بحث توریسم مذهبی در کشور مطرح شده اما هنوز به سر و سامانی نرسیده است.

مردم دولت ها را مجاب می کنند که خودشان را با آن ها هماهنگ کنند. حالا این دولت ها هستند که به جای تعطیلات عید، باید خدمات سفر و سیاحت نصفه و نیمه شان را با محدوده ای از زمان که مورد نظر مردم است تطبیق بدهند.

شکوه و عظمت حماسه پیاده روی میلیونی اربعین را باید در تاریخ مردم ایران زمین به ثبت رساند. فرهنگ ایران به رغم همه نسخه هایی که رسانه های خارجی و داخلی برای آن پیچیده اند راهی مبارک را در پیش گرفته که نوید تمدن بزرگ جهان اسلام را سر داده است. به دولت ها توصیه می کنم از این تحول بزرگ عقب نمانند. به دولت ها توصیه می کنم مردم را و دین مردم را باور کنند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

عباس جدیدی، شهردار بهارنارنج!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ب.ظ

با توجه به استیضاح قریب الوقوع شهردار بهارنارنج، برخی گمانه زنی ها از احتمال روی کار آمدن عباس جدیدی به عنوان شهردار این شهر حکایت دارد.

گفته می شود وجه اشتراک این دو نفر، علاقه ویژه به هنر عکاسی است!

  • سیدحمید مشتاقی نیا

تقدیم به امام جمعه گتاب

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰ ق.ظ

به عنوان یک شهروند بابلی به نوبه خود وظیفه می دانم که تشکری ویژه از امام جمعه محترم شهر گتاب داشته باشم. شهرستان بابل در مجموع دارای هفت امام جمعه در نقاط مختلف است. حجت الاسلام دکتر تقی پور، سال هاست که امامت جمعه شهر زیبای گتاب از توابع بابل را بر عهده دارد. این روحانی جوان و خوش فکر، نمازجمعه این شهر کوچک و ناشناخته را در سطحی کشوری و ملی قرار داده است. مباحث ایشان پیرامون عملکرد مسئولان عالی رتبه قوای کشور، در نوع خود لااقل در استان مازندران کم نظیر است. پیگیری های مجدانه مشکلات مردم منطقه نیز نقطه امیدی نسبت به این جایگاه معنوی – سیاسی در آن خطه به وجود آورده است. در کنار این مسائل، سلسله گفتارها و مباحث علمی این دانشمند جوان نیز همواره مورد استقبال طیف اهل مطالعه و فرهیخته قرار داشته است.

در قیاس با بعضی پایگاه های فرهنگی و اجتماعی مشابه، به نظر امتیاز ویژه و برجسته ای را باید برای فعالیت های این روحانی آگاه و مبارز در نظر گرفت.

برای این استاد بزرگوار حوزه و دانشگاه، آرزوی توفیق بیش از پیش داشته و امیدوارم همواره از گزند حسد و بدخواهی سوداگران عرصه قدرت در امان بماند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

سریال شش قسمتی ماه بهشت را تا آخر ببینید!

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ب.ظ

محرم و صفر در حقیقت، دو ماه نیست، یک ماه است که شصت روز دارد. برای همین خیلی ها مثلاً به بیست و هشت صفر می گویند: چهل و هشتم!

ماه محرم و صفر برای ما حکم یک آکواریوم برای ماهی را دارد. انگار تمام سال را منتظر می مانیم تا محرم و صفر از راه برسد و باز هم نفسی تازه کنیم.

هیچ دقت کرده اید وقتی محرم از راه می رسد فضای شهرها چقدر تغییر می کند؟ نه فقط فضای شهرها که اصلاً آدم ها هم دیگر عوض می شوند. انگار قیافه ها همه یک شکل می شود و البته دل ها بیشتر.

چقدر آدم ها با هم مهربان تر می شوند. فرهنگ بخشش و خیرخواهی با همین کاسه های آش و ظروف غذای نذری، خوذش را در ذهن مردم جا می اندازد. محرم و صفر همه اش بوی بهشت را دارد، عطر بازگشت به فطرت ها را در فضای جامعه می پراکند. این حس وقتی به ما دست می دهد که مدتی از محرم و صفر گذشته باشد؛ درست همان لحظه ای که دل تنگی به سراغمان می آید ...

الان فقط یک دهه از محرم و صفر باقی مانده است. پنج قسمت از شش قسمت سریال "ماه بهشت" به اتمام رسیده است. قدر این فرصت باقی مانده را بیشتر بدانیم. خودمان را برای وداعی روح افزا با ماه میهمانی بندگان صالح خدا، ماه از زمین به معراج رسیدن، ماه انسان بودن و خدایی شدن، آماده کنیم.

