اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

به بهانه انتخابات مجمع طلاب بابل

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۰۳ ب.ظ


مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، شاید بعد از جامعه مدرسین، رسمی ترین تشکل حوزوی شمرده شود.

شهرستان بابل شش نماینده منتخب در این مجمع دارد که بر اساس تقسیمات منطقه ای، یک نماینده از بندپی، یک نماینده از امیرکلا، و چهار نماینده از بابل در این مجمع حضور دارند و با رأی مستقیم طلاب این شهرستان انتخاب می شوند.

مجمع طلاب، ظرفیت غیرقابل انکاری برای ساماندهی به امور صنفی طلاب در قم و نیز شناسایی و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان ها دارد که چنانچه نمایندگان منتخب بتوانند از تمامی ظرفیت ها و اعتبارات موجود بهره بگیرند بی شک تأثیری سرنوشت ساز از خود بر جای خواهند نهاد.

می دانم این نوشتار باعث رنجش بعضی از دوستان خواهد شد ولی بی تعارف باید گفت در تمام این سالها به خاطر عملکرد ضعیف اغلب نمایندگان، هنوز بسیاری از اهداف مجمع محقق نگردیده و این مجمع عملاً به یک تشکّل تشریفاتی تبدیل شده است. این نقطه منفی در کارنامه مجمع، باعث کاهش شدید سطح مشارکت طلاب در انتخاب نمایندگان شهرهای خود گردیده است.

هنوز یادمان نرفته است که سالهایی نه چندان دور بعضی از نمایندگان شهر خودمان احساس می کردند از دماغ فیل افتاده اند و بابت یک امضای ساده در تأیید صلاحیت یک طلبه – مثلاً برای دریافت حجره – برخوردی متکبرانه و با منّت از خود نشان می دادند.

این نوع رفتارها در نهایت منجر به جوشش نسل جدیدی از طلاب بابلی برای حضور در مجمع گردید که روزنه ای از امید را در دل حوزویان این شهرستان ایجاد کرد.

در چند سال اخیر، البته مشکل تأخیرهای سرسام آور در تأیید برگه صلاحیت طلاب حل شد اما انگار برخی دوستان نماینده در همین حدّ، توقف کرده و بی اعتنا به رسالت و توانمندی های مجمع، تبدیل به یک ماشین امضا گردیدند!

شفاف تر از این اگر بخواهم صحبت کنم باید به این پرسش بپردازم که چرا بسیاری از طلاب جدیدالورود به قم هنوز گمان می کنند تنها نماینده طلاب این شهر حجت الاسلام حسین زاده است و تا مشکلی برایشان ایجاد می شود با ایشان تماس می گیرند؟

بی هیچ سوءنیّتی، صادقانه این سؤال را طرح می کنم که به غیر از حجت الاسلام حسین زاده که لااقل با راه اندازی شبکه تبلیغی وسیعی به نام حامیان ولایت که چند سالی است به رغم پاره ای از کمبودها و بی مهری ها توانسته سطح قابل توجهی از دانش آموزان دبیرستانی بابل را تحت پوشش فعالیت های فرهنگی قرار بدهد، سایر نمایندگان محترم چه قدمی را با بهره گیری از ظرفیت مجمع در راستای ترویج فرهنگ و ارزش های دینی برداشته اند؟! چرا مجمع طلاب بابل در جریان وقایع و تغییر و تحولات شهرستان خود حضور و تأثیر محسوسی ندارد؟

ظاهراً در جریان انتخابات پیش رو که در اواخر بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد حدود ده نفر از طلاب و فضلای شهر بابل داوطلب نمایندگی در مجمع شده اند. پدیده این دوره از انتخابات، حجت الاسلام غفاری فر از اساتید به نام حوزه و دانشگاه و از مبارزان قدیمی شهرستان و از رزمندگان دو جبهه نظامی و سیاسی است که سخنرانی های علمی و البته صریح ایشان در دفاع شجاعانه از مبانی اسلام و انقلاب اسلامی از شهرت خاصی برخوردار است.

علاوه بر حضرات غفاری فر و حسین زاده، حجت الاسلام عباس اکبرپور از فعالان به نام عرصه های فرهنگی و اجتماعی شهرستان بابل، حجت الاسلام سعید پورحسن که صراحت لهجه وی نیز در دفاع از ارزشها زبانزد است، حجت السلام رضا جعفرزاده از مبلّغین نمونه و موفق حوزه علمیه، حجت الاسلام محمود رجب نسب از مبلّغان و محققان جوان حوزه، حجت الاسلام برهانی از کارمندان مرکز مدیریت حوزه، حجت الاسلام جوادی از فعالان عرصه های تبلیغی به خصوص در زمینه فرهنگ و سیره شهدا، حجت الاسلام ابوالفضلی از مبلغان حوزه و حجت الاسلام حبیبیان از استید حوزه و دانشگاه به عنوان دیگر کاندیداهای حاضر در این دوره از انتخابات مجمع مطرح هستند که احتمال کناره گیری برخی از این افراد دور از ذهن نیست.

به نظر می رسد با توجه به عدم آشنایی بسیاری از طلاب و فضلا با این چهره ها لازم است مجمع فعلی طلاب، بانی تشکیل جلسه ای عمومی برای معرفی داوطلبان مجمع گردیده تا میزان مشارکت در انتخابات را نیز تقویت نماید.

در صورت تشکیل چنین جلسه ای، بی تردید داوطلبانی در معرفی خود موفق تر خواهند بود که برنامه و دیدگاه جامع تری برای توجه به دغدغه های صنفی و اعتقادی طلاب داشته باشند.


تکمیلی: با خبر شدم حجت الاسلام دکتر گرجیان نیز در انتخابات مجمع ثبت نام کرده است. طبیعی است حضور این بزرگوار، رقابت بین نسل های جدید و قدیم طلاب و فضلای بابلی مقیم حوزه علمیه قم را جدی تر خواهد کرد.
  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">