اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

به بهانه نگارش رساله آیت الله جوادی آملی

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۷ ب.ظ


حضرت آیت الله جوادی آملی از فقهای به نام و مفسران عالی قدر عالم تشیّع این روزها مشغول نگارش رساله توضیح المسائل خود است که انشاءالله در بهمن نود و سه منتشر شده و در اختیار مقلدانشان قرار خواهد گرفت.

در عظمت شخصیت علمی این فقیه وارسته هر چه گفته شود کم بوده و نام این علامه بزرگ هرگز از حافظه تاریخ اسلام فراموش نخواهد شد.

نمی دانم چرا وقتی این خبر را شنیدم یاد نکته ای افتادم که به گمانم بیان آن خالی از لطف نیست. اگر اطلاعات من درست باشد نخستین رساله توضیح المسائل به شکل امروزی آن توسط آیت الله العظمی بروجردی منتشر شده است. جایی خوانده ام ابتکار این کار برعهده شیخ محمود حلبی بوده است. همان شیخ محمود حلبی معروف که روحانی محترم اما دچار برخی برداشت های ناقص و مشکوک از مکتب اسلام بود و انجمن حجتیه را پایه گذاشت و .... بگذریم. اصلاً نمی خواهم وارد این نوع مباحث شوم و یقین هم ندارم این ادعا صحیح باشد.

اگر دقت کرده باشید تقریباً همه رساله های موجود با یک ترتیب و اسلوب مشترک به نگارش درآمده و تنها تغییراتی که به چشم می خورد تنوع آرای فقهی مراجع عظام است. اگر کمی هم بیشتر دقت کرده باشید لابد متوجه شده اید که تقریباً اکثر ابواب و احکام مطرح شده در رساله های عملیه، جنبه فردی دارند و نسخه خاصی برای زندگی اجتماعی مبتنی بر سبک و سیاق دینی ارائه نمی دهند. این موضوع در حالی است که اسلام تأکید فراوانی بر حیات اجتماعی بشر داشته و به منظور دستیابی به زندگی سالم اجتماعی و پویایی جامعه دینی، حرفهای فراوانی برای گفتن دارد.

به راستی چرا در خصوص مسائل مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر و شرایط و احکام آن، جهاد فی سبیل الله و لزوم کمک به مجاهدان جبهه جهانی اسلام، ولایت فقیه و احکام مربوط به حکومت اسلامی، ضرورت التزام به اصل قرآنی نفی سبیل و مصادیق اجتماعی و اقتصادی آن، حرمت اعانه به جور، سبک زندگی فقهی و... مطلب خاص و تأثیرگذاری در رساله ها به چشم نمی خورد؟ آیا مسائلی که بیان شد به اندازه احکام مزارعه و مساقات و .... دارای اهمیت و جایگاه فقهی نیست؟

به نظر می رسد حضرت آیت الله جوادی آملی که عالمی آگاه به زمان بوده و درک جامعی از شرایط امروز و آینده جهان اسلام دارند در صورت صلاحدید خویش می توانند در اقدامی مبتکرانه، رساله ای را به نگارش درآورند که ابعاد مختلف دین جهان شمول اسلام را برای جویندگان راه حقیقت معرفی نماید. بی شک این خلّاقیّت تاریخی می تواند الگوی سایر بزرگان حوزه قرار گرفته و مبدأ آغاز حرکت سرنوشت ساز عالم اسلام به سوی افق روشن تمدن بزرگ اسلامی در پهنه گیتی محسوب شود.  

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

سلام  چرا از وبلاگت کسب درامد نمی کنی فقط کافیه یه کد تو وبلاگت بذاری بعد هر کسی که بیاد تو وبلاگت 200 ریال به حساب تو میاد. اول باید تو سایت این ↓↓↓↓↓↓↓↓ ثبت نام کنی.

 

 

http://tagged.blogsky.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">