اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

۳۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

دیدار امام جمعه بابل با آیت الله وحید خراسانی

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۵۷ ب.ظ



جمعه هفته گذشته، حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه محترم شهرستان بابل به همراه تعدادی از فضلای بابلی حوزه علمیه قم با آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید دیدار نمود.

ظاهراً موضوع این جلسه در راستای تأسیس موسسه ای با رویکرد پژوهشی درباره ادیان زیر نظر بیت معظم له در شهرستان بابل بوده است.

این جانب به عنوان یک طلبه کوچک بابلی اقدام برای راه اندازی یک موسسه پژوهشی و آموزشی دینی در شهرستان بابل را حرکتی شایسته برای تقویت بنیه فکری حوزویان و دیگر علاقمندان به اندیشه دین در سطح شهر و استان دانسته و به نوبه خود از دوستانی که پیگیر این موضوع هستند تشکر می کنم.

شهرستان بابل از دیرباز با در اختیار داشتن بیش از ده مدرسه علمیه، محوری ترین مرکز آموزش مرتبط با حوزه دین در شمال کشور بوده است. از این رو هر اقدامی برای احیای ماهیت علمی و معرفتی این خطه در خور تقدیر است.

انشاءالله چشم انداز چنین اقداماتی باید به سمت و سوی تحول در فضای معنوی و علمی شهرستان و تبدیل حوزه های این منطقه به یکی از مهم ترین قطب های علوم دینی در سطح جهان اسلام باشد. به حول و قوه الهی آن روز دور نخواهد بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظر رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از مربی خارجی

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ق.ظ


یکى از برادران گفتند که از مربى‌هاى خارجى استفاده شود؛ من مخالفتى ندارم. این تصور نشود که من از این که از یک مربى خارجىِ خوبِ به‌دردبخورى استفاده شود، مخالفم؛ اما وقتى که شما از یک مربى داخلى براى فوتبال یا بسکتبال یا والیبال یا کشتى یا هر ورزش دیگر استفاده میکنید، من خوشحال میشوم و احساس سرافرازى میکنم. این خیلى خوب است که مربى بچه‌ها و جوانهاى ما یکى از خودمان باشد؛ همین جا تربیت شده باشد، پرورش پیدا کرده باشد. البته بعضى از مربى‌هاى خارجى خوبند، بعضى‌شان خوب نیستند؛ پول هم زیاد میگیرند، توقع هم زیاد دارند، گاهى کار هم انجام نمیدهند؛ از این قبیل هم هست. بنابراین اگر یک وقتى راجع به مربى خارجى صحبت شده، حرف من ناظر به این است.

21/12/91

  • سیدحمید مشتاقی نیا

"الرقابة على السُّلطة فی الفقه السِّیاسیّ" لسجّاد إیزَدَّهی

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ب.ظ

ترجمه کتاب نظارت بر قدرت در فقه سیاسی نوشته حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی در لبنان
به نقل از سایت المنار لبنان:‌

"الرقابة على السُّلطة فی الفقه السِّیاسیّ"صدر عن مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی ضمن سلسلة الدراسات الحضاریة کتاب تحت عنوان: "الرَّقابة على السّلطة فی الفقه السیاسی" للأستاذ سجّاد إیزَدَّهی ترجمة: رضا شمس الدّین. ومن المحتویات کلمة المرکز، المقدمة وخمسة فصول: الفصل الأول: المصطلحات العامة. الثانی: الرقابة فی مرحلة استلام السلطة. الثالث: الرقابة فی مرحلة ممارسة السلطة. الرابع: الرقابة فی مرحلة توزیع السلطة. الخامس: الرقابة فی مرحلة تداول السلطة. والخاتمة.

وفی کلمة الناشرَین جاء: بقی المسلمون نحواً مدیداً بعد الفتح الإسلامی لبلدان الشرق الأوسط والأدنى منهمکین بالأمور السیاسیة والعسکریة الخاصة بدولتهم الجدیدة، من تأسیس الدواوین والکتّاب والمؤسسات الإداریة التی تُعنى بشؤون سکان المناطق المفتوحة. لکن بعد أن توسعت حرکة الفتوحات، وتوطدت العلاقات مع الأمم والشعوب الأخرى، ونتج عن ذلک انفتاح ثقافی على سائر الناس، وتلاقح فکری مع ثقافات وأفکار جدیدة، تجلّت الرغبة فی إجراء تبدیل فی نوعیة التعامل مع الأقوام الجدد الذین دخلوا الإسلام زرافات زرافات، واعتنقوا تعالیمه، ورضوا به مسلکاً وعقیدة لدینهم ودنیاهم.

