آیا منوریل قم، اسیر سیاست زدگی مسئولان می شود؟
دولت روحانی در همان ابتدای شروع به کار کابینه وعده داد که فاز نخست منو ریل قم را در دهه فجر93 و یا نوروز 94 افتتاح خواهد کرد.
اندکی بعد خبر خرید واگن های منو ریل نیز منتشر شد؛ اما ناگهان شاهد انتشار خبری عجیب درباره آسیب دیدگی واگن های منوریل در هنگام انتقال به جایگاه بودیم.
23 بهمن 1393 مطابق تصاویری که در رسانه ها مخابره شد بی توجهی تریلی حامل واگن ها نسبت به حد فاصل ارتفاع واگن با پل هوایی باعث خراشیده شدن سقف واگن ها و آسیب دیدگی جزیی آن گردید و برنامه افتتاحیه را به تأخیر انداخت.
این اتفاق عجیب، آخرین خبری بود که از فعالیت فاز یک منوریل قم منتشر شد. بعد از آن بود که به بهانه همین آسیب دیدگی شاهد توقف کامل پروژه بودیم. به رغم تأکید بعضی از مسئولان دلسوز استان قم در خصوص نگاه سیاست زده دولت به این پروژه منحصر به فرد و به جا مانده از دولت سابق، مسئولان اجرایی با بهانه هایی چون کمبود اعتبار و عدم ضرورت و ... ظاهراً برای همیشه طرح بزرگ و جالب منوریل قم را رها ساخته و زمزمه تخریب و جمع آوری پایه های بتنی آن را نیز آغاز کرده اند.
به راستی چه کسی جوابگوی خسارت سنگینی است که در نتیجه توقف و تعلل در اجرای این پروژه بر گرده بیت المال تحمیل شده است؟ اگر واقعاً دولت به خاطر کسری بودجه به دنبال حذف این پروژه است پس چرا در ماه های نخست فعالیت خود تا یک قدمی افتتاح آن پیش رفت و حرفی از کسری بودجه و مشکل تأمین منابع مالی به میان نیاورد؟ اگر نگاه دولت به پروژه منوریل قم غیرسیاسی و از سر نفرت از دولت های نهم و دهم نیست باید پاسخ بدهد که تعمیر خراشیدگی سقف واگن های منوریل برای افتتاح فاز اول آن، چرا بیش از سه سال به طول انجامیده است؟!
آیا دولت روحانی، پروژه عظیم منوریل در شهر مقدس قم را به سرنوشتی مشابه طرح مسکن مهر و فعالیت های هسته ای و ماهواره ای و ... دچار خواهد کرد؟