اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

فضای مجازی دنیای واقعی است!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷ ق.ظ

اصطلاحی به نام فضای مجازی، فارغ از گستره ادبیات رسانه ای، دیگر معنایی ندارد.

فضای مجازی همان فضای واقعی زندگی بشر است که گاه مهم ترین حوادث زندگی فردی و اجتماعی انسان ها رقم زده و تاریخ یک جامعه را دگرگون می سازد.

بالاترین چالش موجود در فضای مجازی، پیشبرد برنامه ها و اهدافی است که دگرگونی در جغرافیای سیاسی و فرهنگی ملت ها را نشانه رفته اند.

امروز فضای به ظاهر مجازی، جدی ترین عرصه مصاف بین فرهنگ ها و سیاست هاست که بی برنامگی و خودباختگی و انفعال در مواجهه با آن نتیجه ای جز شکست واقعی در برابر خواسته های برنامه ریزی شده و تحمیلی رقبا یا دشمنان نخواهد داشت.

تحقیقی ساده درباره اخبار منتشر شده پیرامون قوانین جاری و مصوب دولت ها، حکایت از موضع جدی کشورهای مختلف دنیا در تقابل با آسیب های احتمالی فضای مجازی دارد.

ایالات متحده آمریکا که بزرگ ترین مدعی گردش آزاد اطلاعات است از جمله کشورهایی است که عرصه مجازی را فضایی واقعی و سرنوشت ساز تلقی کرده و به منظور دفع آفات آن قوانین حساب شده ای را به اجرا درآورده است.

برایتان جالب خواهد بود که بدانید با مصوبه کنگره آمریکا، «اف بی آی» یا اداره تحقیقات فدرال پلیس آمریکا موظف است همه اطلاعات مربوط به کاربران اینترنتی را حتی برای تحقیقات غیررسمی، جمع آوری کند. قانون توقف سرقت آنلاین «سوپا» و قانون حفاظت از دارایی معنوی «پیپا» به دولت آمریکا قدرت خواهند داد به صورت بالقوه میلیون ها تارنما را تعطیل کند.

در فرانسه، ایتالیا و آلمان که از مدعیان مهد آزادی و دموکراسی هستند، قوانین سخت گیرانه ای پیرامون فیلتر شماری از کلمات و عبارت های اخلاقی و سیاسی به چشم می خورد.

بر اساس مصوبات جاری در کشور فرانسه، کاربران ناقض قوانین فضای مجازی تا مدتی از حق بهره گیری از این شبکه محروم می شوند.

در کشور انگلستان نیز علاوه بر فیلترینگ محتواهای غیراخلاقی، نژادپرستانه، ضد امنیتی و یا منافی سیاست های کلان این کشور، دسترسی افراد و آی پی ها به اینترنت به صورت هوشمند و مداوم تحت کنترل قرار دارد.

بر اساس قوانین انگلستان نیز کابران خاطی برای مدتی از دسترسی به فضای سایبری محروم مانده و یا به مراکز قضایی معرفی خواهند شد.

ممنوعیت دسترسی به محتوای مجرمانه مدّ نظر سیاستمداران استرالیا نیز با جدیت در این کشور اعمال می شود. نهادهای ذی ربط در اجرای این قوانین سخت گیرانه، اهمال نشان نمی دهند.

کشور پهناور و پر جمعیت چین هم به منظور مدیریت بر فضای مجازی و دفاع از حریم فرهنگی و سیاسی جامعه خود، به بومی سازی اینترنت روی آورده و از اساس فضایی مستقل و ملی را برای استفاده کنترل شده مردم کشور خود طراحی و تولید نموده است.

بررسی کوتاه این اخبار و گزارشات از میزان توجه و جدیت سران کشورها نسبت به فضای مجازی حکایت داشته و ورود نهادهای دفاعی و امنیتی وقضایی به منظور احاطه بر فعالیت های جاری در محیط سایبر را امری عادی و معقول نشان می دهد.

بی حالی، بی انگیزگی، عدم اشراف و ناتوانی متولیان اصلی مسئول در کشور، در کنترل فضای مجازی و تدبیر پیرامون آسیب های اجتناب ناپذیر آن که به فرموده رهبر معظم انقلاب به قتلگاه جوانان تبدیل شده است، ضرورت بازنگری در تعیین نهادهای مسئول و ناظر را گوشزد می نماید.

وزارتخانه بلاتکلیف ارتباطات و فن آوری اطلاعات، در تمام این سالها با فرصت سوزی و اتلاف وقت و سرمایه اثبات نموده که نمی تواند متولی امین و دلسوزی برای مدیریت فضای مجازی در ابعادی چون بومی سازی، تولید محتوا و یا نظارت و کنترل آسیب های آن بوده و جغرافیای مجازی کشور را به عنوان محیطی بی در و پیکر و شهری بی کلانتر رها ساخته است.

بی پرده باید اذعان داشت همچون کشورهای پیشرفته دنیا، ورود هوشمندانه و با برنامه نهادهای دفاعی و امنیتی به عرصه فضای مجازی به عنوان بخشی از فضای واقعی مرتبط با امنیت عمومی، امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.

در این راستا ایجاد و بنیان یک زیرساخت "server" قوی و مادر در کشور که کاملا بومی و بروز باشد، اهمیت درجه اول دارد.

نظرات  (۱)

سلام
ممنون از مطلب خوبتون
سایت ارزشمندی دارین موفق باشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">