"بالانشین" را بیشتر بشناسیم!
آیا تا کنون هنگام استفاده از رسانه ها از خود پرسیده ایم:
- چه کسی پیام را ساخته است؟
- چرا این پیام ساخته شده است؟
- هدف فرستنده پیام چیست؟
- چه کسی هزینه ساخت و ارائه این پیام را تأمین کرده است؟
- چه کسانی از ساختن و ارائه این پیام سود می برند؟
- چه کسانی از ساخت این پیام ضرر می بینند؟
- محتوای پیام چیست؟ پیام رسانه چه بار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را به همراه دارد؟
- راستی و اعتبار عقیده یا واقعیتی که در پیام وجود دارد چقدر است؟
- چه بخش هایی از پیام را باید نادیده گرفت و بخش های اصلی پیام کدام اند؟
- از کدام تکنیک های فنی و محتوایی برای اقناع مخاطب استفاده شده است؟
- چه سبک زندگی هایی از طریق پیام رسانه ای مدنظر ترویج شده یا از چه سبک زندگی هایی ممانعت و نهی شده است؟
کتاب "بالانشین" به قلم خانم ها بختیاری، نصیری و طاهری که توسط انتشارات قبسات منتشر شده است با نثری روان و ساده در 140 صفحه درصدد توضیح پیرامون حساسیت های رسانه و فضای مجازی و آموزش مهارت های مدیریت رسانه در خانواده است.
سواد رسانه یکی از نیازهای فکری و فرهنگی جامعه است تا در مواجهه با انواع رسانه های صوتی و تصویری و مجازی و ... از آسیب های احتمالی که در پرسش های فوق به ضرورت آموزش و تعمق پیرامون آن توصیه شده، مصون بمانیم.
بی شک بهترین و بیشترین فرصت برای اصلاح نوع نگرش نسبت به رسانه و میزان مصرف آن مانند بسیاری دیگر از آموزه های اخلاقی در درون خانواده وجود دارد. از این رو در معرفی کتاب می خوانیم: "ما پدر و مادرها نیازمند تمرین و کسب سواد رسانه ای و آموزش مهارت های مدیریت رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، ماهواره، تلفن همراه و انواع بازی های رایانه ای هستیم تا بتوانیم آنها را به فرزندانمان آموزش دهیم."