وفی طلیعة هذه التبدلات النوعیة، إیجاد قناة تواصل یتسنّى من خلالها للمسلمین التعرّف إلى ثقافات الشعوب والأمم الأخرى، والتعرّف إلى علومهم المحلیة، ومفردات مخزونهم الفکری والثقافی، فظهرت حرکة "الترجمة" فی هذا السیاق، لتحصل من خلالها عملیة التعارف بین الأوجه الثقافیة المتناثرة کآثار باقیة لحضارات سابقة، وتلاقح بین علوم وتقنیات مختلفة على الصعید العلمی والعملی، من أجل إفادة المسلمین مما بلغه الآخرون؛ فی تنظیم أمور معاشهم وسیاستهم.

هذا الکتاب هو حصیلة جهود قیّمة بذلها السید سجّاد إیزَدِهی، حیث یهدف من ورائه إلى دراسة أسس الفقه السیاسی الإسلامی فی ما یرتبط بموضوع الرقابة على السلطة السیاسیة. وهو یعدّ خطوة رائدة فی سبیل التعرّف إلى النظریات الفقهیة الإمامیة فی مجالی السلطة والرقابة على مؤسساتها. وهذه الدراسة مرهونة فی نجاحها وعناصر القوة فیها لجهود عدد من الباحثین الذین ساهم کل منهم فی جانب من جوانبها بحسب اختصاصه وطبیعة اشتغاله.

وفی المقدمة: إن الفساد وسوء استخدام أصحاب السلطة للإمکانات والقدرات المتاحة لهم، ونزوعهم نحو الاستبداد والظلم وجمع الثروات، وإلى ما هنالک من مشکلات لهی مظاهر احتلت مکاناً واسعاً من دائرة أفکار العلماء منذ زمن بعید. فمن جهة هم یرون ضرورة اجتماعیة لقیام حکومة أو دولة مرکزیة تدیر الناس، وأن المجتمع بغیرها سیؤول إلى حالة من الهرج والمرج، وینعدم فیه الأمان، وسیؤدّی – بیطعة الحال – إلى ما لا یعدّ ولا یحصى من المفاسد والأضرار والخسائر التی تغرق فئات المجتمع کافة. ومن جهة أخرى تعطی الحکومة أصحاب السلطة الحق فی إعمال إرادتهم فی المجتمع، وتوجیه حرکته فی مسیر معیّن.


لقد شغِل المفکرون منذ القدم بالبحث عن سبیل یمکن من خلاله استلام الحکم لإدارة المجتمع مع التخلص من مفاسد بدة وعیوبها. ومن هنا، کانت الأنظمة السیاسیة – وبدافع الوقوف أمام الدیکتاتوریة والاستبداد وسوء استغلال الحکام للمواقع والمناصب – تسعى إلى إرساء آلیة یمکن بها الأخذ بزمام سلطتهم بما لا یؤدّی إلى الجور والطغیان، وذلک من خلال فرض الرقابة على أنشطتهم وتحرکاتهم.


ومن وجهة نظر تاریخیة یرجع تأکید المجتمعات الغربیة على ضرورة الرقابة إلى تلک التجربة المریرة التی عاشتها مع الحکام فی القرون الوسطى، فقد کانت الحکومات المستبدة آنذاک – وبدعم من الکنیسة – تدعی لنفسها خلافة الله على الأرض، ثم تحکم الناس من هذا المنطلق، لذا لم تکن ترى من واجبها أن تجیب على استفهامات المجتمع، وقد أیّد أرباب الکنیسة هذه الحال، فکانوا یبرّرون غیاب الرقابة على أعمال الحکام، وکثرت هذه التبریرات حتى أضفت على الحکام وأنظمتهم طابعاً شرعیاً واستثنیوا من الرقابة.
وتفید التجارب أن کل صاحب سلطة یمیل إلى سوء استخدام سلطته، وأنه یسعى ما أمکنه إلى التوسّع... وللحدّ من ذلک تمسّ الحاجة إلى ضبط السلطة بالسلطة.


