اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

ساقی باشید!

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۵۲ ب.ظ

یکی از صالح ترین اعمالی که ذخیره ای ارزشمند برای آخرت انسان به حساب می آید آب رساندن به دیگران و رفع تشنگی مردم است:

"از جمله برترین کارها نزد خدای بزرگ، خنک کردن جگر تشنه است." پیامبر اکرم(ص) الامالی، طوسی، ص595

چقدر خوب است مومنین قدر این فرصت را دانسته و هر جا که دستشان بر می آید به تشنه ای آب برسانند. اجر آب رساندن به دیگران صرفاً محدود به مواردی نیست که آبی در دسترس نباشد. حتی در جایی که آب قابل دسترس است، مثل سر سفره یا در بازار و معابر و ... نیز دادن یک لیوان آب به دست دیگران مورد توصیه قرار گرفته و ثوابی بسیار زیاد برای آن در نظر گرفته شده است:

"در جایی که دسترسی به آب هست، اگر کسی به دیگری آب دهد، مانند کسی است که بنده ای را آزاد کرده است و در جایی که به آب دسترسی نیست کسی که به دیگری آب دهد، مانند کسی است که انسانی را زنده کرده (از مرگ نجات داده) است و کسی که یک نفر را زنده کند، گویا همه مردم را زنده کرده است." امام جعفرصادق علیه السلام، الکافی، ج4، ص57.

یکی از باقیات الصالحاتی که انسان ها برای بعد از دوران حیات خود می توانند بر جای گذاشته و خیر و پاداش آن را به رغم کوتاهی دستشان از دار دنیا، به حساب اعمال نیک خود در قیامت بیفزایند، خدمات آبرسانی است. چقدر خوب است فضای شهرها و روستاهای کشور اسلامی به گونه ای باشد که هیچ عابری به خصوص در اوج گرمای تابستان تشنه نماند. جهادگران این عرصه که به مناطق محروم آب رسانی می کنند و یا افراد خیّر و نیکوکاری که دستگاه آبسردکنی را وقف آبرسانی به رهگذران می کنند بعد از مرگ خود نیز از صدقه جاری آبرسانی و خدمت به نیازمندان بهره مند می شوند:

"کسی که چاه آبی حفر کند یا در بیابان برای استفاده مردم آب انباری آماده سازد، فرشتگان آسمان بر او درود می فرستند و به پاداش هر انسان یا پرنده یا چارپایی که از آن آب بنوشد، هزار حسنه قبول شده و آزادی هزار بنده از فرزندان حضرت اسماعیل و هزار قربانی شتر برای او نوشته می شود و بر خداست که او را در حظیره قدس (بهشت) مأوا دهد." پیامبر اکرم(ص)، مستدرک الوسائل، ج12، ص386.

همان طور که در احادیث بالا مشاهده فرمودید، اجر و ثواب آبرسانی و رفع تشنگی از دیگران منحصر به قومیت و نژاد و دین خاصی نیست و حتی شامل حیوانات نیز می شود:

"برترین صدقه، خنک کردن جگر تشنه است و کسی که به جگر تشنه چارپا یا غیر آن آب رساند در روزی که سایه ای جز سایه عنایت خدا نیست در سایه عنایت خدا به سر خواهد برد." امام جعفرصادق علیه السلام، الکافی، ج4، ص58.

آب را نباید حتی از چارپایان نیز دریغ کرد، چه برسد به تشنه نگه داشتن انسان ها. به کافر هم باید آب رساند، چه برسد به مسلمان، چه برسد به نوادگان و کودکان تشنه لب ذریه رسول الله!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">