راستی چقدر زیباست که محرم و صفر را با نام حسین آغاز می کنیم و با یاد امام رئوف، به اتمام می رسانیم. مزد حسینی شدن، کسب "رضا"ی الهی است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

زلزله مهران، مهار شدنی است!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ

خبرهایی که از شهر مهران می رسد نگران کننده است. مرز بسته شده و هزاران نفر در این نقطه سرگردان و بلاتکلیف هستند. امکانات لازم برای حضور این افراد در محدوده مرزی مهران پیش بینی نشده است. از مهران خبر رسید که یگان ویژه نیروی انتظامی عده ای از زوار را مورد ضرب و شتم قرار داده است. تصویری از یک فرد مضروب به دستم رسید که آن را برای برادر خوبم مهندس حسین پور، مدیر کانال بابل روز فرستادم.

این حوادث مقارن شد با زلزله ای که در همان ساعات، شهر مهران را لرزاند. از ترکیب این حوادث، خبری جالب در کانال تلگرامی مذکور منعکس شد که دیدن آن خالی از لطف نیست:



j609_photo_2015-11-19_11-44-25.jpg

  • سیدحمید مشتاقی نیا

سخنرانی که بقچه غذایش را آورد!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۱۲ ق.ظ

اشاره: "پشت پرده اتهام اقتصادی به دستگاه قضا" عنوان مطلبی بود که روز گذشته در این وبلاگ منتشر کردم. این مقاله در فضای تلگرام نیز با استقابل مخاطبان مواجه شد. دوست بزرگوارم جناب آقای دکتر سید حسین حاج میرزایی از پزشکان متخصص و حاذق در تهران ضمن اظهار لطف به نگارنده، خاطره ای از ایام تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بابل را برایم نوشت که مرتبط با محتوای همان مقاله است:

سالهای ۷۸ یا۷۹ بود.با آقا مسعود {دکتر اسدی} و چند نفر دیگه گروه «نگاه نو»رو تشکیل داده بودیم. چند جلسه سخنرانی در سطح شهر برگزار کرده بودیم. جلسات تو سالن کانون پرورش فکری برگزار میشد. برای یکی از این جلسات از آیت ا... لاریجانی دعوت کردیم. آقا مسعود رفت قم برای مشایعت ایشان تا بابل. بعد که جلسه برگزار شد، برای براورد هزینه ها با هم نشسته بودیم. رسیدیم به هزینه پذیرایی از سخنران.

آقا مسعود توضیح داد که برای صرف ناهار در چند مرحله از آقای لاریجانی خواست تا در یک رستوران توقف کنند. هربار آقای لاریجانی امتناع میکرد و میگفت صبر کنید. تا اینکه رسیدند نزدیک آمل.آقای لاریجانی از راننده خواست تا وارد یک فرعی بشن و توقف کنند. بعد از توقف در نزدیک یک باغ، همه پیاده شدند. وارد باغ شدند. آقای لاریجانی بقچه غذا رو باز کرد که تو اون مقداری نان و ظاهرا یه میزان هم کتلت بود که دستپخت خانواده آقای لاریجانی بود. ناهار مدعو ما توسط خانواده تامین شده بود!!!

مرجع تقلید با سابقه خانوادگی ای که‌میتونه مرفه زندگی کنه اینجوری ساده زیست بود. همینه که دشمنها رو آچمز کرده😊

  • سیدحمید مشتاقی نیا

شاید چاره ای جز بازگشت احمدی نژاد باقی نماند!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۲ ب.ظ

حوادث جدید سیاسی در ایران نشان می دهد که اطمینان مدعیان اعتدال و نیز اصلاح طلبان از عدم ورود محمود احمدی نژاد به این دوره از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، باعث شده تا پرده از عمق کینه آنان نسبت به  جریان اصولگرایی برداشته شود. هراس از رقیب جدی و پرطرفداری چون احمدی نژاد که در دل و جان مردم پابرهنه کشور جای داشت، تا کنون باعث شکل گیری یک ائتلاف مشهود بین همه جناح های کشور برای بیرون راندن او از صحنه می گردید. در  یکی دو ماه اخیر اما اطمینان از عدم ورود وی، منجر به رویارویی مستقیم جناح حامی دولت با رقبای خود شده است. هجمه سنگین تبلیغاتی بر ضدّ شهرداری و بدنه اصولگرای شورای شهر تهران و نیز تخریب وجهه رئیس قوه قضائیه و ایراد اتهامات گسترده مالی و تخلفات اقتصادی به آنان، جلوه ای علنی از تقابلی است که تا اندکی قبل تنها یاران احمدی نژاد را هدف قرار داده بود.

به نظر، استمرار این روند در حمله به ارکان اصولگرایی که گاه شائبه انقتام جویی از بخشی از حاکمیت را دامن می زند، ممکن است دلسوزان نظام را به اتخاذ راهکار دیگری برای نجات کشور از بحران حاکمیت غرب زدگان بکشاند.

اگر برای خلع ید دلدادگان غرب و خودباختگان داخلی از مسند قدرت، چاره ای جز دعوت مجدد از تنها چهره مردمی عرصه سیاست که یک تنه یارای شکست همه رقبای پرنفوذ و قدرتمند را داشته و دارد، موجود نباشد، یک بار دیگر باید به این راهکار فکر کرد. نجات انقلاب اسلامی از ورطه تحریف و مصادره، آن قدری با ارزش هست که چنین راه حلی را دوباره برجسته نماید.