وفی غضون ذلک، وحیث کان الشیعة فی معظم أدوار عصر الغیبة یعیشون ضرباً من التقیة، ولم یصلوا فیها إلى تجربة الحکم، بل لم یکن بإمکانهم الحدیث عن نظامهم الأمثل نظراً إلى الظروف المحیطة بذلک العصر، لذا فإن البحث عن نظام الرقابة على السلطة وآلیاتها یبدو أنه کان بحثاً غیر ممکن عندهم. وبناء على هذا، خلت الدراسات الفقهیة الشیعیة التی طرحت على مدى ذلک العصر من دراسة آلیات الرقابة على السلطة السیاسیة. ولیس فی ذلک قصور من الفقهاء أو تقصیر، بل السرّ یعود إلى الظروف الاجتماعیة لذلک الزمان.

http://www.almanar.com.lb/adetails.php?eid=568984

  • سیدحمید مشتاقی نیا

جیش علی سوف یعود

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ب.ظ


سید علی زینب جعفری و سید صابر حسین شیرازی، دو جوان غیور پاکستانی بودند که عصر دیروز دوشنبه بر شانه های شهر قم تا معراج بندگی، بدرقه شدند. این دو سید شهید نیز از مدافعان حرم آل الله بودند که دلدادگی واقعی خود نسبت به معشوقشان را در میدان عمل به نمایش گذاشتند.

قم هر هفته میهمان یک یا چند شهید مدافع حرم است. قم، شهر خون و قیام است و رگ تاریخ را از خون غیرت و استواری سرشار می سازد.

قم این روزها کربلاست. گلزار شهدای بهشت معصومه سلام الله علیها، قطعه شهدای مدافع حرم، تابلویی از تأثیر جهانی انقلاب 57 خمینی است؛ انقلابی که مرزهای خود ساخته جغرافیایی را در هم نوردیده و آرمان تشکیل امت واحده اسلامی را به واقعیت نزدیک ساخته است. به امید روزی که سپاه محمد صل الله از شهر قم به آخرین مصاف تاریخ با لشکریان داعشی و بعثی و سعودی و صهیونیستی برخیزد.آن روز، دور نخواهد بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

" میدان حرّ " یا " آزادی " ؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۱۳ ق.ظ


گل را که بر می افشانیم. فلک را اگر نشد که سخت بشکافیم، دوست دارم لااقل برای تهران خودمان طرحی نو در انداخته شود.

به گمانم " تهران نو " هم دیگر کهنه شده است.

اگر " قصاب " نیستیم لااقل " جوانمرد " باشیم. از مسیر " نواب " حرکت کنیم که راه ها را زودتر به مقصد می رساند. بین " کارگر شمالی " و " کارگر جنوبی " نباید تفاوتی وجود داشته باشد. اگر دست من بود می گفتم " ولی عصر " (عج ) فقط یک خیابان است نه چهار راه ! و " توحید " را نباید در تونل زیر زمینی جست. بعضی اسم ها را باید تغییر داد. " میدان گلها " باید نزدیک " بهارستان " باشد. بچه های نازی داریم ولی خود آلمانی ها هم " نازی آباد " ندارند ! به نظر شما " شریعتی " باید در نزدیکی " زندان قصر " باشد ؟ این تواضع نیست که ساختمان های پر زرق و برق بسازیم و نام خیابانش را بگذاریم " آفریقا " یا " آرژانتین ".

صد مدل " ون " رنگارنگ هم که سوار شویم لذت یک لحظه هم نشینی با بچه های مصفای " ونک " را ندارد. نام قیصریه با آتش و دود گره خورده است، اما " قیطریه " ما خوش آب و هواست.

زیارت و تجارت هر دو باید عبادت باشد؛ زائر مشهد گذرش به " اسماعیل طلا " می افتد و تاجر تهران به " سید اسماعیل ". 

قبله تهران را اگر فراموش کردید، مسافر ری بشوید و یادتان باشد " شاه " کسی است که " عبدالعظیم " باشد. از نظر من " سعادت آباد " در قلب " بهشت زهرا " است. همه محله های قدیمی تهران " لاله زار" هستند. فراموش نکنیم آن بالاها نه " مولوی " دارد نه " ناصرخسرو " نه " فردوسی " و " حافظ ". اینها گنجینه های ما هستند. اصلاً " خزانه " تهران آن بالاها نیست. اگر فرق آزادی و آزادگی را می دانستیم به جای " میدان آزادی "، " میدان حرّ " را به عنوان نماد تهران انتخاب می کردیم.

