اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

چرا نباید داعش را یکباره از بین برد؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵ ب.ظ


در خیلی از محافل انقلابی گاه این سوال مطرح می شود که با توجه به توانایی و اقتدار جمهوری اسلامی برای محو کامل جنایتکاران داعش، چرا کمک ایران به کشورهای سوریه و عراق به صورت محدود بوده و نظام اسلامی از ورود تمام قد برای نابودی داعش پرهیز می کند؟ همه می دانند که اگر ایران بخواهد می تواند به راحتی و ظرف مدتی معین، بساط حاکمیت داعش را از عراق و سوریه جمع کند. پس چرا تا کنون به این اقدام دست نزده است؟ کمک ایران به دولت های سوریه و عراق، بیشتر در حد مشاوره نظامی و پشتیبانی از مدافعان این دو کشور بوده است.

اگر چه یک علت این امر، بر می گردد به ضرورت قیام ملت هایی که مورد هجمه مستقیم گروه داعش واقع شده اند؛ چه این که در واقع نبرد با متجاوزان، وظیفه ذاتی و اولیه کسانی است که سر حدات کشورشان مورد هجمه قرار گرفته و ایران باید در این خصوص در اندازه یک حامی و عنصر تقویت کننده مدافعان به ایفای نقش بپردازد؛ اما به جاست نکته استراتژیک دیگری نیز در این رابطه مورد توجه قرار بگیرد.

بررسی نحوه شکل گیری، جذب نیرو و شیوه نبرد نیروهای موسوم به داعش ( اعم از داعش و جبهه النصره و طالبان و...) نشان می دهد که عنصر کلیدی و محوری این جریان، " عقیده و ایمان " است. این عقیده و ایمان البته همان کلمه حقی است که اراده باطل از آن گردیده و با سوءاستفاده و تفسیر غلط سردمداران اسلام سلفی و صحنه گردانان وهابی و صهیونیستی، روان و ذهن خالی برخی جوانان اهل سنت را به تسخیر درآورده است.

چون حدوث و بقای جریان موسوم به داعش در حال حاضر مبتنی بر عنصر عقیده است، شکست یکباره نظامیان این طیف گمراه، پایان ماجرای داعش نخواهد بود و این تفکر، دیر یا زود به عنوان زخمی چرکین از گوشه ای دیگر از سرزمین های اسلامی سر باز خواهد کرد. داعش اگر یکباره توسط یک دولت قدرتمند از بین برود در بین هواداران خود به یک قهرمان مظلوم تبدیل خواهد شد و به عنوان خاطره  و الگویی تاریخی در ذهن آنان باقی خواهد ماند و خواه ناخواه، به شکلی دیگر در نقطه ای دیگر بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

نحوه هوشمندانه و ریشه ای تقابل با داعش اما می تواند شکل دیگری داشته باشد. در قدم نخست باید داعش را کنترل کرد تا توانایی آن از میزان خاصی فراتر نرود. عقب راندن داعش به مناطقی محدود و کوچک سازی حوزه نفوذ و فرمانروایی این جریان، از شعاع قدرت و محبوبیت آن نیز خواهد کاست. از سوی دیگر مرور زمان، چهره وقیح و خبیث جنایتکاران داعشی را تا کنون به خوبی نمایان ساخته و بسیاری از حامیان مردد این جریان را از پیوستن به سیاهه لشکر داعش برحذر داشته است.

تجربه ثابت کرده است که جریان های اعتقادی به مرور زمان از تب و تاب آرمانگرایی خود کاسته و به ورطه آسیب های ناتمام دنیایی گرفتار می شوند. ظهور بی اخلاقی ها، قانون شکنی ها، رقابت های درونی برای تصرف مناصب حکومتی یا حزبی، سوءاستفاده های مالی، رانت و باندبازی، خیانت و ... از جمله آفت هایی هستند که در طول تاریخ، جریان های اعتقادی را از درون دچار پوکی ساخته است.

اگر دقت کرده باشید، جسته و گریخته اخباری را از نزاع داخلی و حذف درون حزبی برخی نیروهای داعش، کلاهبرداری برخی مسئولان مالی این طیف، درگیری های مسلحانه بین جبهه النصره و داعش و طالبان، ندامت و فرار برخی نیروهای فریب خورده و ... شنیده و خوانده اید.

فرق داعش با جمهوری اسلامی در این است که اساس و مبنای فکری این جریان سیاه بر فریب و اغوای حامیان شان بنا شده است. جمهوری اسلامی با منطق حق و بنا بر استدلال های برخواسته از بطن شریعت و سیره اهل بیت علیهم السلام شکل گرفته و رفتار خود را با آموزه های مکتب وحی منطبق ساخته است. در مقابل، جریان داعش تنها با سوءاستفاده از شور و هیجانات مذهبی و تحریف مضامین دینی درصدد پیشبرد اهداف خود است. بنا بر این روشنگری و اطلاع رسانی نسبت به فحوای اصیل دین و تضاد آن با عملکرد غیرانسانی داعش، به خصوص توسط عالمان بزرگ اهل سنت، نقش بسزایی در زدودن انحراف از اذهان بخشی از حامیان این جریان تکفیری خواهد داشت. این روند همان طور که تا کنون نتیجه داده، پایه های فکری فریب خوردگان این فرقه را سست نموده و بقای آن را به مخاطره خواهد افکند. البته به یقین برخی از نیروهای داعش بنا بر لجاجت درونی خویش و یا از سر وابستگی به اجانب، باز هم به نبرد و رویارویی وحشیانه با مسلمین ادامه خواهند داد که تکلیف جهان اسلام در مقابل آنان کاملاً روشن است.

متن بالا به هیچ وجه درصدد توجیه برخی سهل انگاری ها و سوءمدیریت های سیاسی و نظامی دولت های سوریه و عراق در مواجهه با جریان داعش نبوده و ضمن تأکید بر لزوم نابودی رسته های نظامی داعش، درصدد است تا ضرورت محو ریشه های فکری و جایگاه پوشالی این فرقه صهیونیستی در میان فریب خوردگان را پررنگ سازد. داعش را باید با تمام زوایا و ابعاد آن از بین برد؛ اگر چه تحقق این مهم، نیازمند یک جنگ فرسایشی باشد. راقم این سطور که خود از آرزومندان نبرد رویاروی با جنایتکاران پلید داعش است بر این نکته صحه می گذارد که در حال حاضر داعش بیش از حد طبیعی در کشورهای سوریه و عراق پیشروی و دستاورد داشته که باید با سامان دهی و ایجاد انگیزه بیشتر در میان جوانان عراقی و سوری و افشای بیش از پیش ماهیت خبیث و ضد دینی این شاخه منحرف و تکفیری، قیامی گسترده و مردمی را برای حذف همیشگی داعش از صفحه روزگار رقم زد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

  • ترک اعتیاد ترک اعتیاد
  • درود بر همه وبلاگ نویسان دست به قلم 
    لطفا با بازدید از بلاگwww.etiad.blog.ir مارا در مسیراطلاع رسانی و کاهش آسیب های اعتیاد یاری و راهنمائی فرمائید. چشم براهتان هستیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">