رفتار حامیان دولت در ماه های باقی مانده تا ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می تواند در شکل گیری این رویکرد تاریخ ساز مؤثر باشد. به راستی آیا دولت برای بقای خود در عرصه مدیریت اجرایی کشور، اصراری بر ارتکاب اقدامات انتحاری در فضای رسانه ای خواهد داشت؟

  • سیدحمید مشتاقی نیا

پشت پرده اتهام اقتصادی به دستگاه قضا

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷ ق.ظ
باز هم رسانه های ضدانقلاب با کمک بعضی از رسانه های وابسته و نفت خور داخلی، دست به دست هم داده اند و پروژه تخریبی دیگری را آغاز کرده اند. سوژه این بار حضرات تخریبچی، شخص رئیس قوه قضائیه و ایراد اتهام مالی نسبت به ایشان است.
این رسانه ها معتقدند به اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد مبالغ هنگفتی در حساب شخصی صادق لاریجانی سپرده گذاری شده که رقم سود بانکی آن چند میلیاردی است.
دیگر کسی نمانده که راقم این سطور را بشناسد و از میزان نقد این قلم نسبت به عملکرد دستگاه قضا و گاه شخص قاضی القضات بی اطلاع باشد؛ اما این نکته را نباید از خاطر دور نگاه داشت که آیت الله صادق لاریجانی یک مجتهد دلسوز و سالم است که اگر چه ممکن است در بعضی رفتارها و سیاستگذاری های قضایی دچار اشتباهاتی شده باشد؛ اما شأن این عالم فرهیخته که از نظر مقام فقاهت، جایگاهی همطراز با بعضی مراجع عظام دارد فراتر از اتهامات بچه گانه دشمنان نظام و یا کینه جویان داخلی است.
جالب است کسانی که به زعم خود دست به این افشاگری زده اند به این نکته نیز اذعان کرده اند که این مبالغ نه متعلق به رئیس قوه قضائیه است و نه به مصارف شخصی وی یا دیگران رسیده است. بعضی مسئولان داخلی نیز توضیح داده اند که اصل سرمایه مذکور، امانت بیت المال بوده و سود حاصل از آن خرج مصارف مرتبط با فعالیت های دستگاه قضا گردیده است.
اندک تأملی در باره این نوع اخبار مغرضانه کافی است تا هر انسان عاقل و تحلیل گری را به این نتیجه برساند که بر فرض عدم سلامت نفس آیت الله لاریجانی، یک مقام ارشد و با نفوذ در رده ریاست یک قوه، برای دست زدن به فساد مالی آن قدر تبحر و فکر دارد که لااقل این حجم از اموال را به نام شخصی خود ثبت نکند!
مشکل اساسی این جماعت در واقع ناآشنایی با شئون و اختیارات یک مجتهد عادل است. چه این که مبالغ کلان وجوهات شرعی یا اموال مرتبط در بیوت مراجع نیز در بسیاری از موارد به نام شخص مرجع سپرده گذاری شده و با تشخیص ایشان به مصارف مورد نیاز می رسد؛ اما من الان نمی خواهم بیش از این به تبیین این موضوع بپردازم. آن چه که نباید از آن غفلت ورزید چرایی وقوع این به اصطلاح افشاگری مطبوعاتی است.
بنا بر برخی گزارشات رسانه ای، به یقین افرادی مطلع در نهادهای کلان بانکی به این اسناد دسترسی داشته و نسبت به نشر آن اقدام نموده اند. بعضی از تحلیل گران نیز بر این باورند که سلسله اقدامات جدید رسانه های مجازی همسو با اعتدال و اصلاحات در تخریب وجهه اصولگرایان، پروژه ای حساب شده برای انتقام جویی از حرف و حدیث هایی است که پیرامون فعالیت های مالی مرموزانه اطرافیان رئیس جمهور منتشر گردیده است؛ حرف و حدیث هایی که می توانست در صورت ورود مقتدرانه دستگاه قضا، سرنوشت سیاسی دولت یازدهم را برای همیشه به ورطه سقوط بکشاند.
این بخش از تحلیل گران در واقع معتقدند که اهمال و فرصت سوزی قوه قضائیه در پیگیری موارد اتهامی نزدیکان رئیس جمهور، مجال مغتنمی را برای حرکت متقابل اما ناجوانمردانه حامیان دولت ایجاد کرده است.
اگر چه مقوله افشاگری و ایجاد بی ثباتی در بین مسئولان را عده ای همچنان دلیل مخالفت خود با بازگشت دوباره دولت محمود احمدی نژاد می دانند اما حقایق تاریخی دارد نشان می دهد که صاحب منصبانی به ظاهر وجیه تر، استعداد عجیبی برای طرح افشاگری های غیر مستند و اغواگرانه بر ضد مسئولان عالی کشور داشته که البته با شیوه هایی پیچیده و غیر مستقیم نسبت به آن اقدام می ورزند.
  • سیدحمید مشتاقی نیا

امام رضا در خان طومان!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۴:۵۶ ب.ظ

خیلیا آرزو دارن برن مشهد پابوس آقا امام رضا. خدا قسمت همه کنه. تا می رسیم خدمت آقا حاجات دنیایی مونو طلب میکنیم. اشکالی نداره. آقامون کریمه، اهل سخاوته، کسیو دست خالی برنمی گردونه ...