خدمتی که " پاستور " به بشریت می کند از عهده " سعد آباد " و کاخ نشین هایش بر نمی آمد. خدا را شکر، باز هم " پانزده خرداد " همسایه " امام خمینی " است.

خیابان " سمیه " را می شناسیم، خیابان " ابوذر " را و . . . کسی نشانی عمار را خواست چه پاسخ بدهیم ؟!

 تنها دلخوشی من این است که از " میدان امام حسین " علیه السلام تا " خیابان انقلاب اسلامی " و " میدان آزادی " صراط مستقیم است.

این متن را چند سال پیش در چنین ایامی نوشتم و در وبلاگ منتشر کردم. بعدها که آن وبلاگ فیلتر شد این مطلب هم مانند بسیاری از مطالب جالب دیگر از دسترس خوانندگان خارج گردید. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

حضور میدانی شصت طلبه بابلی در ایام نوروز

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۲۳ ب.ظ


روابط عمومی گروه تبلیغی حامیان ولایت اعلام کرد:

با توجه به تعطیلات و سفرهای نوروزی مسافران از اقصی نقاط کشور اسلامی به استان علویون مازندران و شهرستان دارالمومنین بابل و تقارن آن با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام اله علیها) و فاطمیه دوم از مبلغین برادر و خواهر گروه جهت تبلیغ دینی به صورت گسترده استفاده خواهد شد.
قابل ذکر است که در کنار تلاشگران جوان هلال احمر حاضر در چادرهای هلال احمر که در ورودی بابل (منطقه دهک ویژه خواهران) و خروجی بابل بطرف قائمشهر (منطقه گرجی آباد ویژه برادران) و خروجی بابل بطرف بابلسر (منطقه پازوار ویژه برادران) قرار داشته ، سروران روحانی و خواهران طلبه هم قرار خواهند گرفت.
قرار است در این طرح 30 نفر از روحانیون و 30 نفر از خواهران طلبه عضو گروه تبلیغی با عنوان مشاوره و پاسخگویی به سوالات و راهنمایی مسافران و اقامه نماز جماعت ظهر در چادرهای هلال احمر فعالیت کنند و همچنین 30 نفر از روحانیون و 30 نفر از خواهران طلبه عضو گروه تبلیغی با عنوان مشاوره و پاسخگویی به سوالات دینی و برنامه رسانه و کودک و راهنمایی مسافران درحرم امام زادگان شهرستان بابل خصوصا امام زاده شاخص شهرستان (امام زاده قاسم بابل) بصورت کاملا جهادی و انقلابی و فاطمی حضور جدی داشته باشند.
قابل ذکر است سروران روحانی و خواهران طلبه بومی در صورت تمایل به همکاری تبلیغی عید نوروز در چادرهای هلال احمر و حرم سایر امام زادگان شهرستان بابل بصورت کاملا جهادی با مدیریت گروه تبلیغی حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی (09122522938) تماس بگیرند.
ضمنا قرار است مجمع عمومی گروه تبلیغی حامیان ولایت جهت گزارش فعالیت 6 ماهه اخیر و فعالیت گروه در ایام فاطمیه و تشویق فعالان گروه با حضور 150 نفر از اعضای این گروه در دفتر امام جمعه شهرستان بابل و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین روحانی و با حضور مسولین ادارات آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی و هلال احمر شهرستان بابل و نمایندگان طلاب روز پنجشنبه 28 اسفندماه ساعت 8 تا 10 صبح برگزار گردد.
  • سیدحمید مشتاقی نیا

گروه مستشهدین و یک اقدام جهادی دیگر

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۱۶ ب.ظ


در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز، گروه جهادی تبلیغی مستشهدین، متشکل از طلاب بابلی مقیم قم، که پیش از این بارها با حضور در مناطق محروم شهرستان بابل به تبلیغ احکام و معارف آسمانی مکتب اسلام می پرداختند در اقدامی ابتکاری و با تأسی از سیره شهدای والامقام عرصه ایثار و رشادت، بخشی از مایحتاج و اقلام ضروری زندگی را در بین مردم محروم و مستضعف منطقه بندپی شرقی بابل توزیع نمودند. این اقدام شایسته که با استقبال مردم شریف این خطه سرافراز مواجه شد علاوه بر نمایشی از تکلیف مداری طلاب و روحانیون جوان و آتیه ساز حوزه های علمیه، می تواند الگویی برای همه گروه های مستقل مذهبی در شهر و استان و کشور محسوب شود. ضمن ارج نهادن به احیای سنّت علوی دستگیری و رسیدگی به محرومان توسط شاگردان بی ادعای مکتب ولایت، متنی که از طرف دوستان گروه مستشهدین در اختیار اشک آتش قرار گرفته را به خوانندگان عزیز تقدیم می دارم:

به نام خدا

این آرامش که انسان کمکی به دیگران برساند و شادی را بر لب های آنان بنشاند، از آن آرامش هایی است که همیشه در جان انسان ماندگار است. اینکه بخواهی آنچه داشته ای را، حتی اندکی از آن را، به دیگران بخشش کنی؛ هم خودت را بزرگ میکند و هم نیازی از نیازمندان رفع میکند.

در این راه بزرگ، تعدادی از اعضای گروه جهادی تبلیغیِ مستشهدین که چند سالی است به فعالیت های فرهنگی و نشر معارف اهل بیت مشغولند خواهان آنند تا بتوانند در این ایام منتهی به نوروزحداقل اندکی از سختی ها و محرومیت هایی که بر دوش اقشار ضعیف و کم درآمد وجود دارد  را بردارند و شادی را، حتی بسیار اندک، بر این خانواده ها هدیه کنند.

در این راه، امام جمعه ی محترم شهرستان بابل جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای روحانی وبسیج طلاب این شهرستان مشوق وحامی گروه جهادی مستشهدین بوده اند که از خداوند منان توفیق روز افزون و عاقبت بخیری را برایشان خواهانیم. 




  • سیدحمید مشتاقی نیا

از آیت الله نکونام تا حجت الاسلام جهانشاهی

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ق.ظ


بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی ملة رسول الله (ص)

این متن را برای رضای خدا و به منظور روشنگری می نویسم، هر چند می دانم بخش هایی از آن دل برخی دوستان و یا صاحبان امور را از این قلم خواهد رنجاند.

آیت الله محمدرضا نکونام مدتی است که توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده است. در این بین تعدادی از طلاب که در اعتراض به بازداشت وی در فیضیه قم تجمع کرده بودند نیز روانه زندان شدند. در میان دستگیرشدگان نام حجت الاسلام علی رضا جهانشاهی معروف به طلبه عدالتخواه سیرجانی هم به چشم می خورد.

با توجه به گستره شایعات و حرف و حدیث ها در بین لایه هایی از اجتماع و نیز سر و صدایی که پیرامون این موضوع در سایت های بیگانه بلند شده، در جمع بندی خود توضیح چند نکته را ضروری می دانم. بدیهی است مسئولیت این نوشتار تنها متوجه این جانب خواهد بود:

1-      دیگر کسی نیست که وبلاگ اشک آتش را خوانده باشد و نداند که این حقیر از منتقدان جدی برخی رویکردهای دادسرای ویژه روحانیت به خصوص در سال های پس از فتنه کور 88 می باشم؛ اما بارها تأکید کرده ام انتقاد من و امثال من به این نهاد قضایی به معنای مخالفت با اصل وجود آن نیست. با توجه به حساسیت جایگاه روحانیت و تأثیر مستقیم این صنف در سطح ایمان و بینش مردم، وجود نهادی نظارتی که به طور تخصصی مسئول رسیدگی به مسائل این قشر باشد قطعاً ضروری به نظر می رسد. انتقاد امثال من به دادگاه ویژه روحانیت از خاستگاهی انقلابی و ارزشی برخوردار بوده و به هیچ وجه در شمار مخالفان ضدانقلابی این نهاد قضایی گنجانده نخواهد شد. بیان همین مختصر کافی است که نقد ما به دادگاه ویژه روحانیت از منطق آسمانی اشداء علی الکفار و رحماء بینهم نشأت می گیرد.

