اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

حاشیه های فاطمیه بابل (1)

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ


یک دور گردش در خیابان های بابل، نشان می دهد مردم این شهر ویژگی هایی دارند که شاید مانند آن را کمتر بتوان در نقاط دیگر جستجو کرد.

تعداد کتابفروشی در این شهر بیشتر از بسیاری از شهرهایی با همین وسعت و جمعیت است. تعداد گل فروشی و روزنامه فروشی هم در این شهر چشمگیر است. مردم این شهر از نزدیک به دو دهه پیش تا کنون عادت کرده اند حتی اگردر ایستگاه تاکسی دو نفر ایستاده باشند همان دو نفر هم صفی تشکیل بدهند تا حقی از کسی ضایع نشود. تعداد اغذیه فروشی در این شهر بسیار قابل توجه است؛ اما برتری چشمگیر آشپزخانه ها و جگرکی ها باز هم نشان از رویکرد فرهنگی مردم این دیار نسبت به غذاهای سنتی دارد. کسی که دارد از جاده های برون شهری وارد بابل می شود با دیدن انبوه کارگاه های تولید و فروش گنبد و گلدسته می فهمد که در حال نزدیک شدن به شهری مذهبی است.

همه این ها که گفته شد یکطرف، تعدد هیئت ها در کوچه و محلات این خطه از دیگر ویژگی های بارز و ارزنده شهرستان بابل محسوب می شود. غلبه فعالیت هیئت ها بر فضای شهر را می توان در مناسباتی مانند روز عرفه به وضوح مشاهده کرد. در عرفه، بابل به حالت نیمه تعطیل درآمده و از هر هر کوی و برزنی صدای دلنشین مناجات به گوش می رسد. برای آنهایی که ساکن این شهر هستند شاید این نمادها و نشانه ها عادی شده باشد؛ اما بارها افراد صاحب نظری را از بیرون محدوده شهرستان بابل دیده ام که وقتی با شخصیت های فکری حاضر در شهرستان آشنا می شوند نمی توانند وجد و سرور خود را از حضور انبوه نخبگان مذهبی و فعالان انقلابی در یک شهر، مخفی نگاه دارند. دانش آموختگان حوزوی شهرستان بابل در عرصه های علمی در حوزه های علمیه کشور به نسبت،  یک سر و گردن از بسیاری از مدعیان بالاترند. در مشهد و قم و تهران نام برخی مداحان جوان شهرستان بابل را بارها بر سر زبان جوانان هیئتی شنیده ام....

بعضی ها هر چقدر هم زور بزنند، بابل، دارالمؤمنین است؛ ولو کره المنافقون.

من اگر چه به طور معمول سالی یکبار آن هم در ایام منتهی به تاسوعا و عاشورا به بابل می آمدم، اما این بار به برکت تفسیر منحصر به فرد و بی سابقه دادگاه ویژه روحانیت استان از قانون، بالاجبار چند روزی از نوروز را به میهمانی دیار خود مشرّف شدم.

می دانم که برخی رفقا گله دارند که فاطمیه امسال با سالهای گذشته قابل قیاس نبوده؛ اما نباید فراموش کرد که رونق داشتن این میزان جمعیت و هیئت آنهم در ایام نخستین عید، بسیار جای شکر و تقدیر دارد. ویژگی روزهای نخست نوروز این است که حتی برخی مساجد هم نمازگزاران دائمی خود را نمی بینند. فضای شهر در مجموع فضای فاطمی بود.

یادم نمی رود بیش از دو دهه پیش شاید فقط یکی دو هیئت بودند که در سطح شهر به برگزاری مراسم فاطمیه می پرداختند . من در سال های دبیرستان مشتری برنامه های هیئت محبان الحسین علیه السلام بودم و زحمات امثال آقا مصطفی خورشیدی را برای احیای فاطمیه فراموش نمی کنم.

باور کنید آن زمان در بعضی مناطق جنوبی شهرستان که اینک برای خودشان شهری شده اند حتی در شب شهادت حضرت بانو هم مراسم عروسی برگزار می شد. شکل گیری هیئت ها در این مناطق و توجه برخی طلاب و روحانیون بی ادعا به وضعیت فرهنگی موجود باعث شد فضای آن ماطق هم به سمتی سوق پیدا کند که اینک در فاطمیه، قدمی جلوتر از محلات سطح شهر، مراسمی پرشکوه همراه با اطعام برگزار می کنند. این تغییرات معنوی نشان می هد با اندکی حوصله و تلاش و دغدغه می توان وضعیت فرهنگی جامعه را ارتقا بخشید.

نکته دیگر این که هنوز برای بسیاری از خیّرین اهمیت اطعام در مجالس روضه حضرت جا نیفتاده است. طبیعتاً تحقق این مسئله در برجسته سازی این ایام برای عموم، تأثیرگذار خواهد بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">