بعضیا اما از من و شما زرنگ ترن. خدمت آقا که مشرّف می شن اول از همه، آخرتشونو محضر آقا بیمه می کنن. از امام رئوف برات شهادت طلب می کنن.

حاج رحیم کابلی، خواست کار اعزامش زودتر ردیف شه، پا شد رفت مشهد، پابوس آقا. وقتی برگشت دید دیگه مانعی برا اعزامش نیست. می گن وقتی خداحافظی می کرد بره سوریه معلوم بود اذن شهادتشو گرفته.

به شهید قنبری می گفتن تو جانباز دفاع مقدسی، سنت بالاست، شیمیایی هستی، پات تو جنگ آسیب دیده، نمی ذاریم بری. دید تلاشش نتیجه نمی ده پا شد رفت خدمت آقا. وقتی برگشت دیگه با دست پر اومده بود.

یکی می گفت ایستاده بودم کاروان اعزامی هیئت به مشهد رو تماشا می کردم. دلم شکست که چرا پولم واسه ثبت نام کم بوده. دیدم سید جواد اسدی اومد، با این که منو نمی شناخت، پولی گذاشت توی جیبم. گفتم: نه معلوم نیست بتونم این پولو بهت پس بدم. گفت: اصلاً حرفشم نزن. فقط یادت باشه پابوس آقا رفتی سلام منم برسون.

حسن رجایی فر دلش که می گرفت، می گفت میخوام برم به رفیقم سر بزنم. بلیت می گرفت، یه روزه می رفت مشهد حرم آقا رو زیارت می کرد و بر می گشت.

مگه تو حدیث نداریم هر کی بره زیارت علی بن موسی الرضا، اقا لحظه جون دادن میاد پیشش؟

کابلی، قنبری، اسدی، رجایی فر و خیلی از بر و بچه های امام رضایی، تو خانطومان یا حومه حلب و دمشق جا موندن، پیکر مطهرشون دیگه برنگشت. آقا خودش تو خراسان غریب بود. نمیذاره دلداده هاش احساس غربت کنن.

در آستانه شهادت آقا یه سلام از راه دور بدیم خدمشتون: السلام علیک یا علی بن موسی ایهاالرضا یابن رسول الله

با همت جبهه فرهنگی فاطمیون مازندران، یه پنجره کوچیک به حیات طیبه مریدای امام رضا باز شد، تو قالب فلش کارتی به نام شهدای خانطومان، برای تهیه این اثر در هر نقطه از کشور می تونید با این شماره تماس بگیرین: 09113148568

  • سیدحمید مشتاقی نیا

مسئولان ارشد به مرز مهران بروند!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱ ق.ظ

امروز در خبرها آمد که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با سفر به چزابه از روند خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی بازدید کرد.

دو روز گذشته هم رئیس جمهور که به خوزستان سفر کرده بود به مرز شلمچه رفت و به اصطلاح، زوّار را بدرقه نمود.

اگر به آرشیو اخبار دو هفته اخیر رسانه های داخلی رجوع کنید هیچ گزارشی از ناهماهنگی و شلختگی در مرزهای خروجی استان خوزستان مشاهده نمی کنید، در عوض تا دلتان بخواهد هر روز ده ها خبر در خصوص بی نظمی در مرز مهران و آشفتگی اوضاع این شهر و تکرار بی برنامگی هر ساله مسئولان در قبال این حجم از زائرین حسینی منتشر می شود و جالب آن که تا کنون هیچ خبری از سرکشی مسئولان ارشد و تأثیرگذار به این نقطه مرزی به گوش نرسیده است.

متأسفانه عملکرد بعضی مسئولان دولتی مانند وزیر مسکن و شهرسازی، وزیر صنعت، رئیس سازمان محیط زیست و .... نشان داده است که آنان همواره از حل بحران ها فراری و یا ناتوان بوده و تمایل عجیبی در بازتاب انحصاری و تبلیغاتی معدود اخبار مثبت حوزه کاری خود دارند.

هنوز هم دیر نیست. لااقل برای کاهش سردرگمی مسافران در سال های بعد، خوب است مسئولان عالی رتبه دستگاه اجرایی در این روزها سفری به مهران داشته و از نزدیک با مشکلات زائران اباعبدالله علیه السلام آشنا شوند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

آیا شمارش معکوس برای عزل شهردار بابل آغاز شده است؟

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۷ ق.ظ

نمی دانم کدام مشاور شهردار برای تقابل با منتقدین و مخالفین، این راهکار را در اختیار او قرار داد که با تشکیل تیم های چند لایه دفاع مجازی، فضایی خفقان آور را در سطح رسانه ها ایجاد نماید. برنامه تیم رسانه ای شهردار بر دو پایه استوار است. پایه نخست، پوشش غیرقابل وصف اقدامات شهردار است. اگر چه انعکاس خدمات هر مسئول و نهادی، یک اقدام بایسته و موثر در اعتماد سازی عمومی محسوب می شود؛ اما افراط در این ماجرا سبب شد که بعضی از شهروندان، اصل فعالیت های شهردار را هم اقدامی نمایشی بدانند.

