اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

استقبال از محرم، خوب یا بد؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

باید دید منظور واقعی از به استقبال محرم رفتن چیست؟

این بحث امروز چالش برانگیز شده و ظاهراً سوءتفاهماتی را به همراه داشته است. علت ظهور این حاشیه ها بیان ناقص منظور و مراد گوینده هاست.

اگر استقبال از محرم را به این معنا بگیریم که مثلاً چند روز زودتر از شروع این ماه، سیاه پوشیده و عزاداری ها را آغاز کنیم خوب این رفتار نوعی افراط گرایی در عزاداری بوده و ضروری و معقول به نظر نمی رسد.

اما اگر استقبال از محرم را به معنای ایجاد آمادگی قلبی برای درک معارف اهل بیت علیهم السلام و بهره مندی از تعالیم اسلام و کسب فیوضات الهی بدانیم خیلی هم خوب و به جاست. این که به همدیگر توصیه کنیم محرم نزدیک شده و خوب است حواسمان را جمع کرده و با فاصله گرفتن از گناه، زمینه انس با حقایق مکتب وحی و اتصال به نهضت فکری و معنوی و فرهنگی حضرت اباعبدالله علیه السلام را فراهم آوریم در واقع نوعی خودسازی و حرکت در مسیر رشد معنوی و اصلاح نفس است.

بدترین سخنی که این روزها خواندم استدلال تهی و کم مایه طلبه ای بود که نوشت استقبال از محرم یعنی استقبال از کشته شدن امام حسین!

با این وصف چون امام علیه السلام در روز دهم محرم شهید شده عزاداری در نه روز قبل از آن نیز باید استقبال از کشته شدن حسین علیه السلام تلقی شود! راستی مگر فلسفه عزاداری برای امام حسین و یاران و فرزندانش صرفاً به خاطر قتل و شهادت مظلومانه آنهاست؟! یادمان رفت این جمله پیرخمین را که فرمود گریه بر مظلوم، فریاد علیه ظالم است؟

مصیبت اصلی که در جریان قیام حسین بن علی علیه السلام بر اسلام و جامعه اسلامی روا گردید ذبح شریعت محمد ص و پایمال شدن طریقت حق و نادیده گرفته شدن مسیر ترسیم شده اسلام و غربت راه خداست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">