اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

موضع صریح آیت الله کریمی درباره نمازجمعه امیرکلا

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ب.ظ

نمازجمعه در شهر امیرکلا همچنان حاشیه ساز است.

آیت الله سید جعفر کریمی از علمای بنام شهر امیرکلا و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم که از دوستان و هم بحثان نزدیک مقام معظم رهبری است اخیرا در جمع بسیجیان شهر امیرکلا موضع صریحی را در قبال برگزاری نمازجمعه در این شهر اتخاذ نمودند که بسیار جالب و خواندنی است. گزیده ای از مهم ترین بیانات ایشان توسط برخی از دوستان بسیجی امیرکلا برایم ارسال شد که مطالعه آن را به خوانندگان اشک آتش توصیه می کنم: 

بیانات حضرت آیت‌الله حاج سید جعفر کریمی

در جمع بسیجیان و رزمندگان شهر امیرکلا درباره‌ی نماز جمعه امیرکلا ـ23/01/1392

 

بسم الله الرحمن الرحیم

راجع به نماز جمعه فرمودید؛ من در این سفر بنا داشتم که در این باره هیچ صحبتی نکنم.

در روایات دارد: «الصلاه خیر موضوع و من شاء استقل و من شاء استکثر» یا در روایت داریم «الصلاه معراج المومن». نماز بهترین عمل است در اسلام، هرکه خواست کم بخواند، هرکه خواست زیاد بخواند. هرچه بیشتر بهتر و نماز معراج مومن است.

فرض بفرمایید یک جلسه‌ای در این طبقه‌ی پنجم اگر باشد، آدم می‌خواهد در آن شرکت بکند، یا با آسانسور یا با راه‌پله این را می‌پیماید تا به آن جلسه در طبقه‌ی پنجم برسد. اگر بخواهی به جوار حق برسی، وسیله‌ی عروجش نماز است. همین نماز در بعضی جاها خواندنش حرام است. در بعضی جاها خواندنش مکروه است. نماز در خانه‌ی غصبی حرام است. نماز در زمین وقفی بدون اجازه‌ی متولی شرعی حرام است و باطل. نماز در کف رودخانه مکروه است. نماز در زمین نمک‌زار مکروه است. نماز در زمینی که همه‌اش لانه‌های مورچه است مکروه است. این نماز حکم اولیه‌اش یک حکم است، و حکم ثانوی، به حساب خصوصیات اطرافش یک حکم دیگر پیدا می‌کند.

یکی از نمازها نماز جمعه هست. نماز جمعه فضیلت زیادی دارد و حتی دارد در روایات اگر چهار هفته یک نفر در نماز جمعه شرکت نکرد، با او چنین و چنان کنید. لکن این نماز جمعه به صرف این‌که اسمش را بگذارید نماز جمعه، نماز جمعه نمی‌شود.

نمازهای دیگر لازم نیست که امام جماعت داشته باشد. یکی از شرایط نماز جمعه این است که حتماً باید امام جماعت داشته باشد. نماز جمعه را فرادا نمی‌شود خواند. نماز جمعه را با یک نفر دو نفر نمی‌شود خواند، با یک عدد خاصی باید باشد.

نماز عادیِ خودش را ممکن است دونفری نماز بخواند، سه نفری نماز بخواند، ممکن است چهارنفری نماز بخواند، اشکال ندارد. نماز جمعه یک شرایط خاصی دارد. دو تا نماز جمعه در یک‌جا، در یک شهری که برگزار می‌شود، باید فاصله‌ی جایگاه این نماز جمعه با آن نماز جمعه یک فرسخ شرعی باشد.

یک فرسخ شرعی یک کمی از 6 کیلومتر کمتر است، از پنج کیلومترونیم، یک‌ خورده بیشتر است. این از شرایطش است که اگر این فاصله مفروض نباشد، این دو نماز جمعه، اگر هم‌زمان انجام بگیرد، هر دو باطل است. اگر یکی زودتر و دیگری دیرتر، آنی را که زودتر انجام گرفته درست است و آنی را که دیرتر انجام بگیرد باطل است و اگر باطل شد، مثل این را می‌ماند که نماز جمعه را چون آقایان حال دارند، روز چهارشنبه بخوانند!

جناب معاویه در یک نزاعی که بین دوتا عرب در یک شتری در گرفت، یکی گفت این جمل مال من است، دیگری گفت آن ناقه مال من است، عده‌ای آمدند شهادت دادند؛ معاویه رو کرد به فرستاده‌ی امیرالمومنین گفت برو به علی(ع) بگو: به جنگ او لشکری بسیج می‌کنم که فرقی بین جمل و ناقه نگذارند. ناقه شتر ماده است و جمل شتر نر. آمدند یک عده‌ای شهادت دادند راجع به ناقه که شتر ماده باشد، گفتند این جمل مال آن است. با این که مدعیِ آن شتر ناقه را مدعی بود، این‌ها شهادت دادند این جمل مال اوست. گفت: یک عده‌ای را به جنگ تو می‌آورم که فرقی بین جمل و ناقه نگذارند.