پایه دوم کارکرد تیم های رسانه ای شهردار البته ضربه ای ناخواسته اما مهلک تر بر بدنه مسئولان شهرداری وارد آورد. در این طرح، عده ای انگار موظف شدند تا کوچک ترین صدایی از سوی منقدین شهرداری حتی اگر از سر دلسوزی و بی غرض باشد را در فضای مجازی خفه کرده و آماج حملات و بعضاً تخریب و تحریف قرار بدهند. این مسئله در ظاهر ثمربخش واقع شد و بسیاری از منتقدین شهردار از ترس هتک حریم و وهن شئون اجتماعی خود ترجیح داده اند نقد و نظرات خود را مکتوم نگاه دارند.

نکته ای که در این میان از سوی مشاورین خام و ماجراجوی شهردار مغفول ماند این مثال معروف بود که آب روان را نمی توان با ایجاد مانع از حرکت باز داشت. آب خروشان بالاخره مسیر حرکتش را پیدا خواهد کرد.

خبرهایی که از بابل و از سوی افراد مطلع به گوش می رسد نشان می دهد مجموعه منتقدین شهردار، اعم از مخالفین متعصب و منفعت گرا و یا کسانی که هدفشان از نقد صرفاً دلسوزی و لطف در حق شهردار بود، به خوبی همدیگر را پیدا کرده و در ائتلافی نانوشته و پنهان، دست به دست هم داده و در اقدامی قریب الوقوع، پایه های میز متزلزل شهرداری را ویران خواهند ساخت.

مجموعه ائتلافی منتقدان و مخالفان شهردار که به برکت ناپختگی و دافعه زائد الوصف تیم رسانه ای ایشان، مصداقی از جمع اضداد هستند، زیر و بم لایه های پنهان و شخصی مرتبط با چهار دهه اخیر زندگی او را بیرون کشیده و عن قریب در حرکتی هماهنگ، هجمه ای آسیب زا و احتمالاً جبران ناپذیر را متوجه وی خواهند ساخت.

من به عنوان کسی که شاید نخستین و تندترین حملات شدید رسانه ای را به شکل علنی بر ضد شهردار سابق آغاز کرده بودم و هنوز هم از منطق خود در این خصوص نادم نیستم به هیچ وجه تقابلی را از سوی او یا حامیانش جز چند تماس محترمانه انتقادی شاهد نبودم؛ اما به عنوان کسی که از ابتدا جزو حامیان تصدی جناب آقای بیژنی بر کرسی شهرداری بوده و البته باز هم از این تصمیم خویش پشیمان نیستم تنها به دلیل ایراد نقدی کوچک و خیرخواهانه آن هم فقط بر یکی از زیر مجموعه های نو رس، غیر متخصص و پرادعای شهرداری بارها از سوی همان تیم تخریبچی وابسته و جیره خور روابط عمومی، هدف حملاتی توفنده و کینه توزانه قرار گرفتم.

در نخستین روزهای روی کارآمدن جناب شهردار، چهار نامه در خصوص آسیب شناسی مدیریت شهری در بابل خطاب به ایشان نوشتم که نمی دانم به دستشان رسیده است یانه، اما تورّقی بر آن سطور گویای عمق امید این قلم به مدیریت جدید و مجرّب خدمات شهری می باشد. 

خدا را شاهد می گیرم که از صمیم قلب، همواره دوست داشتم ظرفیت ها و توانمندی های شهردار جدید با اصلاح برخی ضعف های طبیعی و اجتناب ناپذیر، لااقل تا چند سال در خدمت مردم مظلوم و شریف دارلمومنین قرار داشته باشد؛ اما خبرهای درگوشی و البته موثق، حکایت از صف بندی ناپیدا و اتحادی مستحکم و هماهنگ برای غافلگیری و به اصطلاح ضربه فنی نمودن شهردارمان دارد.

کاش مشاوران جوان، بلندپرواز و هیجان طلب شهردار به جای اتخاذ شیوه ای دیکتاتوری، نابرابر و تخریبی در قبال منتقدین اجازه می دادند تا حرف ها و نقد و نظرات -حتی اگر میز بلا خیز بعضی زیردستان تازه به نان و نام رسیده را هدف قرار می داد- در فضایی آزاد و دوستانه و بزرگوارانه مطرح می گردید. کمترین خاصیت آزادی در حق انتقاد، علاوه بر تخلیه فکری یا روحی منتقدین و پرهیز از دشمن تراشی، می توانست جلوگیری از شکل گیری حرکت های پنهانی و جبهه گیری های مخفیانه باشد.

