اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

حرکتی سوال برانگیز درباره چهارراه شهدای بابل

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ب.ظ

6xll_photo_2015-08-10_17-29-01.jpg


تا الان هر جا که تحقیق می کردید و به هر منبعی که رجوع نموده و می خواستید درباره علت نامگذاری چهارراه شهدای بابل اطلاعی کسب کنید به این توضیح بر می خوردید که به دنبال فتوای جهاد علامه سعیدالعلما بر ضد بابیت و بهائیت، چند نفر از مریدان شهید ایشان در این نقطه تدفین شدند. بعدها یعنی در زمان رضا شاه وقتی قرار می شود خیابانی از آن مسیر عبور کند و ترکیب سنتی آن جا بر هم بخورد مردم نام آن تقاطع را به یاد آن شهیدان راه دین، چهارراه شهدا گذاشتند و این نام تا کنون نیز در افواه عموم باقی مانده است. این مطلب حتی در سایت شورای اسلامی شهر بابل نیز به چشم می خورد.

" سایت شورای شهر بابل، متنی به قلم صمد صالح طبری: محله شهدا یا درب الشهدا :

شهدا یا درب الشهدا یا شهدابن- از نامهای رایج چهار راه شهدا ی فعلی است که در گذشته مقبره 4 تن از یاران آیت الله العظماء سعید العلماء بار فروشی بود که در نبرد با بهایئان و افراد شیخ محمد علی بار فروشی (قدوس) به شهادت رسیده اند. قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد و همواره مرکز بازار بابل بوده است . در ضلع جنوب غربی چهار راه شهدا ( سلمانی سابق و میوه فروشی فعلی ) مقبره یکی از سادات قرار داشت که در دوران پهلوی اول تخریب شد وتا مدتها قبل در کنار آن در پیاده رو منبری قرار داشت که مردم در شبهای جمعه شمع روشن کرده و نذررو نیاز بجای می آوردند .و در دوره قاجاریه به آن امامزاده شهدا میان بازار می گفتند http://www.babolshora.com/mida-news-1402.html "

روز گذشته معاونت فرهنگی شهرداری بابل با نصب بنری در این چهارراه به بهانه معرفی یک محله قدیمی، مدعی شد که عده ای از علویان به دست بنی العباس در این نقطه به شهادت رسیدند. در این بنر به هیچ وجه اشاره ای به جریان بهائیت نشده است.

این که چرا بین همه محله های قدیمی شهر، معاونت فرهنگی به ناگاه به سراغ این چهارراه آمد - آن هم درست بعد از رسوایی یکی از حامیان بهائیت در شهرداری و اخراجش که البته علقه نسبت به او هیچ گاه از سوی دوستانش در معاونت فرهنگی شهرداری مخفی نماینده است - بحث دیگری است که نمی خواهم فعلا وارد آن بشوم.

اما به عنوان یک شهروند دوست دار و علاقمند به تاریخ می خواهم بدانم مأخذ این ادعا یعنی نبرد بنی العباس با علویان بابل در نقطه مذکور چیست و خبر آن در کدام کتاب یا منبع معتبر تاریخی ذکر شده است؟

ماه گذشته در خصوص ترویج مقوله حجاب هم شاهد حرکت مشکوکی از سوی معاونت مذکور بودیم که تذکر لازم به صورت شفاهی به اطلاع مسئولان مربوطه رسید.

تکمله: جواد بیژنی، مدیر در سایه معاونت فرهنگی شهرداری بابل در تماسی که با راقم این سطور داشت، اذعان نمود که "منبعی برای اثبات ادعای شهادت علویان توسط بنی العباس در این نقطه از بابل وجود نداشته و عبارت مذکور بر روی بنر تنها بر اساس یک تحلیل شخصی بوده است!!"

من اسم این کار را می گذارم تاریخ سازی. جا داشت متولیان امر، بی هیچ غرض و پیشداوری موضوع دفن شهدای مبارزه با بابیت در منطقه مذکور را لااقل در حد یک احتمال مطرح می کردند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">