اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

گنجی که هدر میدهیم!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۳ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۰ ق.ظ

خلاصه بازی آلمان 1 - ژاپن 2 - تابناک | TABNAK

 

ژاپن را مسخره میکردیم آن موقع که بچه بودیم. هم سن و سالهای من یادشان هست از سریال اوشین و بعدها هانیکو چه طنزها که ساخته نمی شد. کالای ژاپنی را حتی برنامه های طنز صدا و سیما به سخره می گرفتند و تأسف میخوردیم از اینکه کار ما به جایی رسیده باید کالای بنجل ژاپنی را مصرف کنیم همین نگاهی که حالا به بار چینی داریم آن زمان نسبت به محصولات ژاپن داشتیم و تحقیرشان می کردیم و ناراحت بودیم از مصرفشان.

حالا یکی جنس ژاپنی میخرد همه جا پز می دهد و کلاس میگذارد و با دست نشانش میدهد که ژاپنی اصل است!

همان ژاپنی که مردانش با هواپیماهای مرگ علیه ارتش آمریکا عملیات انتحاری انجام می دادند بالاخره توانست در اقتصاد و صنعت حرف مهمی برای زدن داشته باشد. همان روحیه را در ورزش هم تعمیم داد و تیم فوتبال آلمان مدعی قهرمانی جهان را در قطر دو بر یک به گوشه رینگ برد و شکست داد.

معروف است یکی از مهم ترین علتهای خودکشی در مردم ژاپن حس قصور و کم کاری در قبال میهن و هم میهنان است. معروف است ژاپنی ها بعد از جنگ حتی در پشت بامها و گلدانها محصولات کشاورزی می کاشتند و محاسبه میکردند که هر نفر دو کیلو محصول تولید کند کشورشان در سال چقدر جلو می افتد.

ما می توانیم و باید بتوانیم، روح همت و ایستادگی و پر کاری را در مقابل فرهنگ راحت طلبی و عافیت جویی و رفاه زدگی در وجود مردان و زنان ژاپنی دمید و آنها را در عرصه های مختلف به کشوری شگفتی ساز تبدیل نمود.

ما در دوره جنگ تحمیلی توانستیم با اتکا بر توان خود و بی اعتنا به مشکلات و بی توجه به توان دشمن روی پا بایستیم قد علم کنیم و به رغم همه تحریمها وجبی از خاک کشور را دست دشمن نسپاریم. اما بعد از جنگ دیگر از فرهنگ دفاع مقدس که به قول آقا یک گنجینه است غافل شدیم و با دامن زدن به فرهنگ مصرف گرایی و رقابت بر سر منفعت جویی و باندبازی و رفاه طلبی و بی عاری که در سیرت بسیاری از مسئولان مشهود بوده و هست جامعه را عقب و طلبکار نگاه داشتیم. دستاوردهای موشکی و فضایی و هسته ای ما قابل تقدیر است اما ایران با جایگاهی که در شأن و تراز کشوری انقلابی و متمدن و اسلامی است فرسنگ ها فاصله دارد. شکاف طبقاتی و حقوقهای نجومی به همراه بزرگ نمایی دشمن و ضعف تبلیغی داخل، مردم را به سمتی سوق داد که همه احساس میکنند به حقشان نرسیده اند و به ازای چند ساعت برو بیای بین منزل و محل کار باید از زمین و آسمان برایشان پول ببارد و با این تلقی غلط، دچار بی انگیزگی شده علاوه بر آن که اعصاب خود و اطرافیان را خورد و سیاه میسازند از کیفیت کارشان نیز کاسته و احساس مسئولیتشان سست تر میگردد و همیشه هم از کم کاری و فقدان دلسوزی و بی تعهدی دیگران ناله و شکوه دارند!

تقویت روح خودباوری و تقابل با فرهنگ خودتحقیری، مقابله با شکاف طبقاتی، مبارزه با فرهنگ مصرف گرایی و تجمل پرستی، ساده زیستی مسئولان، نظارت کامل بر محصولات داخلی و ارتقای کیفیت صنایع تولیدی و... نقش اساسی در تحقق ایران قوی و مستقل خواهد داشت.

نظرات  (۱)

سلام

بحث ژاپن یک مقدار باید با عینک دیگری به آن نگاه کنیم.

درست است که مردم پرتلاشی دارد و این صفت خوبی است برای الگو گرفتن. اما از جنبه توسعه صنعتی که پیدا کرده ژاپن الگوی مناسبی برای ما نیست.

یک مدتی بود به دانشجویان رشته مدیریت و اقتصاد و ... دو مدل توسعه را درس میدادند و دیکته می کردند که ما مجبوریم برای توسعه یکی از این دو مدل را الگو قرار دهیم و دنبال کنیم یکی مدل آمریکایی و یکی هم مدل ژاپنی .

اما سالهای بعد با مطالعات بیشتر و هدایت فکری مقام معظم رهبری این الگوها رنگ باخت.

الگوی توسعه اقتصادی آمریکایی که الگوی سلطه گری برای آنها و سلطه پذیری برای ما یا کشورهای مشابه ما بود.  و الگوی ژاپنی هم نمونه الگوی سلطه پذیری از غرب بود برای توسعه .

یک زمانی آقای هاشمی در دیک کلیپی در دور دوم روحانی گفت ما می تونیم برای توسعه مدلی مثل آلمان یا ژاپن باشیم . هزینه نظامی ندارند و همان پولها را صرف توسعه کرده اند. !!! اما این یک فریب بیشتر نبود که در بحث موشک و مذاکره خودش را نشان داد. یعنی این دیکته حذف موشک بود نه توسعه. در حالیکه اینها دو تا کشور هستند که بعد از جنگ جهانی از داشتن ارتش و تسلیحات نظامی ممنوع شدند . اما آقای هاشمی نگفت که چه کسی آنها را محروم کرده و چرا ؟! چرا باید آمریکا و قدرتهای استکباری خودشان به انواع تسلیحات نظامی و قدرت نظامی و اتمی مجهز باشند برای زورگویی ولی آلمان و ژاپن حتی ارتش هم نداشته باشند و یک تفنگ هم برای خودشان نتوانند بسازند یا بخرند. توسعه توسری خور !

 

بعد بحثی مطرح شد که مدل توسعه آنها به درد ما نمی خورد و اصلا کلمه توسعه یک مفهوم استکباری است و ما دنبال آن الگوها نیستیم بلکه الگوی ما " الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" است .

 

و این الآن تبدیل به یک سند ملی شده و در سطح کلان آن را دنبال می کنند.

موفق باشید.

پاسخ:
سلام برادر بحث این نیست که ژاپن میتونه الگوی ما باشه بحث اینه که ما چرا قدر داشته های خودمونو نمیدونیم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">