روحانی، ضد قهرمان!
محمدرضا شرفالدین: مدیرِ باانگیزه اصلیترین عامل رخ دادنِ اتفاقهای خوب و بد است.
دولت برای قطع کردن ریشه انقلاب و بردن کشور بهسمت وابستگی به استعمار انگیزه دارد. آقای روحانی برای این کار تربیت شده و برای این کار پرورش یافته است، با راهبرد قبلی و با یک سابقه سیاسی آموزشی به مقصد رسیده است، مسیر طولانی را طی کرده تا این وظیفه خبیثه را به سرانجام برساند.
اگر سردار سلیمانی هم رئیس دولت میشد، ما تمام این مسائل را در جهت مثبتش داشتیم، اقتصاد شکوفا میشد، ایستادگی و مقاومت حرف اول و آخر را میزد و کشور بهسمت پیشرفت میشد.
انگیزه آدمها بسیار مهم است، خیلی مهم است که چه مدیری با چه انگیزه و با چه پیشفرضی در هر جایگاهی قرار میگیرد.
اداره جنگ تحمیلی بهعهده عده معدودی از جامعه ایرانی بود. سرمایهداران و عافیتطلبها کار خودشان را میکردند و حتی جنگ کاسبیشان را بهتر کرده بود.
در تمام دوران جنگ 2 میلیون رزمنده داشتیم. این 2 میلیون نسبت به جمعیت 36میلیونیِ آن زمانِ کشور چند درصد است؟ حالا وقتی جنگ تمام میشود، درصد بسیاری از مردم ما اطلاعی از دوران جنگ ندارند و میخواهند با زوایای این دوران آشنا شوند و آن روزگار را بازخوانی کنند.
مردمی که میخواستند با آن دوران آشنا شوند یا باید کتاب میخواندند که پس از جنگ هنوز ادبیات جنگ شکوفا نشده بود، یا باید گزارشهای مکتوب را میخواندند که از عامه مردم این برنمیآمد، پس تلویزیون و سینما بهترین و در دسترسترین راه بود.
ضمن احترام به همه فیلمسازانِ دهه هفتاد و دهه شصت، قبول کنیم که حجم تولید نشانه موفقیت نیست. بهنظرم همین حجم تولید در برخی موارد، انحرافهایی با سینمای دفاع مقدس ایجاد کرد و باعث شد که مخاطب با سینمای دفاع مقدس قهر کند.
فیلم «هور در آتش» سال 1370 ساخته شد. همین امروز هم اگر ببینید پر از ارزشهای تصویری، قصهگویی و هنری است، یا برخی از فیلمهای رسول ملاقلیپور را به هیچ وجه نمیتوان از تاریخ سینمای ایران کنار گذاشت.
پس انگیزۀ مدیریتی و استقبال مخاطبان در مرور و بازبینیِ دوران دفاع مقدس بسیار مهماند،
مثلاً فیلم «عقابها» که یکی از رکوردداران مخاطب در سینمای ماست، در دورانی اکران شد که مردم بهدنبال یک انتقام از عراقیها بودند. مردم دوست داشتند یک منتقم بیاید و انتقامِ تمام آن بمبارانها را از عراق بگیرد، این بود که فیلمهایِ دفاع مقدسی که قهرمانهای تأثیرگذاری داشتند، با استقبال مردم مواجه میشدند.
شرایط مدیریت امروز حذف قهرمانی از فرهنگ ماست، حذف قهرمان در سینمای ایران از سیاستهای دولتِ آقای روحانی است.
من خودم فیلمنامهای دارم که قهرمان دارد و متأسفانه این فیلمنامه را تصویب نمیکنند. اما اگر این قهرمان اهلِ کثافتکاری و حاشیه باشد، خیلی راحت فیلمنامه را تصویب میکنند.
اگر این نوع فیلمها ساخته شود، ژانر سینمای دفاع مقدس صاحب هویت میشود. سینمای ملی ما باید همان سینمای دفاع مقدس باشد نه سینمای ابتذال!
متن کامل این مصاحبه را می توانید در خبرگزاری تسنیم مطالعه کنید: