اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

تاریخ سازی برای بابل به نفع بابل نیست

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ق.ظ

به دنبال نصب بیلبوردی عجیب و تحریف آلود پیرامون علت نامگذاری چهارراه شهدای بابل توسط معاونت فرهنگی شهرداری، حامد ابراهیم زاده بازگیر از پژوهشگران و تاریخ شناسان برجسته شهرستان بابل نقدی بر این هویت سازی کاذب و موهوم نوشت که انتشار آن در نشریه بابل نامه، منجر به عقب نشینی معاونت مذکور و تغییر در متن بیلبورد گردید.

اظهارات محقق و پژوهشگر بابلی در مورد بنر نصب شده در چهارراه شهدا بابل بدین شرح است:

تاریخ سازی برای بابل به نفع بابل نیست

 چند روز گذشته از سوی مدیریت فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بابل بنری در چهارراه شهدا بابل نصب شد که علت نامگذاری این تقاطع به نام "شهدا" را وجود بقعه ای منتسب به چند تن از سادات که در کشتار علویان توسط بنی عباس به شهادت رسیدند دانستند و همچنین در ادامه آوردند البته برخی از منابع این بقعه را مدفن دست های بریده شده امام زاده ابراهیم ابوجواب «برادر امام رضا (ع) که در بابلسر مدفون است» دانستند. یادآور است آن مدیریت جدیدالتأسیس شهرداری بابل هیچ گونه مدرک و سندی در رابطه با این ادعای خود ارائه نکردند لکن برخی از دوستان فعال در عرصه­ی تاریخ و فرهنگ بابل در تماس تلفنی با حقیر از قول بانیان این امر، سند این مطلب را رونوشت وقفنامه ای که در اختیار اینجانب می­باشد دانستند.

لازم به ذکر است مدتی قبل بنده به کپی رونوشت وقف نامه­ای دست یافتم که واقف آن خواجه محمد حسین ولد خواجه منصور روکر بارفروشدهی می­باشد و تاریخ تحریر آن به 26 ربیع الاول سنه 1065ق برمی­گردد که در سال 1338 ق رونوشت شده است.  واقف در این وقف نامه عواید حاصله از پنج جریب زمین شلتوکزار واقع در مزرعه نقیب دشت را جهت طلاب و محصلین علوم دینیه و رسوم سمعیه مدرسه روحیه بلده بارفروش که در جوار مزار فیض­آثار امامزاده واجب التعظیم و تکریم امامزاده عبداله مشهور به "شهدا" علیه التحیه و التسلیم واقع است دانسته است. آنچه از این سند برمی­آید آن است که اولاً این چهارراه در سال 1065 ق یعنی حدود 370 سال گذشته "شهدا" خوانده می­شد و حتی شاید سالها قبل از این تاریخ نیز به همین نام مشهور بود اما علت این نامگذاری در این سند بیان نشده است. ثانیاً همانگونه که در سند آمده این امامزاده واجب التعظیم امامزاده عبداله می­باشد و نقل قول برخی از منابع که آن را مدفن دستهای بریده امامزاده ابراهیم ابوجواب «برادر امام رضا(ع) که در بابلسر مدفون است» دانستند مطرود است. شاید با قرار گرفتن واژه­ی ابوجواب قبل از نام امامزاده عبداله در سند که از سوی محرر رونوشت سند، خط زده شد این ذهنیت را برای نویسندگان متن بنری که در چهارراه شهدا نصب شده بوجود آورده است که چون امامزاده ابراهیم در بابلسر به ابوجواب مشهور است پس امامزاده عبداله در چهارراه شهدا بابل از منسوبان اوست و این واقعه نیز در همان عصر که بنی عباس حکومت داشتند رخ داده که همه­ی اینها به عنوان یک احتمال می­تواند پذیرا باشد نه به عنوان یک سند متقن تاریخی که با این قاطعیت از سوی شهرداری شهر بنر شود و در مقابل دیده­گان عموم همشهریان که از آن محل 
می­گذرند قرار گیرد. ثالثاً همانگونه که در سند با قاطعیت فقط نام یک امامزاده یعنی امامزاده عبداله برده شد می­توان اینگونه نتیجه گرفت که تنها یکی از چند شهید مدفون در آن مکان از سادات و امامزاده بوده و مابقی شهدا از سادات نیستند.

در پایان باید بگوییم اگر چه ممکن است در آینده اسنادی کشف گردد تا علت نامگذاری این چهارراه را روشن نماید اما آنچه تا این لحظه محرز است آن است هیچگونه سند متقنی که علت این نامگذاری را آشکار ساخته و یا این نامگذاری را مختص به دوره­ی خاص و یا واقعه­ی خاصی دانسته باشد در دسترس نیست و بهتر است مسئولین محترم فرهنگی شهرستان در این زمینه وسواسیت بیشتری به خرج دهند چراکه تاریخ سازی برای بابل به نفع بابل نمی­باشد.

حامد ابراهیم زاده بازگیر

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

وسواسیت! چه پژوهشگر برجسته ای!

پاسخ:
پژوهشگر تاریخی لزوما ادیب نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">