اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

به یاد قهرمانان دو جبهه جهادی

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۶ ق.ظ


ماه مبارک رمضان، ماه خداست. انسان موحّد همواره در انتظار رسیدن این فرصت بزرگ برای سازندگی و ارتقای سطح معنوی خویش می باشد.

آموزه های دین مبین اسلام، مومنین را به جهاد در راه خدا بسیار توصیه کرده است. جهاد، معنای وسیعی است برای تلاش در کسب رضایت خداوند و کسب رضایت خدا منوط است به انجام تکالیف الهی در همه ابعاد فردی و اجتماعی آن.

از این رو جهاد فی سبیل الله را به دو بخش تقسیم کرده اند:

جهاد اصغر، به معنای نبرد با دشمنان بیرونی و اجتماعی اسلام.

جهاد اکبر، به معنی تلاش برای مهار نفس و اصلاح باطن خویش.

جهاد اکبر را از این بابت بزرگ دانسته اند که مفهوم آن، گاه جهاد اصغر را نیز در بر می گیرد. عده ای با برداشت غلط از معنای عبارت "جهاد اکبر" کوشیده اند تا مجاهدت سترگ رزمندگان جبهه تاریخی اسلام در تقابل با اردوگاه ظلم را کوچک شمرده و در عوض، انزوا و گوشه نشینی خود را که به منظور تهذیب نفس صورت گرفته، بزرگتر از آن بشمارند. این تعبیر در حالی است که خداوند متعال بارها اجر مجاهدان را بسیار فراتر از قاعدین و افراد یکجا نشین و بی تحرک دانسته است.

جهاد اکبر بزرگتر از جهاد اصغر است؛ اما مسئلۀ جدایی از آن نیست. اهمیت جهاد اکبر از این رواست که تا کسی به حریم معرفتی آن وارد نشده باشد امکان پای نهادن در جبهه جهاد بیرونی را نخواهد داشت.

این نکته را می توان با مثالی ساده بیان کرد. "جان" انسان آخرین و محبوب ترین دارایی اوست. در همه جای عالم، همه انسان ها با هر کیش و مذهبی، به طور معمول، جان خود را عزیزترین داشته خویش می شمارند. از این بابت است که همه اقوام بشر حاضر هستند دار و ندار خود را خرج کنند تا زندگی شان دوام یافته و با مرگ و یا بیماری های مهلک، دست و پنجه نرم نکنند.

جان انسان، شیرین و عزیز است. رزمنده ای را فرض کنید که از میان یکی از صنوف و طبقات اجتماعی برخواسته و عزم نبرد با دشمن دین و میهن را نموده است. نفس به او می گوید: نرو! به فکر زن و فرزندت باش. آینده ات چه می شود؟ کار و کسب و درس و بحثت به کجا می رسد؟ فلانی هم جوان است و می تواند به جبهه برود اما در شهر مانده و به کارهای خودش مشغول است. تو هم بمان و خودت را آواره میدن خطر نساز...

به راستی عرصه رویارویی با هوای نفس و وسوسه های شیطانی، مرد می خواهد که به همه تعلقات و دلبستگی ها پشت پا بزند و به گفته پیر مرادمان حضرت روح الله (ره) یک شبه، ره صدساله ای که آرزوی عرفا و شعرا و اهل سلوک بوده را پیموده و به قله های بلند معنویت و قرب الهی دست پیدا کند.

با این نگاه، رزمنده ایثارگر دفاع مقدس، نه تنها در جبهه جهاد اصغر به مبارزه با دشمن پرداخته بلکه در تقابل با نفس خویش نیز، فاتح جبهه های جهاد اکبر محسوب می شود.

رزمندگان دفاع مقدس، در طول نبرد با دشمن و حضور در جبهه ها، همواره تلاش می نمودند تا در تدارکات جبهه جهاد اکبر نیز کاهلی نشان ندهند. یکی از بزرگترین فرصت های خودسازی در جبهه ها فرصت استثنایی ضیافت الهی بوده است.

حجت الاسلام علی کبر محمدی درباره صفای روزهای ماه خدا در جبهه می گوید: " نمی توانم این لحظات را برای شما بیان کنم. در لشگر 28 سنندج بودم و قرار بود بعد از یک هفته به خانه برگردم اما جاذبه این ماه مرا در کردستان ماندگار کرد. ماه رمضان بهترین و زیباترین خاطرات را برای ما در سنگرها به ارمغان می آورد.

برکت دعا در کنار سنگرها، نماز روی زمین خاکی، سحری خوردن کنار آرپی چی و مسلسل، وضو با آب سرد، قنوت در دل شب، قیام روبروی آسمان بدون هیچ حجابی که تو را از دیدن وسعت ها بی نصیب کند، گریه  بچه های عاشق در رکوع و همه چیز برای یک مهمانی خدا آماده بود."

جبهه، آوردگاه حماسه بندگان مخلص خدا در دو جبهه جهاد اکبر و اصغر بود. بی شک می توان ادعا کرد یکی از حقیقی ترین جلوه های "یوم الله فطر" در جبهه ها رقم خورده است. عید فطر، عید بازگشت به فطرت های زلال انسانی است. ماه خدا، فرصتی برای زدودن زنگارهای گناه و غفلت از آینه شفاف دل مومن است. تنها درباره کسانی می توان ادعا کرد به عید واقعی فطرت رسیده اند که در اندیشه و کردار به مطالبات انسان ساز مکتب وحی، جامه عمل پوشانده باشند.

قهرمانان جبهه های جهاد کبر و اصغر، مجاهدان بی ادعای سبیل حق هستند که عمل به اراده معبود را در بُعد فردی آن خلاصه ندانسته و با تمام وجود پا به عرصه تکلیف نهادند. عید واقعی فطر زمانی است که ما نیز با تأسی از سیره سرداران وادی عشق و بیداری، رزم و جهاد مادی و معنوی را در زمینه های فردی و اجتماعی و با هددف رسیدن به قرب الهی ادامه دهیم.

نسأل الله منازل الشهداء

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">