اگر بنا بشود که در اسلام هم این‌جور رفتار بکنیم، به جایی نخواهیم رسید. هم، خانه‌ی خودمان را خراب کرده‌ایم و هم، خانه‌ی دیگری را.

این نماز جمعه‌ی امیرکلا و بابل و کله‌بست مثل بقیه‌ی نماز جمعه‌هاست. زمین را خدا خلق کرد. فاصله‌ی این نقطه با نقطه‌ی دیگر، یک واقع تکوینی است. این دست شما نیست. ماشین‌های آقایان هم کیلومترشمار دارد. فاصله‌ی دو نقطه را می‌توانند با کیلومترشمار بسنجند. نزدیک‌ترین راه که اتصال این دو نقطه به هم، اگر یک فرسخ شرعی بود این نماز جمعه اشکال ندارد و اگر یک فرسخ شرعی نبود این نماز جمعه باطل است.

حالا شما هرچه رُفتگرهای شهرداری را اجبار کنید به شرکت در این؛ این نماز جمعه درست نمی‌شود و هرچه جلوی ماشین‌ها را بگیرید که کسی را از این طرف عبور ندهد به طرف بابل، این نماز جمعه درست نمی‌شود! هرچه گاو و گوسفند قربانی بکنید به شکم مردم ببندید که آن‌جا نماز بخوانند، این نماز جمعه درست نمی‌شود! هرچه آخوندی بیاورید که حرف شما را بزنند، این نماز جمعه درست نمی‌شود! این حرف، حرف من نیست که بپذیرید یا نپذیرید. نپذیرفتید هم نپذیرفتید. این حرف فقه شیعه هست. حرف رسول‌الله(ص) است. حرف امیرالمومنین(ع) است. حرف امام حسین(ع) است. حرف امام حسن(ع) تا حرف امام زمان(ع) و حرف همه‌ی فقها است.

در یک چنین چیزی که واضح و روشن است، این نزاع و دعوا ندارد و نگذارید در یک چیزی را که باید وسیله‌ی تقرب إلی الله باشد، وسیله‌ی دور شدن از خدا بشود. چرا آمدید نماز را وسیله‌ی دو دستگی قرار دادید؟ چه کَم داشت در این دیوکلا و امیرکلا و ملامحله و شهاب‌الدین‌کلا و درزیکلا و... چه کمبودی داشتید که آمدید این کمبود را حل کنید و این مشکل را حل کنید؟

دیشب راننده‌ی من گفت که من رفتم آن‌جا ماشین را سر بکشم یک پاکتی آوردند به من دادند، گفتند که این تشکر از حاج‌آقا و رهبری، راجع به اقامه‌ی نماز جمعه در امیرکلاست! تو مرا نمی‌شناسی؟ چرا نامه را آوردی توی حیاط تکیه به راننده‌ام دادی؟ من که این‌جا نشسته بودم. چرا نیاوردی به من بدهی؟ این تشکر از من و از رهبری؟ کجا رهبری برای شما نماز جمعه اقامه کردند؟ رهبری می‌فرماید من دخالتی در این کارها ندارم. من نمی‌رسم، وقت این را ندارم. تو نامه‌ی تشکر نوشتی، می‌خواهی چه بگویی؟ می‌خواهی بگویی این نماز جمعه را ما دخالت داریم؟

یکی از حضار گفتند: در همان روز اولی که نماز جمعه را اقامه کردند گفتند که این امام جمعه از طرف مقام معظم رهبری منصوب شده و حضرت آیت‌الله کریمی هم از حامیان این نماز جمعه هست!

ایشان فرمودند: لعنت خدا و رسول خدا و همه‌ی ملائکه و همه‌ی انبیا و همه‌ی بشریت در طول تاریخ به کسانی که به من افترا می‌بندند. چرا پشت سر من حرف می‌زنید؟ چه کسی این را تأیید کرده؟

آن آخوند رفته بالای منبر در آنجا گفته که فتوای مقام معظم رهبری در ارتباط با فاصله‌ی بین دو نماز جمعه تغییر کرده! تو چه چیزی گرفتی که این‌جور دروغ می‌بندی به رهبری؟ رهبری فتوایش تغییر کرده؟ تو کجا از فتوای رهبری اطلاع داری؟

یا آن دیگری که می‌گوید که این امیرکلایی که صدهزار جمعیت دارد، از 30 سال قبل می‌بایست نمازجمعه برپا می‌شد. کجای امیرکلا صدهزار جمعیت دارد؟ تو اصلاً مثل اینکه عدد نمی‌شناسی، آدم نمی‌شناسی.

چرا آمدید منشأ فتنه درست کردید؟ دو نفر آدمی را که شما می‌دانید، من هم می‌دانم، همه‌ی عالَم هم می‌دانند این‌ها اهل نماز نیستند. آمدند یک چنین چیزی را فتنه کردند برای اهداف خودشان، وإلاّ این‌ها اهل نماز نبودند؛ می‌خواستند نماز بخوانند نماز جمعه بود.

