اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

حاشیه ای بر جوابیه اداره کل کتابخانه های عمومی استان

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۰۰ ب.ظ

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با صدور اطلاعیه ای پیرامون حواشی اقدام اخیر این نهاد در انتقال کتاب های قدیمی کتابخانه شهیدان نجاریان شهرستان بابل به ساری، دلیل این تصمیم را صیانت از میراث کهن و مکتوب در "فضایی استاندارد" قلمداد نمود.

نکته ای که در این میان قابل توجه به نظر می رسد این است که آثار مورد بحث، نه در روزهای اخیر که مدت هاست در این کتابخانه قرار داشته است. چرا در این مدت، نهاد مذکور نسبت به ایفای وظیفه خود در صیانت از این آثار – که مطابق ادعای مسئولان در گونی! نگهداری می شد- غفلت ورزیده است؟

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "طی بازدید کارشناس نهاد از مازندران، تعدادی کتاب چاپ سربی که در وضعیت نامناسب نگهداشت در کتابخانه شهیدان نجاریان بابل قرار داشت، یافت شد به گونه ای که به دلیل بی مهری های صورت گرفته در سال های گذشته در داخل گونی و کارتن نگه داری می شدند و تمام کتاب ها در معرض نابودی کامل قرار داشتند"

این عبارات نشان می دهد که نهاد کتابخانه های عمومی استان در این مدت یعنی تا قبل از بازدید کارشناس اعزامی از مرکز، برای حفاظت از کتاب های قدیمی، اهتمام و دلسوزی لازم را نشان نداده است. با این وصف معلوم نیست آیا از این پس یعنی در غیاب کارشناس اعزامی نیز در قبال حفظ این آثار وظیفه شناسی لازم را به خرج خواهد داد یا نه؟

مسئول مربوطه بی آن که نسبت به کوتاهی های مجموعه ذی ربط در سال های اخیر، کوچکترین ندامت و عذرخواهی را اظهار کند مردم و مسئولان را مکلف به قدردانی از دلسوزی دیرهنگام خود نیز می داند: "اما این اقدام عقلانی که باید مورد تقدیر قرار می گرفت ..."!!

نکته دیگری هم در اطلاعیه مذکور به چشم می خورد که ابهام برانگیز است: "اما چنانچه شرایط نگهداری و فضای مطلوب در آن شهرستان فراهم گردد، بعد از مراحل آفت زدایی و درمان، کتاب ها به کتابخانه بابل عودت داده خواهد شد."

چنان که از این متن بر می آید نهاد کتابخانه های عمومی استان نه تنها در همه این سال ها نسبت به مناسب سازی فضای کتابخانه های شهرستانی در وزن و جایگاه علمی و فرهنگی بابل جهت نگهداری نسخ قدیمی اقدامی نکرده بلکه همچنان ایجاد فضای مطلوب را منوط به اقدام فاعلی مجهول می داند: " اما چنانچه شرایط نگهداری و فضای مطلوب در آن شهرستان فراهم گردد..."!

با این وصف به نظر می رسد مطالبه اصلی از مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی استان باید حول این محور باشد که درآمدهای قابل توجه دریافتی از شهرداری های سطح استان که مطابق قانون به نهاد مذکور تعلق می گیرد به جای تجهیز کتابخانه های مازندران کجا و چگونه صرف شده است؟

امام جمعه محترم شهر بابل اخیراً در سخنانی به مناسبت فرار سیدن هفته کتاب، ضمن گلایه از کمبود امکانات برای توسعه کتابخانه شصت هزار جلدی مرحوم آیت الله روحانی درباره نسخ خطی موجود در این کتابخانه نیز اظهار داشت: "گنجینه نسخ هزار جلدی خطی این کتابخانه از افتخارات فرهنگی شهر بابل در سطح منطقه می باشد."

امید است چنان چه اداره کل کتابخانه های عمومی استان عزمی برای تجهیز کتابخانه شهیدان نجاریان ندارد، لااقل به احترام مردم فرهنگ دوست شهرستان بابل و به منظور پرهیز از تشدید حساسیت ها، نگهداری آثار منتقل شده را به کتابخانه آیت الله روحانی بابل واگذار نماید.

نظرات  (۱)

سلام. از این پست وبلاگم حتماً دیدن کنید:

http://wasted.blog.ir/post/96

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">