اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

حاشیه های ناتمام یک دستبرد!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۴۸ ب.ظ

فضای مجازی مملو از واکنش کاربران نسبت به سانسور بخش مهمی از سخنان دیروز مقام معظم رهبری توسط سایت متعلق به دفتر ایشان است.

مقاله یکی از نویسندگان ارزشی را در این باره می خوانید:

سرویس سیاسی پایگاه 598-امین فرج اللهی؛ باز هم ماجرای حذف بخشی بیانات رهبرمعطم انقلاب توسط بیت رهبری حاشیه ساز شده. اما ماجرا چیست؟


اول: برخلاف تصور عمومی که وجود دارد، نه سایت Khamenei.ir و نه صدا و سیما هیچکدام متن و فیلم دیدارهای رهبری را حذف نمی‌کنند، یعنی اصلا و اساسا اجازه این کار را ندارند. اگر دو سایت leader.ir  و Khamenei.ir را رصد کرده باشید، دقایقی پس از دیدار، «خبر دیدار» که حاوی رئوس مطالب مطرح شده توسط رهبری و گاهی «عین برخی جملات»  است منتشر می‌شود.

* چند ساعت بعد هم «متن بیانات» که پیاده شده صحبتهای رهبری است منتشر می‌شود. متن بیانات که اهمیت بیشتری دارد، توسط «دفتر رهبری» که زیر نظر آقای حجازی است تهیه می‌شود و سایر رسانه‌ها- حتی سایت Khamenei.ir  - موظفند آن متن را منتشر کنند.  صدا و سیما نیز نسخه فیلمی از دیدار را پخش می‌کند که توسط دفتر رهبری تدوین و برایش ارسال شده است.

دوم: واقعیت آن است که آقای حجازی از طرف شخص رهبری، اجازه دخل و تصرف در متن بیانات منتشره را دارند. اما یک سوال! هدف از حذف برخی جملات رهبری چیست؟ غیر از این است که حول آن صحبت در فضای رسانه‌ای «حاشیه‌سازی» نشود؟ حالا یک سوال دیگر! اگر ما در این فرآیند جوری عمل کنیم که منجر به «هزینه‌زایی مضاعف» شود چه؟ چند مورد جنجالی سالهای اخیر را مرور کنیم. جمعی از دانشجویان در دیداری که سالی یکبار برگزار می‌شود حاضر بوده‌اند و از ایشان شنیده‌اند که «من استالین نیستم» یا شنیده‌اند که تلویحا تسخیر سفارت انگلیس را محکوم کرده‌اند. یا در دیدار اخیر مردم از رهبری شنیده‌اند که  در قضیه مذاکره با آمریکا اشتباه کردم به دولت اجازه دادم. بعد در تیتر و خبرهای منتشره توسط بیت رهبری، آن جمله سانسور شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ کلی جنجال توسط افراد حاضر در دیدار و رسانه‌های مغرض و غیر مغرض داخلی و خارجی به راه می‌افتد که فلان جمله حذف شده توسط سایت رهبری چه بود؟ چرا سخنان رهبری سانسور می‌شود؟ چه کسی سخنان رهبری را سانسور می‌کند و کلی تیتر و مطلب و تحلیل های این مدلی.

خب بینی و بین‌الله این کار دفتر رهبری حاشیه‌سازتر و آسیبب‌زاتر است یا انتشار همان یک جمله؟ شما با سانسور آن جمله و تعبیر می‌خواهید جلوی انتشارش را بگیرید ولی با این کارتان هم آن جمله بیشتر شنیده شده و بلکه در فضای خبری ترکیده؛ هم کلی حاشیه و جنجال و فحش از طرف جاهلان و مغرضان و کلی شبهه از طرف دوستان به رهبری و بیت رهبری بار کرده‌اید. غیر از این است؟

سوم: نکته قابل توجه دیگر این است که اساسا چرا نباید این فرآیند تهیه بیانات رهبری به اطلاع مردم برسد؟ اینکه هر دفعه سر حذف بخشی از بیانات رهبری، عده‌ای سایت Khamenei.ir را شماتت کنند، عده‌ای صدا و سیما و  عده‌ای آقای حجازی و دفتر را و به خاطر سکوت همه این مجموعه‌ها در اینباره، جریان حزب‌اللهی هم بر شبهاتش افزوده شود بهتر است یا اینکه یک بار این فرآیند و ابعادش تبیین شود و به این سوال پاسخ داده شود که چرا بیانات رهبری که در جمع عمومی بیان می‌شود سانسور می‌شود؟ آیا با این کار آن حاشیه‌سازی‌های مغرض و مسموم ضدانقلاب و بدخواهان بی‌اثر و شبهات دوستان برطرف نمی‌شود؟

از چه چیزی می‌ترسیم؟ وقتی رهبری حرفی را در علن و در دیدار عمومی می‌زنند چرا باید برخی جملاتش حذف شود و آن اقدام اینچنین حاشیه‌ساز شود؟ می‌فرمایند تصمیم بر این است؟ باشد، نتیجه‌اش را که دیده‌اید، بهتر نیست بازخوردهای این اقدام را ارزیابی کرده و اگر اشتباه است اصلاحش کنیم؟ 

* از این میترسیم که مردم بشنوند رهبری گفته من اشتباه کردم؟ با این نگاه باید آن بخش از منشور روحانیت که امام‌خمینی فرمود "من امروز بعد ‌از ده سال ‌از پیروزی انقلاب اسلا‌می همچون گذشته اعتراف می‌کنم ‌که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی ‌که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده ‌است ‌که تلخی آثار آن به راحتی ‌از میان نمی‌رود، گر چه در آن موقع ‌هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاح‌دید و تأیید دوستان قبول نمودم" یا آن صحبت مرداد 58 که گفتند ما در مسامحه با ضدانقلاب اشتباه کردیم و "من توبه میکنم از این اشتباهی که کردم" را هم از تاریخ حذف کنیم!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">