اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

حاشیه ای بر اقدامات آبکی دولت!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۰۷ ق.ظ


از بدو روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش تبلیغاتی گسترده و همه جانبه ای برای ترساندن مردم از خطر خشکسالی قریب الوقوع در کشور آغاز شده است. جالب آن که گاه با استناد به برخی مراکز غربی دلسوزتر از مادر، این گونه وانمود می شود که دوره سی ساله خشکسالی در ایران آغاز شده و این مسئله به زودی باعث از بین رفتن توان کشاورزی ایرانیان خواهد شد. زیر نویس های برنامه های پربیننده تلویزیون نیز با موضوع ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در دو سال اخیر بسیار فراوان و ملالت آور شده است. پیامک هایی نیز در شبکه های تلفن همراه تولید شده با این مضمون که نسل بعد ایرانیان دیگر قادر به حمام رفتن نخواهند بود!

البته یادآوری این نکته ضروری است که حتی اگر وفور نعمت هم شامل حال ما باشد باز هم بر مبنای آموزهای دین، ملزم به رعایت اصل صرفه جویی هستیم. اسراف از نظر اسلام حرام است و این موضوع منحصر به آب و خطر احتمالی کم آبی نیست. پس به عنوان یک فرهنگ اصیل اسلامی باید در همه شئون زندگی همواره به دنبال پرهیز از اسراف باشیم.

نکته جالب این جاست که بسیاری از متخصصان حوزه آبی کشور بارها در مصاحبه های مطبوعاتی ضمن تأیید بر اصل صرفه جویی متذکر شده اند که پیش بینی دوره سی یا بیست ساله خشکسالی برای کشوری پهناور با مختصات جوّی و جغرافیایی ایران خاستگاه علمی ندارد.

از سوی دیگر بر اساس اذعان متولیان امر، چهل درصد هدررفت آب کشور نه به دلیل زیاده روی مردم در مصرف بلکه به خاطر فرسودگی شبکه توزیع آب است که تعمیر و رفع نواقص آن از وظایف اجتناب ناپذیر دولت است. البته همان طور که مطلعید پیش از این دولت با طرح این مسئله در سیمای جمهوری اسلامی به شدت مخالفت ورزیده تا ذهن ها را در خصوص مقصر کم آبی همچنان متوجه مردم نگاه داشته باشد.

جالب تر از همه این که در اوج بارش باران و سیل های ویرانگر و بی نظیری که دفعات متعدد در جای جای کشور رخ داده است باز هم پافشاری دولت در ایجاد دلهره نسبت به وقوع ناگهانی خشکسالی به پایان نرسیده است.

ایجاد دغدغه نسبت به کم آبی در حالی به صورت یکپارچه از سوی رسانه های همسو با دولت و صدا و سیما و حتی رسانه های خارجی دامن زده می شود که یکی از ثمرات سیاسی آن پیش از گفتگوهای اخیر هسته ای را در قالب ادعای رئیس دولت در خصوص ارتباط توافق هسته ای با حل مشکل کم آبی به خوبی شاهد بودیم. مجموعه این اتفاقات نشان می دهد پشت پرده ماجرای توهم خشکسالی نشأت گرفته از یک بازی سیاسی برای پیشبرد اهداف خاص دولت یازدهم است.

از یاد نبریم که تکرار بیش از حد یک موضوع باعث لوث شدن آن و نوعی ضد تبلیغ محسوب می شود. نمونه این اتفاق را در جریان تبلیغ بیش از حد برای تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه ها شاهد بودیم که باعث واکنش منفی مردم و عزم آنان در ثبت نام نود و هفت درصدی برای دریافت یارانه ها گردید. اصرار بیش از حد بر خطر کم آبی آن هم در شرایطی که داغ ترین اخبار رسانه ها مربوط به خسارات سیل اخیر است نتیجه ای جز خنثی شدن اثر پیام های تبلیغی ندارد.

همه حرف هایی که در این چند سطر خواندید یک طرف، نکته ای که در پایان مورد اشاره قرار می گیرد را به طور ویژه در نظر داشته باشید که یکی از نتایج مفید و ماندگار دستیابی ایران به انرژی هسته ای، قابلیت تبدیل آب شور به آب شرب بوده است. این طرح قرار بود در خلیج مکران مورد اجرا قرار گرفته و مشکل کم آبی کشور برای همیشه حل شده و نیازی هم به سد سازی و تحمل عوارض محیطی ناشی از آن نباشد. در واقع باید گفت اگر دولت صادقانه به دنبال رفع مشکل خشکسالی است باید با تمام قوا از حقوق هسته ای ملت ایران در برابر زیاده خواهی اجانب دفاع کند؛ زیرا این قدرت هسته ای ایران است که در بسیاری از مشکلات کشاورزی و صنعتی و دارویی و ... می تواند راهگشا بوده و آینده ای روشن برای کشوری پیشرو و مترقی رقم بزند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">