اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

تحلیلی بر یک عکس خبرساز

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۳۵ ب.ظ


در نشست خبری وزیر کشور با رسانه های داخلی و خارجی که اخیراً برگزار شد، بنر نصب شده در پشت جایگاه وزیر، بسیار خبرساز بود. در این بنر در سمت راست، عکس مقام معظم رهبری و در سمت چپ به جای تصویر حضرت امام(ره) عکسی از حسن روحانی جای گرفته بود.

امیدوارم کسی انتظار نداشته باشد این اتفاق آنهم در حضور رسانه های داخلی و خارجی را یک امر سهوی تلقی کنیم.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دولت یازدهم، کنایه ها و ظرافت هایی است که در گوشه و کنار کردار و گفتار مسئولان آن به خصوص در سطوح عالی نهفته است.

خاطرتان هست که با روی کار آمدن دولت مدعی تدبیر و امید، اولین حضور سران خارجی در کشور مربوط بود به سفر سلطان عمان به ایران. این مسئله درست برخلاف روی کارآمدن دولت نهم بود که نخستین سفر خارجی مربوط می شد به حضور بشار اسد در ایران. مستحضر هستید که بشار نماد مقاومت در جغرافیای عرب و شاه عمان مظهر بی تفاوتی و البته ارتباط بین ایران و آمریکاست. در این نخستین دیدار رئیس جمهور منتخب با یک مقام خارجی اتفاق عجیب دیگری هم رخ داد. پرچم ایران در کشور خودمان برخلاف معمول عرف دیپلماتیک در پشت سر مقامات عالی رتبه دو کشور قرار نداشت و در هیچ تصویری منعکس نگردید. این رویداد که برای اولین بار رخ می داد در آن زمان برای ناظران، تنها یک اتفاق عجیب بود؛ اما بعدها ثابت شد که دولت جدید در مراودات بین المللی خود بر این پیام صحه می گذارد که ما بر آن چه که داریم و آن چه که هستیم، اصراری نداریم!

این روزها هاشمی رفسنجانی تلاش دارد با برداشت های منحصر به فرد خود، چهره جدیدی از حضرت امام (ره) ارائه دهد. در تصویر خلق شده هاشمی، امام یک پیرمرد صلح طلب و ناامید از انقلابی گری است که به شعر و گل و بلبل علاقه داشته و ضرورتی نمی بیند حتی روی حرف ها وشعارهای خودش مثل نبرد با استکبار و جنگ تا رفع فتنه و... ایستادگی کند.

نقش بستن تصویر حسن روحانی به جای امام می تواند این پیام را در برداشته باشد که این شخص به چهره تازه طراحی شده امام نزدیک تر بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای راه و اندیشه آن شخیصت جهانی باشد.

یک بار دیگر به بنر خبرساز وزارت کشور دقت کنید. نوشته است 600 روز برای همدلی و همزبانی. عدد 600 در حالی در ذیل تصاویر درج شده که یکسال تنها 365 روز دارد و هر سال هم بنا به تشخیص رهبر انقلاب با اسم جدیدی نامگذاری می شود. وزیر کشور در بخشی از سخنان خود تأکید دارد که در 600 روز کاری خود در این جایگاه در راستای همدلی و همزبانی قدم برداشته است. به عبارت دیگر شعار امسال، برای وزارت کشور تازگی نداشته و او پیش از این هم در مسیر ذکر شده قدم بر می داشته است. بنا براین نباید انتظار اقدام و برنامه جدیدی از سوی این وزارتخانه برای تأمین نگاه طرح شده در نامگذاری سال جدید داشت.

ظاهر طراحی هوشمندانه این بنر خبرساز و درج تصویر رئیس جمهور به جای عکس حضرت امام (ره) در کنار مقام معظم رهبری و درج عبارت همدلی و همزبانی در ذیل آن، نگاه به مقوله همدلی بین دولت و ملت را وارونه جلوه داده و می تواند درصدد القای این مفهوم باشد که محتوای نامگذاری امسال، پیش از این محقق گردیده و همدلی و همزبانی مورد نظر باید در جای دیگر و به گونه دیگری رقم بخورد!

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">