اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

از آیت الله نکونام تا حجت الاسلام جهانشاهی

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ق.ظ


بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی ملة رسول الله (ص)

این متن را برای رضای خدا و به منظور روشنگری می نویسم، هر چند می دانم بخش هایی از آن دل برخی دوستان و یا صاحبان امور را از این قلم خواهد رنجاند.

آیت الله محمدرضا نکونام مدتی است که توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده است. در این بین تعدادی از طلاب که در اعتراض به بازداشت وی در فیضیه قم تجمع کرده بودند نیز روانه زندان شدند. در میان دستگیرشدگان نام حجت الاسلام علی رضا جهانشاهی معروف به طلبه عدالتخواه سیرجانی هم به چشم می خورد.

با توجه به گستره شایعات و حرف و حدیث ها در بین لایه هایی از اجتماع و نیز سر و صدایی که پیرامون این موضوع در سایت های بیگانه بلند شده، در جمع بندی خود توضیح چند نکته را ضروری می دانم. بدیهی است مسئولیت این نوشتار تنها متوجه این جانب خواهد بود:

1-      دیگر کسی نیست که وبلاگ اشک آتش را خوانده باشد و نداند که این حقیر از منتقدان جدی برخی رویکردهای دادسرای ویژه روحانیت به خصوص در سال های پس از فتنه کور 88 می باشم؛ اما بارها تأکید کرده ام انتقاد من و امثال من به این نهاد قضایی به معنای مخالفت با اصل وجود آن نیست. با توجه به حساسیت جایگاه روحانیت و تأثیر مستقیم این صنف در سطح ایمان و بینش مردم، وجود نهادی نظارتی که به طور تخصصی مسئول رسیدگی به مسائل این قشر باشد قطعاً ضروری به نظر می رسد. انتقاد امثال من به دادگاه ویژه روحانیت از خاستگاهی انقلابی و ارزشی برخوردار بوده و به هیچ وجه در شمار مخالفان ضدانقلابی این نهاد قضایی گنجانده نخواهد شد. بیان همین مختصر کافی است که نقد ما به دادگاه ویژه روحانیت از منطق آسمانی اشداء علی الکفار و رحماء بینهم نشأت می گیرد.

2-      پیرامون اتهامات درست یا غلطی که درباره آیت الله نکونام در سطح جامعه به گوش می رسد به دلیل فقدان اطلاع کافی، خود را مستحق اظهار نظر نمی دانم. بالشخصه امیدوارم مشکل ایشان هر چه زودتر حل شده و شاگردان و خانواده این بزرگوار از نگرانی خارج شوند؛ اما بی تعارف و بی رودربایستی با توجه به مطالعه فشرده ای که این ایام از آثار ایشان داشته ام این عالم محترم را در ساحت عقیده، مبتلا به برخی اشتباهات می دانم. ذکر این نکته راضروری می دانم که پاره ای از نظرات اجتماعی و سیاسی ایشان مانند مخالفت با طرح مسکن مهر و توزیع اموال اوقاف و ... اگر چه با مذاق من ناسازگار است اما با التزام به اصل آزادی بیان و اندیشه در این باب ورود نخواهم داشت. بعضی فتاوای ایشان نیز از شذوذ تاریخ فقه است که بررسی آن بماند برای اهل فن و متخصصان این عرصه. آن چه حقیر از آن به عنوان اشتباه در سلوک معنوی نام می برم مربوط است به خاطرات این بزرگوار از رابطه صمیمانه با اجنه آنهم از دوره طفولیت تا کنون که در کتابی به تفصیل منتشر کرده است. داعیه های معنوی این بزرگوار نیز مانند آن چه از مشاهده باطن برخی افراد اعم از احیا و اموات توسط خودشان در اثر مذکور نقل گردیده شمه ای دیگر از تفاوت راه معنوی ایشان با عرفان اصیل شیعی است؛ عرفانی که از شائبه ارتباط با اجنه به دور بوده و کتمان مقام معنوی، رکنی اساسی در آن محسوب می شود. این سطور، کشش بحث بیشتر در این خصوص را دارا نیست. در صورت لزوم، مستندات این سخن را به تفصیل عرضه خواهم کرد. البته باز هم تأکید می کنم در خصوص علت یا علل دستگیری ایشان و نوع تدبیر دادسرای ویژه در مواجهه با اینگونه مسائل، فعلاً نظری نخواهم داد و آنچه نوشتم به معنای تأیید همه رخدادها نیست.

