اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

عیدی طلاب واریز شد!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ


آنهایی که در شمار خوانندگان ثابت اشک آتش بوده اند نیک می دانند که این قلم هیچ گاه بنای بیان مشکلات صنفی آنهم از نوعی که ممکن است مناعت طبع قاطبه طلاب را زیر سوال ببرد، در فضای مجازی نداشته است. بنده خود بارها از وبلاگ نویس های طلبه ای که مشکلات سیستم مدیریت حوزه و ضعف امور اداری دستگاه تبلیغ و اوضاع نابسامان معیشتی حوزه را رسانه ای می کنند گله نموده و در پیدا و نهان به آنها تذکر داده ام.

این مطلب را نه از بابت نقد به نگاه مدیریتی حوزه و سازمان چاق خدمات حوزه نسبت به معیشت طلاب می نویسم که شرح تألم ما از نوع رفتار این عزیزان جایی در فضای مجازی نخواهد داشت، انشاءالله.

این مطلب را از این بابت می نویسم که دشمنان روحانیت و یا آنانی که با شنیدن شایعات و سیاه نمایی ها دچار بدبینی به قشر طلاب شده اند پی به اشتباه خودشان ببرند.

شما می دانید که کارمندان و کارگران شریف هر سال نزدیک به سال نو، مبلغی را از اداره یا کارفرمای خود به عنوان عیدی دریافت می کنند. لابد مبالغ تصویب شده از سوی مراجع قانونی را هم می دانید. اما آیا می دانید میزان عیدی طلاب و روحانیون به چه میزان است؟

شب گذشته عیدی طلاب به حسابشان واریز شد. مبلغ در نظر گرفته شده برای عیدی امسال چهل هزار تومان است. جالب است بدانید مرکز خدمات حوزه به عنوان متولی پرداخت این مبلغ، پیش از واریز، اقدام به کسر بدهی طلاب به فروشگاه تعاونی حوزه نموده است. جالب تر آن که از حساب طلابی که هیچ گونه تأخیری در پرداخت اقساط خود ندارند نیز بابت قسط ماه آتی، پیشاپیش مبلغی کسر شده است!

اصلاً فرض را بر این بگذارید هر روحانی با احتساب همسر و حداقل دو فرزند، چهل هزار تومان عیدی را به طور کامل دریافت کرده باشد. فرض را بر این بگذارید یک روحانی بتواند همسر و فرزندان خود را قانع کند که به فکر دریافت عیدی و خرید لباس نو و آجیل و مسافرت نباشند. اما آیا این روحانی می تواند مانع ورود میهمان به منزل خود بشود؟ آیا او می تواند در قبال نگاه منتظر برادرزاده ها و خواهرزاده های خود که از او طلب عیدی دارند و چه بسا قصور او در این باره را به حساب اصل روحانیت و ضعف نگرش این قشر به صله رحم و موضوع خساست و ... بگذارند، نیز همین رویه را در پیش بگیرد؟ آیا کسی می داند منزل یک روحانی موجّه و محبوب در بین خویشان و همشهریان، در صورتی که بخواهد در ایام تعطیل در قم بماند تبدیل به یک کاروانسرا خواهد شد؟!

اینها را نوشتم نه از بابت گله و شکوه و خرده گیری. هدف این نوشتار اطلاع رسانی به دوستانی بود که حرف های مفت عده ای یاوه گوی عقده ای را شنیده و تصوّر می کنند روحانیت در رفاه و دارندگی به سر می برد. همین؛ منظور دیگری نداشتم.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

اصلا به طلاب عیدی داده نشده است بلکه واریزی کارت پارسیان بهمن ماه و اسفند ماه بوده است 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">