2-      پیرامون اتهامات درست یا غلطی که درباره آیت الله نکونام در سطح جامعه به گوش می رسد به دلیل فقدان اطلاع کافی، خود را مستحق اظهار نظر نمی دانم. بالشخصه امیدوارم مشکل ایشان هر چه زودتر حل شده و شاگردان و خانواده این بزرگوار از نگرانی خارج شوند؛ اما بی تعارف و بی رودربایستی با توجه به مطالعه فشرده ای که این ایام از آثار ایشان داشته ام این عالم محترم را در ساحت عقیده، مبتلا به برخی اشتباهات می دانم. ذکر این نکته راضروری می دانم که پاره ای از نظرات اجتماعی و سیاسی ایشان مانند مخالفت با طرح مسکن مهر و توزیع اموال اوقاف و ... اگر چه با مذاق من ناسازگار است اما با التزام به اصل آزادی بیان و اندیشه در این باب ورود نخواهم داشت. بعضی فتاوای ایشان نیز از شذوذ تاریخ فقه است که بررسی آن بماند برای اهل فن و متخصصان این عرصه. آن چه حقیر از آن به عنوان اشتباه در سلوک معنوی نام می برم مربوط است به خاطرات این بزرگوار از رابطه صمیمانه با اجنه آنهم از دوره طفولیت تا کنون که در کتابی به تفصیل منتشر کرده است. داعیه های معنوی این بزرگوار نیز مانند آن چه از مشاهده باطن برخی افراد اعم از احیا و اموات توسط خودشان در اثر مذکور نقل گردیده شمه ای دیگر از تفاوت راه معنوی ایشان با عرفان اصیل شیعی است؛ عرفانی که از شائبه ارتباط با اجنه به دور بوده و کتمان مقام معنوی، رکنی اساسی در آن محسوب می شود. این سطور، کشش بحث بیشتر در این خصوص را دارا نیست. در صورت لزوم، مستندات این سخن را به تفصیل عرضه خواهم کرد. البته باز هم تأکید می کنم در خصوص علت یا علل دستگیری ایشان و نوع تدبیر دادسرای ویژه در مواجهه با اینگونه مسائل، فعلاً نظری نخواهم داد و آنچه نوشتم به معنای تأیید همه رخدادها نیست.

3-      بخش عمده ای از طلاب و بسیجیان عدالتخواه در این ماجرا جانب احتیاط را رعایت کرده و با دوستانی چون طلبه سیرجانی و حجت الاسلام علی زاده همراهی نکرده اند. این احتیاط البته نه از باب مدارا با مقام و نهادی خاص بلکه از سر تردید نسبت به ماوقع صورت گرفته است. اکثریت مطلق دوستان طلبه عدالتخواه – که البته من سخنگوی آنها نیستم – اگر چه نسبت به پاره ای از رویکردهای دادسرای ویژه مانند دستگیری گسترده طلاب عدالتخواه در سال گذشته و تعلل در برخورد با منادیان تفرقه در مصرع به اصطلاح مرجعیت شیرازی و ... منتقد و معترض هستند، اما بر این باور صحه می گذارند که نکونام و امثال ایشان طلبه ای دست و پا بسته و بی نام و نشان نیستند که بشود هر آشی برایشان پخت. تدبیر و انصاف حکم می کند در چنین مواقعی اصل بر کسب اطلاع بیشتر از مسائل بوده و یا در صورت لزوم، اعتراض با بهره گیری از روش هایی چون نامه نگاری و ... و نه حضور میدانی صورت بگیرد.

4-      خیلی سختگیرانه شاید بتوان تجمع کوچک چند طلبه در محدوده مدرسه فیضیه را اخلال در نظم عمومی و برهانی برای بازداشت دوهفته ای آنان تلقی نمود. جالب آن که مریدان اصلی آیت الله نکونام زودتر از بقیه معترضان از حبس آزاد گردیدند. ذکر این نکته را ضروری می دانم که حجت الاسلام جهانشاهی در تجمع مذکور حضور نداشته و صرفاً به صحبت با یکی از مسئولان برای پیگیری اعتراض دوستان پرداخته است. این توضیح را لازم است همگان دقت کنند که حجت الاسلام جهانشاهی به هیچ وجه درصدد حمایت کامل از آیت الله نکونام نبوده و انتقاد او تنها معطوف به اظهارنظر نا به جا و علنی یکی از مسئولان قضایی در خصوص علت دستگیری وی بوده است.

