اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

لگد به جریان عدالتخواهی در بابل!

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ق.ظ


ماجرای اعتراض یک عضو منتقد شورای اسلامی شهر بابل به برخی اقدامات شهرداری این شهر اکنون از التهاب اولیه خارج شده است. در این بین نیاز است تا کارنامه جریان عدالتخواه شهر نیز مورد کنکاش قرار بگیرد.

فارغ از صحت یا عدم صحت تخلفات منسوب به شهرداری بابل، آن چه که در وهله نخست مورد انتظار بود، پاسخگویی نهاد شهرداری به ابهاماتی است که در جامعه ایجاد گردید. شهردار بابل حق داشت دعوت عضو شواری شهر را برای مناظره نپذیرد؛ اما این تقاضا را پذیرفت و قول داد که سه نفر را به نمایندگی از خود برای مناظره با سخنگوی شورای شهر به مسجدی که برای این امر انتخاب شده بود بفرستد.

شب موعود، به رغم حضور خیل کثیر شهروندان، هیچ نماینده ای از شهرداری برای مناظره نیامد. عجیب تر آن که شهرداری حاضر نشد حتی بابت این خلف وعده توضیحی به افکار عمومی ارائه داده و از محضر جماعتی که به وعده مسئولان این نهاد اعتماد کرده و وقتشان را پای آن محفل گذاشتند، عذری بخواهد.

شهرداری بابل می توانست در زمانی دیگر درمراسمی مستقل به رفع شبهات طرح شده ولو به صورت یکسویه بپردازد؛ اما تا کنون قدمی برای این امر برنداشته است. انتظار دیگر این بود که این نهاد لااقل در اطلاعیه ای رسمی نسبت به دفاع از عملکرد خود اقدام کند؛ اما این اتفاق هم هرگز به وقوع نپیوست.

کلیّت این مسائل حاوی یک پیام بود و آن هم این که: لزومی ندارد ما به کسی پاسخگو باشیم.

اکنون مجموعه ای از بیانات و اوامر مؤکد رهبر عزیز انقلاب را در خصوص ضرورت پاسخگویی مسئولان مرور کنید و خودتان قضاوت کنید رفتار شهرداری بابل چه جایگاهی را در گفتمان انقلاب اسلامی داراست؟

پرسش دیگر اینکه نهادهای نظارتی چه تعریفی از وظایف خود دارند؟

پاسخگو نبودن شهرداری بابل می تواند دو عارضه منفی را به دنبال داشته باشد:

الف- طبیعی است بسیاری از مردم از خودشان بپرسند چرا در نظامی که داعیه دار حکومت مردمسالاری دینی است و می خواهد در این خصوص الگویی جامع را در راستای دستیابی به تمدن بزرگ اسلامی به ملت های آزادی خواه ارائه بدهد شهردار یک شهر کوچک هم خودش را پایبند به برخی شعائر طرح شده در تابلوی زیبای انقلاب اسلامی نمی داند؟ در نظامی که قرار است مسئولان در سطح کلان مدیریتی، خود را نسبت به مردم عادی جامعه هم پاسخگو بدانند شهردار یک شهر از پاسخ دادن به اتهامات طرح شده از سوی یک فرد مطلع عضو شورا نیز طفره می رود. به طور مثال وقتی شهردار شهر توضیح نمی دهد که با چه منطقی به بخش قابل توجهی از کارکنان اداره اش به مناسبت عید فطر نفری یک میلیون تومان عیدی می دهد در حالی که هنوز چاله چوله های شهر را پر نکرده است معنایی جز این ندارد که: استفاده از بیت المال به همه مربوط است غیر از مردم و نظارت مردمی هم تنها یک شوخی است! از این پس باید به فکر راهکاری برای بازسازی اعتماد این قشر از آحاد جامعه نسبت به شعارها و آرمان های نظام بود.

ب- نسل جدید عدالتخواه شهر وقتی می بیند که حتی از به چالش کشاندن یک شهردار بی نام و نشان در یک شهر کوچک هم ناتوان است دیگر امیدی به مطالبه گری از مسئولانی در سطح وزیر و وکیل نخواهد داشت. برآیند این رخداد، سرخوردگی و انزوای این طیف از سربازان صدیق انقلاب خواهد بود.

بی تعارف باید گفت تحصیل این دو آسیب تنها در سایه سکوت بخشی از جریان عدالتخواه شهر نسبت به وقایع اخیر و عدم مطالبه آنان از شهرداری برای پاسخگویی به افکار عمومی نشأت می گیرد.

ضمن ادای احترام به پیشکسوتان عرصه عدالتخواهی شهر، این قلم اگر چه هیچ گاه منطق منتقدان را در فرمایشی دانستن برخی حلقه های عدالتخواه نپذیرفته است؛ اما نسبت به نمایشی بودن آنان نیاز به تأمل دارد.

مردودین این ماجرا نیز آن بخش از مدعیان عدالتخواهی بودند که تارهایی از ریش مبارکشان در پود شهرداری تنیده شده و به قیمت چلوخورشت محفلشان با آبروی عدالت، معامله کردند. والعاقبة للمتقین

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">