اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

شبکه افق، حرکت عمودی ندارد!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۴ ب.ظ

اگر چه ضرورت تأسیس شبکه ای رادیویی یا تلویزیونی برای پوشش فعالیت های فرهنگی مرتبط با اهداف انقلاب اسلامی و اشاعه گفتمان اصیل اسلام ناب محمدی( ص) قابل انکار نیست؛ اما تجربه راه اندازی شبکه افق به عنوان یکی از مصادیق تمرکز رسانه ای با محوریت فرهنگ و هنر انقلاب، بر اساس آمارهای موجود، تجربه ای ناموفق به نظر می رسد.

کم توفیقی شبکه افق، دامنه ای وسیع تر از مخاطبان عام داشته تا جایی که توان جذب اقبال بدنه ارزشی جامعه را نیز دارا نبوده است.

این عدم توفیق را البته عده ای از دگراندیشان تأثیرگذار در عرصه فرهنگ، ناجوانمردانه به پای انقلاب و ارزش ها گذاشته و چنین وانمود می کنند که گفتمان انقلاب در بین مردم از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار نیست.

به نظر می رسد چنان چه دلسوزان فرهنگی انقلاب نسبت به نقد بی واهمه رویکردهای این شبکه تصویری اهتمام نورزند به زودی با توجه به کسری بودجه سازمان مربوطه، شاهد حذف یا ادغام شبکه افق به عنوان تنها عرصه اختصاصی ترویج گفتمان انقلاب باشیم. این اتفاق تلخ تا مدت ها تکرار چنین تجربه ای را ناممکن خواهد ساخت.

نگارنده از زاویه نگاه خود بر این باور است که یکی از مهم ترین دلایل عدم اقبال جامعه ارزشی و حزب اللهی نسبت به این شبکه را باید در عدم قدرت برنامه سازان آن در بیان بی تعارف و شفاف بایسته های انقلاب اسلامی جست.

تفکر حزب الله، به خصوص بعد از حوادث شوم فتنه 88 به شدت نگران اتفاقات پشت پرده ای است که باورها و ارزش های جامعه را هدف تهاجم قرار داده و اندیشه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه را به سمت اصول و خط و مشی مورد تأیید غرب سوق می دهد. نگاهی به دغدغه های مکرر رهبر معظم انقلاب در طرح هشدارهای ناگواری چون مسئله نفوذ و اهتمام دشمن در تغییر محاسبات مسئولان جمهوری اسلامی، اقتصاد مقاومتی، خودباوری و ... تأییدی بر این ادعاست که امروز مصاف فرهنگ دنیا طلبی و مادی گرایی با آن چه که مطالبه مکتب وحی در تربیت انسان متعالی است به نقطه ای حساس رسیده و اگر ما با تمام داشته هایمان به تقابل با این هجمه همه جانبه نشتابیم، ممکن است به زودی شاهد تهی شده جمهوری اسلامی از منویات دین و انقلاب باشیم.

این خطر جدی، مجاهدتی جدی را طلب می کند که با رویکردهای محافظه کارانه و رودربایستی های سیاسی و اسارت در چنبره خطوط قرمز موهوم و خودساخته، قابل جمع نیست.

مدیران شبکه افق باید بدانند که ترس آنان از اجرای برنامه های چالشی و اولویت بخشیدن به نگرش های پاستوریزه و اداری نسبت به گفتمان انقلاب، این شبکه را در اذهان عموم به تلفیقی از شبکه های تصویری چهار و مستند بدل ساخته که با این وصف هرگز توان جلب اعتماد بدنه نگران و دلسوز جامعه ارزشی انقلاب را نخواهد داشت.

گمشده دیگری که در عرصه فرهنگی انقلاب به وضوح مشاهده شده و شبکه افق نیز از آن غفلت ورزیده است تقویت روح حماسی مردم است. مردم حماسه و رشادت را دوست دارند و برای آن اعتبار قائلند. تأثیر روح حماسی را می توان در خودباوری متدینین و اعتماد به نفس جوانان انقلابی در دفاع از باورهای خود در سطوح مختلف جامعه مشاهده نمود.

شبکه افق از این مهم نیز غافل ماند و در نتیجه این بی توجهی به تأثیر شگرف موسیقی ها، آواها و شعائر و متون توفنده حماسی که نیاز و اقتضای امروز فضای انقلابی کشور است سرنوشتی را برای این رسانه مهم و ضروری رقم زد که با از دست دادن اقبال عمومی، سیری نگران کننده و رو به فنا را در برابر خود قرار داده است.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">