اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

قصاص، نماد خشونت!

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۵۲ ق.ظ

اجرای قصاص نفس

 

تأکید اسلام بر قصاص، نشانه خشونت طلب بودن این دین است!

پاسخ: اسلام بخشش و گذشت را بالاتر و بهتر از قصاص می داند

اما

فرد یا افرادی که بر اثر جنایت دیگران صدمه دیده اند معمولا برای خنک شدن دلشان و یا جبران غرور خدشه دار شده شان و ... به دنبال انتقام جویی بر می آیند. تاریخ سرشار از جنگ ها و خونریزی ها و کشتارهایی است که ابتدا از یک درگیری کوچک و شخصی آغاز شد ولی خانواده ها و قبایل مختلف را در مقابل هم قرار داد و جنایاتی بی شمار را پی در پی به بار آورد.

از این رو باید فرق انتقام و قصاص را در اسلام شناخت تا این شبهه برطرف شود.

اسلام می گوید اگر می توانی بزرگواری کن و از قصاص درگذر؛ اما اگر می خواهی انتقام بگیری باید در چارچوب یک ضابطه و قانون منطقی و عادلانه اقدام نمایی. انتقام کور و ظالمانه به هیچ وجه مورد تأیید نبوده و حیات بشریت را به خطر می اندازد.

در قصاص، تنها فردی که مرتکب جنایت شده تنبیه می شود؛ آنهم به اندازه ضرری که وارد کرده، مثلا اگر یک چشم را کور کرده، فرد آسیب دیده حق دارد فقط یک چشم او را کور نماید. اگر کسی را کشته، فقط شخص قاتل مجازات می شود؛ اما در انتقام همواره شاهد بوده و هستیم که علاوه بر فرد خاطی، اقوام و نزدیکانش نیز مورد هجمه و آسیب قرار گرفته و گاه به خاطر جنایت مثلاً در قطع یک عضو، جان فرد خاطی و اطرافیانش ستانده شده است.

با این حساب قصاص را باید قانونی عقلایی برای حفظ ثبات و امنیت در جامعه دانست که مانع از خوی انتقام جویی و کنترل غضب و تأمین ضابطه مند و عادلانه زیان افراد می شود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

اشک آتش

شبهه

مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">