اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

حاشیه های فاطمیه بابل (8)

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۰۲ ب.ظ


خیلی ها که مدعی کار فرهنگی هستند اصلاً حواسشان به نوجوان ها نیست. درست بر خلاف توصیه امام صادق علیه السلام که فرمود: علیکم بالاحداث، لانهم اسرع الی کل خیر.

این اشکال البته مدیران هیئت ها را هم به عنوان بخشی از بدنه مجموعه های فرهنگی کشور شامل می شود. با خیال راحت می توان ادعا کرد اغلب هیئت ها برنامه ای برای مخاطب نوجوان خود ندارند. یک نوجوان بر اساس ذوق و علاقه شخصی خود هیئتی را انتخاب می کند و گوشه ای می نشیند و به فراخور میزان درک و توجه خود از محتوای سخنرانی ها و نوحه ها حظّی می برد. گاهی وقت ها از بزرگترهای هیئت نکته و سیره نیکی می آموزد و گاه عکس این موضوع اتفاق می افتد.

معدود هیئت هایی هم که می خواهند برای نوجوان ها کار کنند به طور معمول به صرف تأسیس یک هیئت ویژه مخاطب نوجوان بسنده می کنند. به عبارت دیگر یک هیئت جدید تشکیل می دهند که برای نوجوان ها مراسم برگزار می کند بی آنکه توجهی به افق نگاه فرهنگی اسلام و انقلاب نسبت به این قشر پاک و زلال داشته باشد. از این رهگذر، نوجوان هیئتی آماده می شود تا پس از طی دوره ای تجربه حضور در هیئت، به عنوان یک هیئتی حرفه ای پا به هیئات بزرگسالان بگذارد. چیزی شبیه تیم های امید که مقصودشان تربیت نیرو برای تیم اصلی باشگاه است. مشکل مبنایی کار در چنین رویکردی، غفلت از چیستی تشکیل یک هیئت است. هیئت، هدف نیست و قرار است گذرگاهی برای رشد و تعالی معنوی و معرفتی مخاطب باشد. اگر دیدیم هیئتی تشکیل داده ایم تا جوان و نوجوان مخاطب خود را به یک هیئتی صرف تبدیل کنیم، بدانیم که راه را اشتباه شناخته ورفته ایم.

یکی از پدیده های منحصر به فرد و شاخص در میان هیئات شهرستان بابل – که شاید در نوع خود نظیر دیگری در سطح کشور نداشته باشد – هیئت حضرت علی اصغر علیه السلام ویژه نوجوانان است. این هیئت که شکل گیری، استمرار و مدیریت آن مبتنی بر علم، تجربه و اخلاص جمعی از جوانان صاحب فضل و تحصیل کرده است در واقع، وجه دیگری از واحد نوجوانان بسیج علی ابن ابیطالب (ع)مسجد کاظمبیک می باشد. اگر چه کمیّت این هیئت در دسته روی صبح تاسوعای هر سال با حضور انبوه نوجوانان از نقاط مختلف شهر، بعضادیگرشهرهای استان و خارج استان در نوع خود کم نظیر و بسیار چشمگیر است؛ اما ویژگی برجسته دیگر آن خروجی های این هیئت است که در طول بیش ازدو دهه فعالیت خود تعداد قابل ملاحظه ای از نخبگان دانشگاه و حوزه را به عرصه دین و انقلاب اسلامی تحویل داده است.

عاشورای گذشته به خودم قول دادم در اولین فرصتی که به بابل آمدم از نعمت همکلامی با دوستان دست اندرکار این هیئت بهره مند شده و توشه ای از تجربیات این دوستان بی ادعا بیندوزم. شکر خدا ساعت هایی که در نوروز94 در خدمت این عزیزان بودم لحظه به لحظه اش برایم مفید و آموزنده بود که اگر بنا باشد حاصل این گفتگوها را به قلم بیاورم حجمی فراتر از گنجایش وبلاگ طلب نموده و شاید اطاله آن از حوصله خوانندگان محترم خارج باشد.

هیئت حضرت علی اصغر علیه السلام ویژه نوجوانان بر اساس سیاستگذاری مسئولان فرهیخته آن بنا دارد تا با جذب نوجوانان و کشف و به ظهور رسانی استعدادهای آنان به تربیت نیروهایی کارآمددربستردین در راستای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و بر اساس چشم انداز تمدن بزرگ اسلامی بپردازد. از این رو برنامه های محتوایی هیئت و نوع تعامل با مخاطبان نوجوان به گونه ای ترسیم می شود که اهداف و برنامه های ذکر شده قابل تحقق باشد. سیاستگذاران هیئت با رصد و تحلیل منویات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان از مجموعه های فرهنگی مرتبط با نسل جوان، برای جزیی ترین اهداف مدّنظر خود طرح و برنامه ای را تعریف کرده اند. نمونه کوچکی از دقت نظر و حسن سلیقه متولیان هیئت را می توان در انتخاب شماره پیامک هیئت مثال زد. 10003131101024 به جای آن که رند و کم هزینه باشد، تکنیک و خلاقیت را در خدمت شعائر و پیام های دینی درآورده است. عدد یک نماد توحید است. عدد 313 نماد اعتقاد به مهدویت و آمادگی برای سربازی آقا حضرت حجت (عج)، عدد 110 نشانی از التزام به ولایت و احیای معارف غدیر، 124 هم یادآور 124 هزار پیامبر و نمادی از مقوله نبوت است. تعداد مجموعه اعداد به کارگرفته شده، 14 تا است که معنای امامت را در خود جای داده است. توضیح شماره سامانه ارتباطی به مخاطبان می فهماند در مسیری قدم گذاشته اند که تار و پود وجودشان را باید با حقایق ناب مکتب وحی گره بزنند.

به نظر می رسد آموزش و پرورش و دیگر مجموعه های فرهنگی دولتی و مستقل شهر و استان با بهره گیری از ظرفیت این هیئت و الگوبرداری از تجربیات و ایده های بدیع مدیران آن می توانند قدمی نو و سازنده در راستای تربیت نسلی سالم ، پویا و انقلابی بردارند.

اگر چه به برادرعزیزم جناب آقا رضا طبری قول داد ه ام که در صورت پرداختن به موضوع این هیئت، اشاره ای به نقش و مجاهدت ایشان وتیمشان نداشته باشم؛ اما از آن جا که بالاخره یک نفر باید جهت برقراری وارتباط علاقمندان به همکاری با هیئت معرفی بشود ازاونام بردم واز نهادها و مراکز فرهنگی و مذهبی می خواهم تا برای آشنایی بیشتر با اهداف و رهیافت های هیئتحضرت علی اصغر علیه السلام ویژه نوجوانان با ایشان تماس بگیرند.


  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">