اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

ادکلن از کجا آمده است؟

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۰۲:۲۶ ب.ظ

معرفی بهترین شهرهای دانشجویی آلمان: شهر کلن - اساتیدآنلاین - مرجع آزمون  آزمایشی زبان

 

این را خودم هم نمی دانستم. چند روز پیش جایی خواندم و تحقیق مختصری درباره اش انجام دادم. شهر کُلن در آلمان قرار دارد و از شهرهای بزرگ و مهم این کشور است. رود معروف راین از مرکز این شهر می گذرد. پیشینیه تاریخی آن دو هزار ساله است. ادکلن یعنی آب شهر کلن. گفته می شود در این شهر آبی خوشبو جریان داشته است. آب معطری که در این شهر به صورت ترکیبی با مواد شیمیایی تولید شد ادکلن نام گرفت. به تدریج مایعات خوشبویی که در کارخانجات مختلف جهان تولید شد نیز به همین نام شهرت یافت.

در موتورهای جستجوگر این مطلب به چشم میخورد: 

ادوکلن یک کلمه فرانسوی است و به خاستگاه این آب خوشبو اشاره دارد که شهر کلن در آلمان است. این واژه در لغت به معنای «آب کُلُن» است. این معجون محبوب اولین بار توسط یوهان (جیووانی) ماریا فارینا در سال ۱۷۰۹ ترکیب شد. معمولا به عطرهایی که در ترکیبشان ۲ تا ۵ درصد پرفیوم استفاده می‌شود، از لحاظ فنی ادوکلن می‌گویند. در ترکیب ادوکلن معمولا ۷۰ تا ۹۰ درصد الکل به کار می‌رود.

یوهان (جیووانی) ماریا فارینا فردی ایتالیایی بود که به آلمان مهاجرت کرده‌بود و در شهر کلن اقامت داشت. روزی فارینا به برادرش در ایتالیا نامه‌ای به این مضمون نوشت: «من رایحه‌ای پیدا کرده‌ام که مرا به یاد صبح بهاری در ایتالیا، گل‌های نرگس کوهی و شکوفه‌های پرتقال بعد از باران می‌اندازد.» یوهان کشف جدیدش را به افتخار وطن جدیدش آب کُلُن یا همان اُ دو کُلُن (Eau de Cologne) نامید.

البته شخصا به عطرهای ایرانی مثل گل محمدی و ... بیشتر علاقمندم.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

اشک آتش

مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

با سلام. متشکر بابت به اشتراک گذاری این مطلب.

وجه تسمیه اش را نمی دانستم. 

بنده هم عطرهای طبیعی را بیشتر دوست دارم و تا جایی که میدانم طب سنتی هم عطرها یا اصطلاحا ادکلنهای صنعتی را خیلی توصیه نمیکند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">