5-      شناخت من از آیت الله نکونام شناختی اجمالی و مبتنی بر مطالعه تعدادی از آثار ایشان است. آن قدری می دانم که وی به امام راحل و رهبر معظم انقلاب علاقمند است؛ اما با گوشت و پوست و استخوان خود شهادت می دهم علی رضا جهانشاهی و موسی علی زاده ذره ذره وجودشان سرشار از عشق به ولایت بوده و مجاهدات عدالتخواهانه شان در این سالها تنها به نیّت احیای فرامین بر زمین مانده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی انجام گرفته است. این را گفتم تا ضد انقلاب لعین بداند اختلافات درون گفتمانی نیروهای معتقد به نظام، هرگز به معرکه ای برای عرض اندام بوقچی های رسانه ای منافقان و فتنه گران تبدیل نخواهد شد. حجت الاسلام جهانشاهی بارها اعلام کرده که بدترین مسئول جمهوری اسلامی شرف دارد بر همه کوردلانی که بر سر سفره دشمن نشسته و دین و میهن خویش را به جیره ای از آب و نان فروخته اند.

6-      یکی از ضعف های دادسرای ویژه روحانیت خلأ وجود روابط عمومی و عدم بهره مندی از سخنگو است. توجه مسئولان دادگاه ویژه به رسالت خطیر خود و نیز تأثیر فرهنگی این جایگاه در قشر روحانیت و بالتبع آن در سطح جامعه باید آنان را به سمت و سویی سوق دهد که منجر به اتخاذ رفتاری اقناعی در مواجهه با مخاطبان بشود. شاید در این عرصه، حوزه علمیه را نیز نتوان خالی از اشکال دید. بی شک نقد و بررسی جدی برخی افکار و آرای صاحب نظران حوزوی علاوه بر آن که موجب پختگی و تکامل مباحث و نظرات در راستای تحقق کرسی های آزاداندیشی خواهد شد بساط عقاید مشتبه را نیز بر هم ریخته و چه بسا مجال رشد افکار غلط و بسترساز انحراف را ضیق تر خواهد نمود. در این صورت دیگر نیازی به اتخاذ روش های سلبی احساس نخواهد شد.

7-      تا به حال هر فرد و مقامی را که برای دیدنش اراده یا تلاش نمودم از نزدیک ملاقات کرده ام جز دو شخصیت؛ یکی حضرت صاحب الامر (عج) که بنده صلاحیت و توفیق حضور در محضر شریفشان را نداشته ام و یکی هم دادستان ویژه روحانیت قم که امیدوارم این ملاقات به زودی در فضایی برادرانه حاصل شود. بدیهی است آزادی فوری و بی شرط دوستان عدالتخواه ما گامی مهم در مانور برادری نیروهای جبهه انقلاب در برابر نگاه شیطانی بدخواهان اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

اصحاب افغانستانی حسین علیه السلام

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۵۸ ق.ظ


تعداد شهدای تیپ فاطمیون در قم به عدد چهل نزدیک می شود.

دیروز سه شهید افغانی مدافع حرم را بر روی دوش گرفتیم و به محضر بانوی آفتاب هدیه نمودیم.

هفته گذشته نیز چهار شهید دیگر را تا دروازه بهشت بدرقه کردیم. هفته بعد هم شاید ...

این شهدا در شهر و کشور ما غریبند و کسی برای تشییع شان تبلیغ نمی کند. بسیاری از مدعیان عرصه فرهنگ و سیره شهدا هم به روی مبارک خود نمی آورند که هر هفته میهمان دارند.

پدر یکی از این شهدا می گفت بچه های ما از دو منظر غریب هستند. یک بار از هموطنان افغانی خود طعنه می شنوند که ایرانی ها شما را بازی گرفته و به خط  خطر فرستاده اند اما خودشان گوشه ای آرام لم داده اند ...

یک بار از ایرانی ها طعنه می شنوند که حضور افغانی ها در سوریه و عراق برای دریافت مجوز اقامت در ایران است! این جفاها دل خانواده های شهدای افغانی را زخم می کند.

سید محمد حسینی می گفت من با افتخار پسرم را برای نبرد با کفار فرستادم. وقتی شهید شد به خودم تبریک می گفتم. پسر دیگرم را نیز به سوریه فرستاده ام؛ خودم را هم اگر بگذارند به جبهه می رسانم. او می گفت ما سال هاست که مجوز اقامت در ایران را اخذ کرده ایم.

سید خدا راست می گفت. من در اغلب تشییع جنازه ها دیده ام که مادر و خواهر شهید روی سر مردم نقل و نبات و شکلات می ریزند.

یکی از روحانیونی که برای تبلیغ در جمع تیپ فاطمیون حضور داشت چنان از حال و هوا و مناجات ها و راز و نیازهای قبل از عملیات این جوان های افغان می گفت که جز شنیده هایمان از خاطرات شب های عملیات دفاع مقدس را در ذهن تداعی نمی کرد.

