اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

اتمام اجلاسیه و بایدهایی که غفلت ناپذیرند!

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۴:۳۶ ب.ظ


اجلاسیه شهدای استان مازندران به اتمام رسید. مدت هاست که جمع کثیری از مریدان خط سرخ شهادت در استان مازندران، در تکاپوی برگزاری این اجلاسیه بزرگ و معنوی در سطح استان بودند که جا دارد با اتمام این اجلاسیه، یک دست مریزاد گرم و جانانانه به دوستان زحمت کش این عرصه تقدیم کنیم.

اجلاسیه به اتمام رسید و به یقین مانند همه فعالیت های بزرگ فرهنگی با ضعف و قوّت هایی همراه بود که انشاءالله در فرصتی مغتنم، مورد واکاوی مسئولان امر قرار خواهد گرفت.

روی سخن درباره این اجلاسیه نیست. آن چه که باعث نگارش متن حاضر گردیده، ضرورت توجه به مسیری است که تا رسیدن به سرمنزل مقصود، فرسنگ ها فاصله داریم.

چندسال پیش وقتی اعضای دولت وقت به محضر مقام معظم رهبری شرف یاب شدند، ایشان در بیان مطالبات خود از مسئولان، به لزوم تهیه فهرستی از کارهای انجام نشده تأکید فرمودند. آن چه که در بین اغلب مسئولان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرسوم است ارائه فهرستی از کارهای انجام شده و موفقیت های آنان در زمان تصدی مسئولیت شان است. رهبر فرزانه انقلاب، ضمن تحسین این کار که اقدامی مسئولانه در قبال مردم محسوب می شود با هوشمندی از متولیان امور خواستند تا درباره " باید " هایی که مغفول مانده و یا توان انجام آن وجود نداشته نیز تأمل نمایند.

کمترین اثر توجه به کارهای برزمین مانده، رنگ باختن غرور احتمالی از دل صاحب مسندان است. علاوه بر این، تأمل در این موضوع باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای  گسترش فعالیت ها و عدم اقناع نسبت به حداقل های حوزه کاری مسئولان است.

اگر بخواهیم این باور را در زمینه فعالیت های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت در استان مازندران توسعه بدهیم بی شک از آن چه که تا کنون انجام گرفته، رضایت صد در صدی نخواهیم داشت و برای دستیابی به اهداف بالاتر و کسب توفیقات بیشتر، همّتی مضاعف نشان خواهیم داد.

راقم این سطور به عنوان کسی که از دور یا نزدیک، شاهد جنب و جوش های خستگی ناپذیر بسیاری از مسئولان کنگره سرداران و شهیدان گلگون کفن استان مازندران بوده، نادیده انگاشتن تلاش های شبانه روزی این عزیزان در راه اعتلای فرهنگ جهاد و حماسه را دور از انصاف و عدل می داند. از سوی دیگر، "رضایت به وضع موجود" را نیز باید آسیبی جدی بر سر راه موفقیت های بزرگ دانست. بر اساس مطالبه هوشمندانه مقام معظم رهبری باید علاوه بر بیان دستاوردها، توجهی اساسی به کارهای بر زمین مانده نشان داد. به طور مثال در لا به لای خاطرات شهدای مازندران، به یقین صدها خاطره سازنده و ارزشمند وجود دارد که ما هنوز برای ثبت و ترویج آنها اقدامی نکرده ایم. هنوز درباره وقایع جنگل و حماسه شگرف مردم شهر هزار سنگر، که مورد توجه بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری قرار گرفته، کار قابل اعتنایی برای عرضه  در سطح ملی انجام نگرفته است. بسیاری از مردم مازندران هم نمی دانند که در شهر شیرگاه نیز حمله نظامی گسترده ای از سوی منافقین مسلح برای اشغال شهر صورت گرفت که با ایثار پاسدران بی ادعای سپاه و کمیته انقلاب اسلامی و اهدای چند شهید، ناکام ماند. خیلی ها هنوز نمی دانند تنها نقطه ای در استان مازندران که سه بار هدف حمله هوایی دشمن بعثی قرار گرفته، کجاست. بسیاری از جوانان ما با حماسه های جاودان شهدایی چون کشوری، شیرودی، منفرد نیاکی، خلعتبری، بصیر، طوسی، ابوعمار، نوری و .... آشنایی ندارند.

باید پذیرفت که تا استخراج گنجینه غنی فرهنگ دفاع مقدس، راهی بس طولانی در پیش داریم.

اجلاسیه شهدای استان به اتمام رسید؛ اما آیا رسالت ما در حوزه ترویج فرهنگ شهید و شهادت نیز پایان یافته است؟ حتی اگر بر فرض روزی فرا برسد که تمام خاطرات و ناگفته هایی از زوایای پیدا و پنهان دفاع مردم مسلمان این مرز و بوم، ثبت و ضبط شده و دیگر خطری، اصل خزانه این سرمایه ناتمام را تهدید نکند؛ رسالت تبلیغ و ترویج ارزش های درخشان و برجسته این فرهنگ انسان ساز که در طول آموزه ها و معارف آسمانی مکتب وحی قرار دارد، به تنهایی راه بزرگی است که نباید از پیمودن آن غافل شد.

تجربه گرانسنگ نزدیک به دو دهه کار فرهنگی متولیان کنگره بزرگداشت شهدای استان، پشتوانه عظیم و درخور توجهی است که برای انتقال آن به نسل جدید فعّالان این عرصه، باید تدبیری اندیشید. بهره گیری از این تجربیات، به منظور اجتناب از تکرار برخی ضعف ها و نیز برای تقویت خاکریز فرهنگی دفاع مقدس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

شکّی نیست که با استفاده از داشته های تجربی رزمندگان جبهه فرهنگی ایثار و شهادت و با انگیزه های قوّی نیروهای تازه نفس در این حوزه می توان به سمت فتح قلّه های بلند فرهنگ دفاع مقدس، گام هایی استوار برداشت.

تقویت روحیه خودباوری در مدیران و هنرمندان خط مقدمی عرصه دفاع مقدس در استان مازندران، به لطف خدا گمنامی شهدای مظلوم نوار شمالی کشور را خواهد زدود و همّت، غیرت و استواری شیران بیشه ولایت در این استان را نه تنها به مردم استان های دیگر، بلکه به عنوان مشتی نمونه از خروارها طومار ناگفته حماسه این مرز و بوم، به گوش همه ملت های آزادی خواه و عدالت طلب دنیا خواهد رسید.

دستیابی به این قلّه بلند، هموار و آسان است به شرط عزم و اراده ما و توکل به سرمنشأ و رمز فتوحات سترگ، معنوی، غیرقابل پیش بینی و مورد اتّکا در دوران دفاع و حماسه، که نخ تسبیح  باور قلبی مردان جبهه توحید و ایمان بوده است؛ یعنی: لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم، حسبنا الله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر.

والسلام علی عبادالله الصالحین

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">