اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

یک بابلی رییس مجلس شد!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۲۳ ق.ظ

حسین دادگر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

به بهانه سالروز تشکیل مجلس؛ جایگاه بارفروش(بابل) در سه دهه‌ی نخست شکل‌گیری مجلس شورای ملی

✍️ حامد ابراهیم‌زاده بازگیر

🔹 در ۱۳ مرداد سال ۱۲۸۵ش مظفرالدین شاه قاجار فرمان مشروطه را صادر و دو ماه بعد یعنی در ۱۴ مهر همان سال انتخابات در تهران برگزار و نخستین جلسه مجلس در کاخ گلستان با نطق احساسی و پرشور شاه قاجار تشکیل شد.

🔹 چند ماه بعد که نظام السلطان حکمران مازندران شد تلگراف‌هایی از تهران جهت تشکیل انجمن های ولایتی و ایالتی و هم چنین انتخاب نمایندگان به حکومت مازندران مخابره و وی نیز حکم مجلس شورا را به اهالی ساری و بارفروش ابلاغ کرد.

🔹 ملامحمدجان علامه یکی از علمای بارفروش انجمن ولایتی را با ۱۱۰ عضو در مسجد کاظم بیک تشکیل و دو نفر به نام‌های حسن‌خان مفتخرالممالک و آقامحمدعلی را انتخاب به طهران فرستاده طهران نیز نمایندگان بارفروش را به عنوان نماینده مردم مازندران پذیرفت و بدین نحو پرونده اولین مجلس شورای ملی در مازندران بسته شد.

🔹در دوره سوم مجلس شورای ملی در سال ۱۲۹۳ش نیز حسین دادگر با کسب ۲۷۳۴ رای از حوزه انتخابیه بارفروش به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب و در اجلاسیه سوم این دوره، نایب رئیس اول مجلس شد.

🔹در ۲۲ بهمن سال ۱۳۰۲ دوره پنجم مجلس شورای ملی آغاز و رضاخان پهلوی (سردار سپه) نماینده اول حوزه‌های انتخابیه کشور به عنوان نماینده رسمی از بارفروش روانه مجلس شد تا آنکه در دو ماه آخر همین دوره یعنی در آذر ۱۳۰۴ حسین دادگر با کسب ۳۵۷۱ رای به عنوان نماینده بارفروش در "مجلس موسسان اول" انتخاب و در انتخابات هیئت رئیسه با کسب ۱۲۲ رای از مجموع ۲۲۰ رای نایب رئیس اول شد که این مجلس، احمدشاه قاجار را از سلطنت خلع و رضاخان پهلوی را به سلطنت و پادشاهی ایران انتخاب کرد.

🔹حسین دادگر در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای ملی نیز به طور متوالی از سوی مردم بابل به نمایندگی انتخاب و در مجلس حضور یافت و نکته حائز اهمیت در این ادوار آن که وی در هر سه دوره به طور متوالی به ریاست مجلس شورای ملی برگزیده شده بود.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">