3-      بخش عمده ای از طلاب و بسیجیان عدالتخواه در این ماجرا جانب احتیاط را رعایت کرده و با دوستانی چون طلبه سیرجانی و حجت الاسلام علی زاده همراهی نکرده اند. این احتیاط البته نه از باب مدارا با مقام و نهادی خاص بلکه از سر تردید نسبت به ماوقع صورت گرفته است. اکثریت مطلق دوستان طلبه عدالتخواه – که البته من سخنگوی آنها نیستم – اگر چه نسبت به پاره ای از رویکردهای دادسرای ویژه مانند دستگیری گسترده طلاب عدالتخواه در سال گذشته و تعلل در برخورد با منادیان تفرقه در مصرع به اصطلاح مرجعیت شیرازی و ... منتقد و معترض هستند، اما بر این باور صحه می گذارند که نکونام و امثال ایشان طلبه ای دست و پا بسته و بی نام و نشان نیستند که بشود هر آشی برایشان پخت. تدبیر و انصاف حکم می کند در چنین مواقعی اصل بر کسب اطلاع بیشتر از مسائل بوده و یا در صورت لزوم، اعتراض با بهره گیری از روش هایی چون نامه نگاری و ... و نه حضور میدانی صورت بگیرد.

4-      خیلی سختگیرانه شاید بتوان تجمع کوچک چند طلبه در محدوده مدرسه فیضیه را اخلال در نظم عمومی و برهانی برای بازداشت دوهفته ای آنان تلقی نمود. جالب آن که مریدان اصلی آیت الله نکونام زودتر از بقیه معترضان از حبس آزاد گردیدند. ذکر این نکته را ضروری می دانم که حجت الاسلام جهانشاهی در تجمع مذکور حضور نداشته و صرفاً به صحبت با یکی از مسئولان برای پیگیری اعتراض دوستان پرداخته است. این توضیح را لازم است همگان دقت کنند که حجت الاسلام جهانشاهی به هیچ وجه درصدد حمایت کامل از آیت الله نکونام نبوده و انتقاد او تنها معطوف به اظهارنظر نا به جا و علنی یکی از مسئولان قضایی در خصوص علت دستگیری وی بوده است.

5-      شناخت من از آیت الله نکونام شناختی اجمالی و مبتنی بر مطالعه تعدادی از آثار ایشان است. آن قدری می دانم که وی به امام راحل و رهبر معظم انقلاب علاقمند است؛ اما با گوشت و پوست و استخوان خود شهادت می دهم علی رضا جهانشاهی و موسی علی زاده ذره ذره وجودشان سرشار از عشق به ولایت بوده و مجاهدات عدالتخواهانه شان در این سالها تنها به نیّت احیای فرامین بر زمین مانده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی انجام گرفته است. این را گفتم تا ضد انقلاب لعین بداند اختلافات درون گفتمانی نیروهای معتقد به نظام، هرگز به معرکه ای برای عرض اندام بوقچی های رسانه ای منافقان و فتنه گران تبدیل نخواهد شد. حجت الاسلام جهانشاهی بارها اعلام کرده که بدترین مسئول جمهوری اسلامی شرف دارد بر همه کوردلانی که بر سر سفره دشمن نشسته و دین و میهن خویش را به جیره ای از آب و نان فروخته اند.

6-      یکی از ضعف های دادسرای ویژه روحانیت خلأ وجود روابط عمومی و عدم بهره مندی از سخنگو است. توجه مسئولان دادگاه ویژه به رسالت خطیر خود و نیز تأثیر فرهنگی این جایگاه در قشر روحانیت و بالتبع آن در سطح جامعه باید آنان را به سمت و سویی سوق دهد که منجر به اتخاذ رفتاری اقناعی در مواجهه با مخاطبان بشود. شاید در این عرصه، حوزه علمیه را نیز نتوان خالی از اشکال دید. بی شک نقد و بررسی جدی برخی افکار و آرای صاحب نظران حوزوی علاوه بر آن که موجب پختگی و تکامل مباحث و نظرات در راستای تحقق کرسی های آزاداندیشی خواهد شد بساط عقاید مشتبه را نیز بر هم ریخته و چه بسا مجال رشد افکار غلط و بسترساز انحراف را ضیق تر خواهد نمود. در این صورت دیگر نیازی به اتخاذ روش های سلبی احساس نخواهد شد.

7-      تا به حال هر فرد و مقامی را که برای دیدنش اراده یا تلاش نمودم از نزدیک ملاقات کرده ام جز دو شخصیت؛ یکی حضرت صاحب الامر (عج) که بنده صلاحیت و توفیق حضور در محضر شریفشان را نداشته ام و یکی هم دادستان ویژه روحانیت قم که امیدوارم این ملاقات به زودی در فضایی برادرانه حاصل شود. بدیهی است آزادی فوری و بی شرط دوستان عدالتخواه ما گامی مهم در مانور برادری نیروهای جبهه انقلاب در برابر نگاه شیطانی بدخواهان اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۲)

سلام علیکم
رب انظر الینا
رب انی احبک

آخر کار آیت الله نکونام چه شد؟جرم چه بود؟آزاد شد یا نه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">