این را من نمی‌خواستم وارد بشوم و کوشش داشتم که وارد نشوم، ولکن با آن مقدماتی را که من برای بسیجی‌ها شمردم، چون این آقا عنوان کردند و سوال کردند، برای این‌که سوالش را بی‌جواب نگذارم من عرض کردم و شما می‌دانید با حکم شرعی الهی و این مردم.

قضایایی در محل شما می‌گذرد که اختصاص به محلِ شما ندارد. در محله‌های دیگر هم همچنین شاید باشد که جگرخراش است. در نظام جمهوری اسلامی که این همه شهید و معلول و مجروح و جانباز و هنوز که هنوز است جنازه‌های شهدای گمنام که در این روزِ شهادت می‌آورند برای دفن کردن، این‌جور کارها شرم آور است، واقعاً شرم‌آور است! واقعاً شرم‌آور است.

من در اینجا نه نفعی دارم، نه کسی دارم، نه چیزی. فقط ما پدرمان را وا داشتیم این تکیه را ساخته است. خدا خیرش بدهد که حرف ما را پذیرفت. من هم می‌آیم در اینجا برای اقامه‌ی مجلس و بس. می‌آیم و می‌روم. شما راجع به نماز جمعه کِی با من صحبت کردید؟ کِی از من شنیدند که این نماز جمعه مورد تأیید کریمی هست؟

این جایگاه نماز جمعه بابل، این جایگاه نماز جمعه امیرکلا، آن هم جایگاه نماز جمعه کله‌بست. شما ماشین دارید بروید ببینید فاصله‌اش به مقدار شرعی هست یا نه. اگر بود، نماز درست است و اگر نبود نادرست است. اگر بود درست است، دیگر لازم نیست کسی بگوید درست است و اگر نبود نادرست است، احدی نمی‌تواند بگوید این نادرست، درست است.

در ختام عرض می‌کنم آنچه که باید انجام داد، مسئولید در انجام دادنش و آنچه هم باید جلوگیری شود مسئولید در جلوگیری کردنش. اگر به وظیفه عمل کردید، فَهُو و اگر به وظیفه عمل نکردید خداوند منان متعال به رسول‌الله(ص) فرمود تو گفتنی‌ها را بگو «لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بینه» گفتنی‌ها را بگو مردم اگر خواستند به جهنم هم بیفتند، بگذار دانسته به جهنم بروند و اگر خواستند زنده بمانند و به بهشت برسند دانسته به بهشت برسند، بعد عذر نیاورند که ما نمی‌دانستیم.

و صل‌الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

  • شهروند امیرکلایی
  • سلام بر مهدی موعود انکه حقیقت گراست و راستگو انکه همه را برای حق میخواهد و بس!!

    واقعا تفرقه انگیزی در همه موارد باطل و خیر خواهانه نیست چه برسد به مسایل شرعی و دین مردم-

    بدون مقدمه عرض کنم هنو برا بعضی معلوم نیست میزان سنجش کیلومتر برای تشخیص فاصله نماز جمعه چیست که با خواندن سخنان بسیار کریمانه آیت اللله کریمی بر این باور شدم که با ماشین نیز میشود این فاصله رو مشخص کرد -ایکاش نمیزاشتند این مسایل الان بوجود میومد که کار از کار گذشته و در آستانه حماسه  حضور سیاسی ملت در انتخابات 92 ریاست جمهوری تفرقه برای مردم این شهر بوجود اومد  بازم  معلوم نیس این دینی و شرعیست یا خدای نکرده شخصی است بحرحال سخنان این مرد بزرگ راه گشاست برا مومنین چه بسیار حکیمانه فرمودند برویر با ماشین بزنید اگر درست است احدی حق ندارد بگوید نادرس و بالعکس افتخار شهرماست این عالم وارسته  باید تمام سخنان ای مرد بزرگ برا مردم بازگو شود این حقیر بازم تابع مرجعیت و رهبری هستم آنجا که فقط باید دقیقا مشخص کنند که فاصله چقد باید باشد؟

    5/500 یا 5/625 یا 5/700 یا 5800 یا 5/900 یا 5/950 یا 6000 ؟!!!!

    این هم میشود از طریق شوارای سیاست گزاری ائمه نمازجمعه کشور و بالطبع استان مشخص کرد که اینان ملاک سنجش را چه چیزی برا تمام کشور در نظر میگیرند و بس-

    بسی جای تامل دارد این مسایل به این مهمی را چقد طول میدند تا برا مردم رفع شبهه شود شمارو بخون شهدا قسم بنشینید و معلوم کنین فاصله شرعیست یا خیر در صورت مثبت مانع حضور مردم برا شرکت در این مراسم سیاسی عبادی نشوید که حرام است و ناصواب و در صورت منفی هم ایجاد این نماز جمعه بفرمایش آیت الله کریمی و شرع اسلام باطل و باید با عرض تاسف جمعش کرد -در خاتمه از همه علما و مردم عذر خواهی میکنم که برا این که الحقیر در این مورد اظهار نظر کردم -

    با تشکر شهروند امیرکلایی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">