اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

در دیدار هیئت محبان المعصومین بابل با آیت الله جوادی آملی چه گذشت؟

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۰۳ ق.ظ


شنبه، شانزدهم خرداد نود و چهار، اعضای شورای مرکزی هیئت ولایتمدار محبان المعصومین علیهم السلام شهرستان بابل با حضرت آیت الله جوادی آملی، مفسّر و مرجع عالی قدر جهان تشیع در موسسه بین المللی اسراء دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که در فضایی آکنده از معنویت و صمیمیت برگزار شد، در ابتدا، حجت الاسلام اخوی به نمایندگی از هیئت محبان به ارائه گزارشی از عملکرد این هیئت در عرصه های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پرداخت. از جمله اقدامات برجسته هیئت محبان المعصومین علیهم السلام که مورد توجه آیت الله جوادی قرار گرفت، اجرای طرح توسعه و احیای مرقد شریف علامه سعیدالعلماء بود. جوانان این هیئت در راستای ترویج آموزهای نورانی مکتب وحی، در این چند سال تلاش نمودند تا نام و یاد و مدفن این عالم کم نظیر را از غربت و مظلومیت خارج کنند. هیئت محبان در همین خصوص به زودی مراسم سالانه ای را در نکوداشت مقام علمی و مذهبی آن عالم وارسته برگزار خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی پس از استماع گزارش اجمالی اقدامات و تحسین فعالیت های مذهبی جوانان این هیئت، در خصوص نکوداشت مقام شامخ علامه سعیدالعلماء رهنمودهایی را به اختصار بیان نمودند.

معظم له ضمن تقدیر از حرکت خودجوش جوانان ولایی در تکریم جایگاه علم و عمل و آروزی توفیق برای آنان، با اشاره به این کلام شریف مولی الموحدین علی علیه السلام که "العلماء باقون علی ما بقی الدهر" بیان داشتند که این عبارت اگر چه جمله ای خبری است؛ اما می تواند مفید انشاء نیز باشد. بدین معنا که یاد علما را باید تا ابد زنده و جاودانه نگاه داشت.

استاد برجسته فقه و قرآن و فلسفه در تبیین این فرمایش خود افزودند: بقا و فنا در فرهنگ قرآن، زمینی نیست."کل من علیها فان" تأکید بر این سخن است که آن چه زمینی است بقا ندارد. پس منظور از العماء باقون، بقای معنوی و غیر زمینی است. آن چنان که حبّ سیدالشهدا علیه السلام در دلهای مؤمنان باقی است، در دلهای مردم خردمند نیز یاد علمای اهل دین جای دارد. یاد علما با مباحث اخلاقی و روایی و ... آنان زنده می ماند. قبر ظاهری سیدالشهدا در کربلاست، اما قبر باطنی حضرت فی قلوب من والاه یعنی در قلب های شیعیان است. قبر علما را هم باید در دلهای مؤمن ایجاد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با طرح این پرسش که ما چگونه باید یاد علما را گرامی بداریم، خاطرنشان ساختند: از آن جا که آنچه در زمین است، باقی نیست؛ ما ناچاریم با معارف و اخلاق و سیره علما آشنا شویم. مراسم گرامیداشت علما به دوگونه می تواند برگزار شود. یک نوع می تواند توأم با احترام و قرائت قرآن و سخرانی در تعظیم مقام عالم بوده و نوع دیگر احیای یاد و نام یک عالم باشد. باید به این نکته توجه داشت که محصول عمر هر کسی، تألیفات اوست. در روایت است که کسی به پیامبر گفت: یا رسول الله! مادامی که در مجلس شما هستیم از محضرتان استفاده می کنیم و از علمتان لذت می بریم؛ اما وقتی از حضورتان مرخص می شویم از این حالت دور می مانیم. حضرت فرمودند: استعن بیمینک. یعنی از دستت کمک بگیر. منظور حضرت نوشتن و ثبت مطالب علمی برای حظّ بیشتر و ماندگار است. روایت داریم که از خودت کتاب (نوشته خود) را به میراث بگذار.

درباره سعیدالعلماء نیز کار باید بدین گونه صورت بگیرد و یاد او باید به همین وجه زنده نگه داشته شود. بعضی از آثار آن عالم بزرگ و معاصر شیخ انصاری منتشر شده و بعضی نیز هنوز به انتشار نرسیده است. بعضی از آثار تدوین نشده ایشان در نجف وجود دارد. اولین کار شما باید احیای میراث سعیدالعلماء باشد. این کار باعث می شود تا کسی که می خواهد سیره علمی او را بنویسد، دستش خالی نباشد. این کار، کار بزرگی است. شما از بزرگی کار ناامید نباشید. در هر سال یک مقدار هم که آثار ایشان را تدوین کنید، قدمی ارزنده برداشته اید. استمرار این روش منجر به زنده شدن نام سعیدالعلماء خواهد شد و این مراسم سالگرد به مرور به کنگره ای عظیم بدل خواهد گردید. در این خصوص علمای توانمند استان مازندران که تعدادشان هم کم نیست، می توانند نقشی ارزنده داشته باشند. با علمای نجف هم ارتباط بگیرید تا بهتر بتوانید به آثار یا مطالب مرتبط با ایشان دسترسی داشته باشید.

مفسّر بزرگ قرآن مجید، سخنان ارزشمند خود را با دعا برای توفیقات نظام و رهبری معظم انقلاب و دفع شرّ بدخواهان به پایان رساندند.

گفتنی است این دیدار، پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله جوادی برگزار گردید. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۴)

هییت مال یک یا چند نفره عده‌ای  برای کار شخصی  خود کار می کنند نه برای امام حسین
جناب اقای یعقوبی  چشماتون را باز کنید ببینید دور بر شما چه خبره برای دیگران ارزش  ..........بشین مثل اقایان بزرگ اقای عالمی  اقا میلاد  اقای محمدزاده  و دو سه نفر دیگه هییت را شخصی  کردین برای قدرت این جا جاش نیست 
  • مجتبی طبرستانی
  • باعث افتخارند دوستان هیات محبان المعصومین ع ان شالله از این دست کارها رو بقیه هیات ها بعنوان الگو قرار دهند .. ضمنا از دوستان عزیز که نظرات از این دست بد بینانه می دن رو به انصاف سفارش می کنم ، شما که از نیات دوستان باخبر نیستین که اینطور محکوم می کنند ، دست حاج زمان درد نکنه با کمک دوستانش تونستند مقبره سعید العلما رو احیا کنند اینکار جای تقدیر داره
    بسم الله
    خیلی جلسه محبان می رفتم
    انصافا حاج زمان عالیه
    واقعا با خط اول نظر "بابلی ها"موافقم.
    حاجی باید خیلی خوب منافقین دورشون رو ببینند.
    کسانی که با سیاست"دیگی که برا ما نجوشه......"فعالند.
    وقتی با اتحاد یکی از بهترین هیات های کشور می شوید چرا تفرقه؟چرا منیت؟
    چرا غیبت و تهمت؟چرا بد بینی؟
    انقدر غیبت نکنیم.
    به کجا چنین شتابان
    بزرگواری که هی اشکال میگیری..بزرگواری که سیاه نمایی میکنی...
    چرا یک بار از محسنات نگفتید
    چرا روی اشخاص زوم میکنید.
    خودتان چه گلی به سر جلسات متعددی که عوض کردید زدید..
    کاش شرایط درست بشه و حقیر برگردم به هیات

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">