من الان شاید اولین نفری باشم که به طور رسمی، شمارش معکوس برای عزل و البته برخورد با شهردار بابل را اعلام می کنم؛ مگر آن که تقدیر، سرنوشت دیگری را رقم بزند. والعاقبة للمتقین

  • سیدحمید مشتاقی نیا

عهدشکنی دولت ها در ایران و آمریکا!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ب.ظ

از این که آمریکا در قبال برجام بدعهدی کند، خوشحال نیستم؛ اما ترامپ مدعی است که نمی خواهد برجام را آن گونه که به امضای دولت قبلی ایالات متحده رسیده به اجرا در بیاورد.

این روزها رصد اخبار داخلی نشان می دهد بسیاری از مسئولان دولتی که در این سه سال با تعطیل نمودن همه فعالیت های عمرانی و اقتصادی و علمی و صنعتی کشور، تنها دل در گرو معاهده با کدخدا بسته و ریش و قیچی تحول اقتصادی در کشور را به ضریح لطف و کرم کاخ سفید گره زده اند، از خط و نشان کشیدن های ترامپ و مشاورینش برای برجام به شدت نگران هستند.

من از این که مسئولان دولت ایران چند روزی است که آرام و قرار نداشته و در پریشانی به سر می برند خوشحال نیستم؛ اما این روزها اخبار دیگری هم در سطح رسانه ها منتشر شده که این مثل معروف را به خاطر تداعی می سازد: چوب خدا صدا ندارد!

مدت ها ست قشر قابل توجهی از مردم نقاط مختلف کشور که در طرح بزرگ مسکن مهر ثبت نام کرده اند، در بلاتکلیفی و پریشانی به سر می برند. آن هایی که در دولت قبل توانستند مطابق این طرح به خانه و کاشانه ای دست یابند این روزها خدا را شکر می کنند که پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم کارشان به اتمام رسیده و اسیر کارشکنی این دولت نشده اند. وزیر مسکن این دولت و البته شخص رئیس جمهور، اعتقادی به اجرای طرحی برای خانه دار شدن مردم ندارند. درک این سخن از آن رو ساده و مبرهن است که دولت نه تنها اراده ای برای تکمیل پروژه های نیمه کاره قبلی ندارد بلکه خودش هم قدمی برای اجرای طرحی جدید به منظور تأمین مسکن متقاضیان بر نمی دارد.

سه سال است که متقاضیان مسکن مهر در ازای مبالغی که برای ثبت نام داده اند، نتیجه ای جز "تقریباً هیچ" عایدشان نشده است. پریشانی و بلاتکلیفی این قشر از مردم جامعه را چند روزی است که مسئولان دولت یازدهم می توانند به خوبی درک کنند. 

همان طور که بی مبالاتی دولت جدید آمریکا نسبت به تعهدات دولت قبلی این کشور، ضد ارزش و توجیه ناپذیر است، بی مبالاتی و سهل انگاری کارگزاران خودمان هم در قبال تعهداتی که دولت قبل به مردم داده، زشت و ناپسند است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

یک هفته عزای عمومی اعلام کنید!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۵۰ ب.ظ

دیروز عصر در بعضی کانال های خبری مازندران مطلبی منتشر شد که بهت هر خواننده ای را بر می انگیخت. در این خبر ادعا شده بود کسانی به منظور درآمدزایی و تأمین منافع شخصی خود، در پیچ های خطرناک جاده چالوس، گازوئیل می ریزند تا رانندگان در این مسیر دچار سانحه شوند! در ادامه این خبر آمده بود که موضوع برای تشخیص میزان دخالت احتمالی صنوف مرتبط با تصادفات جاده ای در دست بررسی است.

امیدوارم این خبر دروغ باشد و تکذیب شود که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بهتر بود بر فرض صحت این مدعا، پیش از انتشار و ایجاد حساسیت عمومی، مقصرین این واقعه توسط نهادهای امنیتی مورد شناسایی قرار می گرفتند. انتشار این خبر علاوه بر ایجاد نگرانی در جامعه، باعث می شود عاملین این اقدام خباثت آلود برای مدتی جانب احتیاط را رعایت کرده و دست از کار ننگین خود بردارند؛ اما این احتمال که چنین جنایتی را در فرصت دیگر و یا در نقطه امن دیگر به اجرا در بیاورند دور از دسترس نیست.

بر فرض صحت این خبر، جا دارد در سراسر کشور، یک هفته عزای عمومی اعلام شود. مرگ شرف و انسانیت، دردآورترین مصیبت جامعه بشری است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

زائرین اباعبدالله را عذاب ندهید!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱ ق.ظ

باز هم مثل هر سال، از مرز مهران خبر می رسد که ازدحام جمعیت باعث ترافیک شدید و بسته شدن بسیاری از معابر و خیابان ها شده است. صف های طولانی زائران برای نشان دادن گذرنامه و ویزا، حدود ده ساعت معطلی را برایشان رقم می زند. پارکینگ ها دیگر گنجایش ندارند. سرویس های بهداشتی همچنان کمیاب و دردسر آفرین است و .... زائرین آقا تا پایشان به خاک عراق نرسیده، در عذاب هستند!

