اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

ما و ولایت عادل

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ق.ظ

یکی از بایسته ترین صفات ولیّ، دارا بودن عدالت است. ولایت در گونه فردی آن نیز نیازمند رعایت اصل عدل است. عدم رعایت موازین عدالت در ولایت فردی ( مانند ولایت بر صبی و ... ) ممکن است که ولیّ را از حق ولایت ساقط نکند؛ اما به هر حال می تواند منجر به اتلاف حقوق و انحطاط در زندگی دنیوی و اخروی شود.

در جامعه اسلامی، کسانی صلاحیت زمامداری امور را دارا هستند که عادل بوده و بر رعایت حقوق مردم اصرار داشته باشند. حاکم عادل همواره درصدد راهنمایی مردم بوده و امور جامعه را بر مبنای خرد به نیکی اداره می نماید. توجه به این ویژگی، خط قرمزی را ترسیم می کند که بر اساس آن ولایت اهل جور، ناحق بوده و بر خلاف امر الهی است. بنا بر این وظیفه مردم است که ولایت عادل را پذیرفته و با او همراه شوند.

ـ على الإمام ان یعلّم اهل ولایته حدود الاسلام و الایمان.  بر امام است که حدود اسلام و ایمان را به اهل مملکت (و آنها که تحت سرپرستى او هستند) بیاموزد.

ـ لیس منا أهل البیت إمام إلا و هو عارف بأهل ولایته و ذلک لقوله تعالى إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ امام و پیشوایى از ما خاندان نیست جز آنکه او دانا و عالم است به کسانى که بر آنها ولایت دارد، و این به خاطر گفتار خداى تعالى است که فرموده به راستى که تو بیم دهنده هستى و هر قومى را راهنمایى است.

ـ من أحسن الکفایة استحق الولایة کسى که کاردانیش نیکو باشد سزاوار حکومت و ولایت است.

ـ خذ الهدایة من اهل ولایته. هدایت و راهنمایى را از اهل ولایت خدا فرا گیر. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">