اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۰۳، ۱۸:۳۹ - علیرضا محمدی
    چه جالب

نگاه ناقص ما به مسجدی که جامع است

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۵۷ ب.ظ

photo_2023-05-27_11-52-12_gst0.jpg

 

حتی آن موقع که اصلا سفرهای راهیان نور به طور رسمی راه نیفتاده بود و متولی مشخصی نداشت مهمترین و اصلی ترین مکان بازدید در سفر به مناطق جنگی، مسجد جامع خرمشهر بود.

مسجد جامع نماد مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس است. تصاویر تاریخی آن سمبل ایستادگی و رشادت مرد و زن دلیر مدافع وطن در روزهای سخت نخستین تهاجم رژیم بعث به شمار می آید.

حالا اما مدتهاست که بازدید از مسجد جامع خرمشهر از برنامه مرسوم اردوهای راهیان نور حذف شده است. بازدیدی که علاوه بر ایجاد حس غرور و خودباوری، روایتگر نقش بی بدیل مسجد در انسجام نیروهای ایمانی مدافع ایران اسلامی محسوب می شود.

تصاویر یادگاری با مسجد جامع در آلبوم زائران راهیان نور، تماشایی ترین و تاریخی ترین سوغات تبلیغی سفر به کربلای ایران است که مدتهاست مورد غفلت مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

در آخرین سفر به جنوب، مسئولان یکی از کاروانها را متقاعد کردم که صبح جمعه بازدیدی از مسجد خاطره انگیز خرمشهر داشته باشیم. همسفران این کاروان اغلب دختر خانمهای دهه هشتادی ناآشنا به مسائل جنگ و دفاع مقدس بودند که اما نام مسجد جامع خرمشهر را بارها شنیده و از خبر بازدید از آن به وجد آمدند.

خبرش در مقرّ پیچید.

گفتند: اتوبوس شما را توی شهر راه نمی دهند. نیروی انتظامی مانع میشود.

رفتیم و کسی مانع نشد.

گفتند: مسجد بسته است.

رفتیم و مسجد باز بود هر چند مسجد جامع خرمشهر حتی اگر بسته باشد هم جذاب و خاطره انگیز است.

گفتند: اگر هم مسجد باز باشد شما را داخل راه نمی دهند.

دعای ندبه در مسجد برقرار بود. با متولی مربوطه روبوسی کردم و برایش توضیح دادم این خانمها برای اولین بار و شاید آخرین بارشان است که به مسجد جامع می آیند. اجازه دادند دخترها حتی وسط مراسم ندبه به قسمت مردانه آمده و از در و دیوار مسجد تصاویری به یادگار ثبت کنند.

از منظر تجربه باور دارم یکی از ماندگارترین صحنه های خاطره انگیز اردوهای راهیان نور برای زائران، حضور در مسجد جامع خرمشهر است که هنوز هم نمی توانم علت حذف آن به بهانه ترافیک و ... -که با برنامه ریزی قابل حل است- را از برنامه های اردویی راهیان نور درک نمایم.

 

photo_2023-05-27_11-52-28_ieum.jpg

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">