این خبر هر سال در حال تکرار است. یک نفر بگوید دولت در قبال مردم و خدمت رسانی به زوّار چه مسئولیتی دارد؟ چرا دولت خودش را برای خدمات رسانی به این حجم از جمعیت آماده نگاه نمی دارد؟ به رغم افزایش قابل توجه درآمد دولت از صدور مجوز خروج و بیمه و ... چرا به همان نسبت شاهد افزایش خدمات به زوّار نیستیم؟ آیا دولت جمهوری اسلامی هنوز به این نتیجه نرسیده که سفر اربعین یکی از تأثیرگذارترین تحرّکات فرهنگی است که بنیه اعتقادی جامعه را بیش از پیش مستحکم ساخته و در نتیجه، امنیت و پایداری نظام اسلامی را تقویت می بخشد؟

دولت منسوب به حاکمیت دینی در مقابل دین مردم، چقدر احساس مسئولیت می کند؟ 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

تبعیض اجتماعی در مهد معارف حق و عدالت!

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱ ق.ظ

قریب به دو سال است که شهرداری قم در اقدامی منفعت طلبانه، خدمات جمع آوری زباله های شهری را به گونه ای تبعیض آمیز به اجرا در می آورد.

برخلاف همه نقاط کلان شهر قم، زباله های خانگی منطقه پردیسان که حدود دویست هزار نفر جمعیت دارد، یک شب در میان جمع آوری شده و فضایی آکنده از تعفن را در بعضی خیابان ها و معابر این منقطه رقم زده است. شهرداری قم هیچ گاه به این پرسش مکرر پاسخ نداده که اگر طرح جمع آوری یک شب در میان زباله های خانگی، طرح خوبی است چرا در سایر نقاط قم انجام نمی شود و اگر این طرح، بد و نادرست است چرا در این منطقه پرجمعیت در حال اجراست؟!

رفتار تبعیض آمیز شهرداری قم در ارائه خدمات به شهروندان شهری که مهد صدور معارف اسلام و حاکمیت عدل الهی است، اقدامی غیرفرهنگی بوده و آسیبی جدی برای وجهه دینی این شهر محسوب خواهد شد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

لعنت بر خود فریبی!

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

فرض کنید برجام، یک امر خوب و مبارک؛ آخر این چه مدل قراردادی است که با تغییر یک رئیس جمهور، به نقطه ای متزلزل رسیده و استمرارش مورد تردید قرار می گیرد؟

تمام سازمان های بین المللی گزارش داده اند که جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش در قالب برجام، عمل کرده است. هنوز هیچ سازمان بین المللی از میزان پایبندی آمریکا و غرب به تعهدات برجام گزارشی منتشر نکرده است.

حالا آن هایی که مدافع سینه چاک برجام بوده و جامعه را به بزک نمیر بهار میاد غرب، امیدوار می سازند در قبال بی اعتنایی رئیس جمهوری جدید ایالات متحده درباره تعهدات برجامی آمریکا چه توجیهی دارند؟

میلیاردها تومان از سرمایه عمومی برای جلب رضایت غرب پلمپ یا بتن ریزی شد؛ اما لااقل قراردادی منعقد نشد که در قبال تغییر مدیریت سیاسی یک کشور، آسیب ناپذیر باشد.

ترامپ می گوید به برجام عمل نمی کند. این تصمیم او معنایی جز لغو یک جانبه برجام ندارد؛ برجامی که تا کنون البته اقدامی از سوی غرب را به دنبال نداشته است. 

به راستی برای فهماندن ماهیت خبیث و عهدشکنانه سردمداران غرب و مدعیان دروغین حقوق بشر، چه میزان دیگر باید هزینه هایی را بر گرده ملت تحمیل نمود؟

  • سیدحمید مشتاقی نیا

آیا تحقیق و تفحص از شهرداری بابل صحت دارد؟

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳ ق.ظ

خبرهایی از بابل به گوش می رسد که حکایت از تحقیق و تفحص از شهرداری این شهر دارد.

عده ای البته به مخالفت و سر و صدای رسانه ای در این باره پرداخته و استدلالشان هم این است که هنوز عمر مدیریتی شهردار به یکسال نرسیده است.

اگر چه ممکن است انگیزه اولیه تفحص از شهرداری بابل چندان دوستانه و دلسوزانه نباشد؛ اما نباید فراموش کرد که اصل نظارت بر مسئولان و مراقبت از بیت المال، یک شعار محوری در نظام اسلامی است که به هیچ بهانه ای نباید خدشه دار شود. قانونی در این خصوص که نظارت بر عملکرد یک مسئول باید فلان مدت بعد از تصدی او بر کرسی قدرت باشد، وجود ندارد.

به عنوان یک شهروند بابلی این اتفاق را به خیر و صلاح عموم می دانم و البته امیدوارم نظارت و پرسشگری نسبت به مسئولان، محدود به حوزه خدمات شهری نمانده و مجموعه نهادهای اجرایی و قضایی و امنیتی و ... را نیز در بر بگیرد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

گاهی راحت می توان اعتماد سازی کرد

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵ ب.ظ

یکی دو روز بعد از آن که حسین نیازآذری، یکی از نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی عملکرد استاندار مازندران را مورد نقد جدی قرار داد، سخنانی از امام جمعه بابل در حمایت قاطع از استاندار بابلی مازندران منتشر گردید. در این سخنان، امام جمعه بابل عملکرد ربیع فلاح را قابل دفاع دانست و بدون اشاره به مصداق مشخصی، تأکید کرد که وی کوتاهی های استاندارهای قبلی را هم جبران کرده است!! نکته عجیب این جا بود که این سخنان بارها و با شدتی کم نظیر در شبکه های مجازی تکرار گردید، بی آن که توضیح و تأویلی درباره آن منتشر شود.

