اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

در معرکه اختلاف بین بزرگان، تکلیف ما چیست؟

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۵ ق.ظ

شنیده شده است جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که دربرگیرنده تعدادی از اساتید محترم حوزه علمیه قم است با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اکثریت اعضای آن از یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنند.

بر فرض صحت این خبر، از سوی دیگر تعدادی از علمای شاخص و انقلابی کشور همچون حضرات آیات علامه مصباح یزدی، خزعلی، علم الهدی، جزایری، زابلی و... از کاندیدای محترم دیگری در انتخابات پیش رو اعلام حمایت کرده اند.

پرسشی که برای بسیاری از متدینین کشور پیش می آید این است که تکلیف ما در این بین چیست؟ ما باید به نظر کدام طیف از علما عمل کنیم؟ آیا می توان قاعده اصولی تعارض و بالتبع آن تساقط نظرات دو طرف را جاری کرد؟ و...

پاسخ یک: اصل این است که خود انسان بنا بر آگاهی، تحلیل و بصیرت خود اقدام به شناخت اصلح نماید. به لطف شفافیت های موجود در فضای سیاسی جامعه و نیز بنا بر معیارهایی که مقام معظم رهبری تبیین کرده اند و با شناختی که از عملکرد و گرایشات کاندیداها و حامیان آنها وجود دارد، تشخیص اصلح برای اغلب دلسوزان انقلاب کار دشواری نیست.

پاسخ دو: زمانی باید به نظر متخصصان سیاسی رجوع کرد که خود انسان توانایی تشخیص اصلح را نداشته باشد. بی شک معتمدین سیاسی کسانی هستند که سوابق انقلابی درخشانی داشته باشند. طبیعی است بزرگوارانی که در بحبوحه خطرها و در بزنگاه های سرنوشت ساز انقلاب اسلامی مانند فتنه شوم88 و دوران حاکمیت پرتنش اصلاحات، گوشه عزلت را برگزیده و عافیت طلبی را برگزیدند به نسبت مجاهدان راست قامتی که با تمام توان پا به عرصه دفاع از کیان انقلاب و ستون مستحکم آن یعنی ولایت فقیه گذاشته و آبرو و حیثیت خود را در معرض تهاجم تخریبی بدخواهان اسلام ناب قرار دادند کمتر مورد اعتماد خواهند بود.

آیا می توان همراهی ناخواسته برخی بزرگان با رسانه های غرب همچون بی بی سی و... را در حمایت از یک کاندیدای ورشکسته سیاسی در دومین مرحله از انتخابات سال 84 از خاطر برد؟ مگر می شود جانب داری تعدادی از بزرگان صاحب نام را از بنی صدر خائن به فراموشی سپرد؟ آیا امامان جمعه ای که درست در وسط معرکه فتنه از سمت خود در انقلابی ترین شهر کشور استعفا داده و ناخواسته دل دشمن را به وجد می آورند باز هم می توانند معتمد ما در انتخاب اصلح به شمار روند؟

پاسخ سه: چنان چه کسی بین خود و خدای خودش به اصلح بودن کسی پی برده باشد و یا با اعتماد صادقانه به برخی بزرگان و معتمدان به کاندیدایی رأی دهد انشاءلله اجرش نزد خدواند محفوظ بوده و فارغ از هر مصداقی که مورد انتخابش باشد به ثواب و صواب دست یافته است.

پاسخ به یک شبهه: آیا فرمایش حضرات امام (ره) در لزوم همراهی جوانان حوزه با یک تشکل خاص حوزوی و پرهیز از تقابل با آنان، می تواند حجت ما در تشخیص اصلح به شمار رود؟

1-     1- اگر قرار باشد این مسئله را در انتخابات نیز تسری دهیم معنای رقابت از بین رفته و از سوی دیگر شکست چهره منتخب این تشکل، مانند آن چه که در سال های 76 و 84 اتفاق افتاد، آسیبی جدی برای مقبولیت اجتماعی این عزیزان محسوب خواهد شد.

2-    2-  تشخیص جمعی از علما در صورت عدم تعارض با جمعی دیگر از عالمان ممکن است حجت محسوب شود، اما در شرایط امروز وزنه علمی و اجتماعی برخی از علمای انقلابی بسیار بالاتر از اعضای ناشناخته یک تشکل صنفی و سیاسی در حوزه علمیه است.

3-     3- مرور زمان باعث تغییر در اعضای اصناف و تشکل ها گردیده است. بسیاری از چهره های قدیمی و شناخته شده گروه ها به دلیل کهولت سن به کنار رفته و عناصر دیگری به جای آن ها قرار گرفته اند. امروز نه جمعیت موتلفه همان تشکیلاتی است که نفس قدسی شهدایی چون بخارایی و امانی و نیک نژاد و... در آن حاکمیت داشت، نه تحکیم وحدت، همان جمعیتی است که بینی استکبار را به خاک مالید و...

4-     4- امام به ما آموخت ملاک، حال فعلی افراد است.

یک پرسش کلیدی:

به نظر شما اگر دایره انتخاب نامزدها بین آقایان ولایتی و جلیلی محدود شود اکبر هاشمی رفسنجانی به کدام گزینه رأی خواهد داد؟

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۱)

سلام 
وبلاگ تبلیغاتی حسین حسین زاده نوری 
کاندیدای شورای شهر بابل 
دانلود فیلم ها 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">