خانواده و دوستان این شهدا در مراسم تدفین و تشییع، چنان شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه و خونی که در رگ ماست هدیه به هبر ماست و ... را سر می دهند که آدم باور می کند ولایت فقیه، فراتر از مرزهای خودساخته جغرافیایی، بر دل و جان مؤمنان حکومت می کند.

روح همه شان شاد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

وای به روزی که بگندد نمک!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۱۰ ق.ظ
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران به رئیس محترم قوه قضاییه، حضرت آیت الله آملی لاریجانی
 
از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.
مقام معظم رهبری –دیدار با فعالان محیط زیست –۱۷ اسفند ۱۳۹۳
 
حضرت آیت الله صادق لاریجانی
 ریاست محترم قوه قضاییه
 
با سلام، پیرو بیانات صریح و روشن مقام معظم رهبری در دیدار مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ با فعالان محیط زیست و بخشنامه مورخ ۱۸ اسفند جنابعالی به دادگستری های سراسر کشور، درخواست داریم پرونده های زیر که بارها در رسانه ها از سوی بسیج دانشجویی درخواست پیگیری آنها شده است مورد اقدام قاطع قرار گیرند:
 
۱- تغییر کاربری غیرقانونی حدود ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی واقع در منطقه کلاک لواسان در کنار دریاچه سد لتیان که از منابع آب شرب شهر تهران می باشد برای ساخت و ساز مسکونی در آن.
 
۲- تغییر کاربری غیرقانونی ۱۶ هزار متر مربع از اراضی سبز واقع در ارتفاعات ۱۸۰۰ سوهانک تهران برای ساخت دو برج ۳۵ طبقه توسط تعاونی مسکن مجلس شورای اسلامی.
 
۳- تخریب و تفکیک غیرقانونی باغ حکمت به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در حریم رودخانه تامین آب شرب واقع در منطقه لواسان توسط ستاد اجرای فرمان امام (ره).
 
۴- تغییر کاربری غیرقانونی بوستان مادر به مساحت ۷۰ هزار متر مربع واقع در منطقه ۵ شهر تهران به مسکونی – تجاری توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران.
 
۵- تخریب کامل باغ گیاهی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع واقع در میدان تجریش تهران و تبدیل آن به مجتمع تجاری توسط صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات.
 
۶- تخریب کامل باغ ضرابخانه به مساحت ۱۱ هزار متر مربع واقع در خیابان شریعتی تهران و تبدیل آن به برج ۳۰ طبقه تجاری اداری توسط بنیاد تعاون ناجا.
 
۷- شروع به تخریب باغ معنوی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع واقع در منطقه جمشیدیه تهران به منظور ساخت برج های مسکونی توسط شرکت ساختمانی بانک ملت با پشتیبانی کمیسیون ماده ۵.
 
۸- تخریب باغ ۷۰ ساله پسیان به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع واقع در خیابان ولیعصر تهران با پشتیبانی کمیسیون ماده ۵.
 
۹- تخریب و تغییر کاربری ۲۸ قطعه از باغات موقوفه آستان قدس رضوی در شهر مشهد از جمله باغ ۷۸ هزار متر مربعی در چهار راه سجاد شهر مشهد به منظور ساخت مجتمع تجاری «مشهد مال» با مشارکت بانک تات و آستان قدس.
 
۱۰- ساخت پروژه عظیم تجاری اطلس پلازا توسط بانک انصار در اراضی ممنوعه عباس آباد. این اراضی با تاکید مقام معظم رهبری و طبق طرح باید به فضاهای سبز و فرهنگی اختصاص داشته باشد.
 
 
بدیهی است تا زمانی که قوه قضاییه با تخریب کنندگان باغات در تهران و مشهد و اطراف آن که به طور سازمان یافته و با پشتیبانی کمیسیون های ماده ۵ و به صورت آشکارصورت می گیرد برخورد قانونی نکند نمی توان انتظار داشت که در استان های دیگر و در نقاط دورافتاده مراتع و جنگل ها مورد حفاظت قرار گیرند.
 
و نهایتا فصل الخطاب امام خامنه ای در دیدار با فعالان محیط زیست :
 
افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرارگیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.
 
امضا کنندگان :
 
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس فنی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی کوی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
 
بی باک
  • سیدحمید مشتاقی نیا