دیروز اما باز هم به گزارش رسانه های محلی، امام جمعه بابل در دیدار با همان نماینده منتقد استاندار، سخنان منسوب به خود در حمایت قاطع از استاندار را نتیجه انعکاس سلیقه ای اظهاراتش توسط خبرنگاران دانست.

بی آن که بخواهم درباره اتفاقات اخیر قضاوت یا تحلیلی داشته باشم ذکر این نکته را حائز اهمیت می دانم که سابقه چنین کش و قوس هایی ثابت کرده است هر امام جمعه باید اخبار مربوط به حوزه مسئولیتی خود را تنها از یک کانال و منبع معیّن و دائمی به اطلاع مخاطبان برساند. در این خصوص واحد روابط عمومی یا پایگاه اطلاع رسانی ستاد نمازجمعه به یقین نقش موثری خواهد داشت. این تصمیم تنها راه پایان بخشیدن به نقل قول های متناقض بوده و حجم اخبار تنش آفرین را به میزان محسوسی کاهش خواهد داد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

در هر شهر یک سرپناه بسازید

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۴۸ ق.ظ

z13t_photo_2015-11-11_07-41-00.jpg


هر یک از شعارهای نخستین و بنیادین انقلاب اسلامی را به ضرب تحریف و جعل تاریخ بتوان عوض کرد، شعار حمایت از محرومان و پابرهنگان را نمی شود دست زد!

کمترین هدف انقلاب اسلامی، حمایت از این قشر فراموش شده بود. در این راستا البته گام های بلند و استواری برداشته شده که قابل کتمان نیست؛ اما هنوز هم معدود جلوه هایی از رنج عذاب آور لایه هایی از اجتماع، دل هر مسلمان را به درد می آورد.

امروز صبح تصویری از مردی فقیر در شبکه های مجازی منتشر شد که نشان می داد به دلیل فقدان سرپناه، شب سرد پاییزی را در محوطه سرپوشیده ایستگاه خودپرداز بانک ملی بابل سپری کرده است.

از این نمونه ها در همه شهرهای کشور به چشم می خورد. البته در بعضی شهرهای بزرگ، گرم خانه هایی تأسیس شده تا شب ها به خصوص در فصل زمستان سرپناه گرمی برای کارتن خواب ها باشد.

کاش این اتفاق مبارک در همه شهرها صورت می گرفت. سرپناه گرم که فراهم شود، مردم خودشان غذای گرم این شهروندان محروم را نیز تهیه خواهند کرد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

ترامپ هم هیچ غلطی نمی تواند بکند

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۱۳ ب.ظ

آن موقع که بوش پسر می خواست به قدرت برسد خیلی ها این جا توی ایران جار زدند که اگر این بابا بیاید چنین و چنان می شود و حمله نظامی به ایران قطعی است و ....

عزیزی می گفت بگذارید همین آقای تند رو بیاید ببینیم بالاخره می خواهد چه کار کند؟ چه در چنته دارد و چند مرده حلاج است؟

تا کی قرار است با سیاست چماق و هویچ رو به رو باشیم؟ تا کی قرار است عده ای اهل تزویر با دکور و تزیین وجه به ظاهر نیک آمریکا را در بوق کنند و دست چدنی این دشمن خونخوار بشریت را زیر آن پنهان نگاه دارند؟

بوش پسر آمد و رفت و هیچ غلطی هم نتوانست بکند. 

حالا این ماجرا در باره ترامپ تکرار شده است. باز هم آن هایی که دل در گرو رابطه با ایالات متحده داشته و حیات سیاسی خود را به زد و بند با دموکرات های کاخ سفید گره زده اند همه جا نشسته اند و می گویند با آمدن ترامپ، اوضاع ما هم چنین و چنان می شود و ...

حقیقت رابطه ایران و آمریکا همان رابطه گرگ و میش است و به رغم تغییر در تاکتیک ها شاهد دگرگونی ماهوی در این زمینه نخواهیم بود.

الان ما با ترامپی طرف هستیم که چهره واقعی حاکمیت پلید آمریکا را نمایان می سازد. برای مجاهدان جبهه ضد امپریالیسم، تفاوتی بین او و سایر رئیس جمهورهای آمریکا وجود ندارد. این وسط کسانی عزا می گیرند که آینده سیاسی شان قرار بود با لبخند صوری حاکمان مستبد کاخ سیاه رقم بخورد؛ وگرنه از نظر ما ترامپ هم مثل اسلاف خود هیچ غلطی نمی تواند بکند . برای ما شعار مرگ بر آمریکا، یک راهبرد تغییر ناپذیر است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا