اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

تقدیم قربانی به پیشگاه سکولاریسم!

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۶ ق.ظ


حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که فقه سیاسی گروه ترویستی داعش تا چه اندازه با فقه سیاسی اصیل اسلامی فاصله دارد و از آن منحرف شده است، گفت: فقه به عنوان الگویی است که خط مشی زندگی انسان ها را مشخص کرده و افرادی که می خواهند بر اساس شریعت زندگی کنند، از فقه گریزناپذیرند و همه انسان های مومن به طور طبیعی باید بر اساس شریعت و فقه آن حرکت کنند.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز کسی که قصد دارد فعالیت کند، یا باید به صورت سکولار رفتار کرده یا رفتار خود را به دین مستند کند که در صورت دوم دانشی را باید مد نظر قرار دهد که فقه با گرایش سیاست یا همان فقه سیاسی باشد. 

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام هر زمان بحث از حاکمیت سیاسی بوده از فقها برای اداره مطلوب جامعه استفاده شده است، تصریح کرد: در این میان هر جا حکومتی اسلامی مستقر بود، علما متصدی تدبیر فقه سیاسی بودند و در واقع فقه سیاسی در همین فضا نوشته شد و از آنجا که اهل سنت حکومت متمرکز بیشتری داشتند، فقهای بیشتری در این بین به تدوین فقه سیاسی پرداخته و فقه سیاسی متناسب با جامعه مطرح شد. 

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اصل هویت داعش را باید بر اساس دولت ترسیم کرد چرا که نام خود را دولت اسلامی عراق و شام نامیده اند، بیان کرد: این گروه تروریستی که خود را سلفی می خوانند و رفتارهای خود را به ظاهر مستند به فقه اسلامی می کنند، در حقیقت از فقه و دین، سرپوشی برای اهداف و مقاصد سیاسی و جنایات خود درست کرده اند و لذا مشاهده می کنیم امور فقهی این گروه حتی مستند به اصول اولیه فقه اصیل اسلامی هیچ گونه از مذاهب اسلامی نیست و فقه را به گونه ای تعریف می کنند که بر طبق خواسته خودشان باشد. 

وی عنوان کرد: به طور مثال تعریفی که از ارتداد یا کشتن اُسرا این گروه دارد و به اعدام افراد می پردازند، به هیچ عنوان با فقه اسلامی سازگار نیست و تعریف خاصی با رعایت شرایط خاصی در اسلام برای این احکام بیان شده است یا صدور حکم اعدام برای افرادی که گناه کبیره یا صغیره و حتی مخالفت با حکومت حاکمان این گروه ترویستی می کنند، کاملا با فقه اصیل اسلامی در تضاد است. 

حجت الاسلام ایزدهی تاکید کرد: در فقه سیاسی اسلام برخی احکام کاملا جنبه شخصی دارد و حدودی از آن لازم الاجرا است مثلا حجاب برای زن و مرد حدود خاصی دارد و استفاده از روبند یا پیراهن افغانی هیچ وجه شرعی ندارد و به حریم شخصی باز می گردد اما داعش به اسم اسلام و حجاب، استفاده این موارد را ضروری می شمارد یا بحث جهاد نکاح که به هیچ عنوان وجهه اسلامی در فقه ندارد و علمای اهل سنت نیز در برابر این فتوا موضع شدیدی اتخاذ کرده اند. 

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه اگر چه داعش به نام اسلام به فعالیت خود ادامه می دهد اما عملا از شریعت به دور است، ابراز کرد: با این روش، این گروه تروریستی از یک سو خود را به دین منتسب کرده و در بین افراد ساده دل کسب وجاهت می کند و از سوی دیگر به دلیل آن که امور خود را منتسب به فقه اسلامی می کنند، رفتارهای آنها مشمئز کننده و ضد فطرت است که منجر به بدنامی اسلام و شریعت می شود و عملا اسلام هراسی را در پی خواهد داشت که دین را مقابل سکولار قرار می دهد. 

وی فقه نظری و عملی داعش را تهی از عقل دانست و بیان کرد: اگر چه این گروه منحرف خود را سلفی می خواند، اما این ادعایی بیش نیست و این افراد کارآمدی لازم را نداشته و فقه آنها نیز با منطق و عقل سازگاری ندارد و در مواقعی هم به اصطلاح قصد روزآمدی را دارد، منجر به اسلام هراسی و خشونت می شود که این مساله زاویه بسیاری با اسلام اصیل دارد. 

حجت الاسلام ایزدهی اذعان کرد: اجساد مسلمان و غیرمسلمان را آلات بازی قرار دادن، مثله مثله کردن انسان ها و تکه تکه کردن بدن ها، صلح با دشمن و ... از اموری است که نه در فقه شیعه و نه در فقه اهل تسنن هیچ جایگاهی ندارد و این افراد تنها نام فقه اسلامی را بر آن گذاشته و نتیجه آن فرار از دین و پناه بردن به سکولاریسم می شود. 

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: گروه تروریستی داعش حتی کتاب فقهی تدوین شده ای ندارد که به آن استناد کند بلکه عمدتا منابع خود را از وهابیت و علمای آن گرفته و از استفتائات وهابیت استفاده می کند که حتی اهل سنت نیز با این احکام مخالف است و در برابر آن موضع می گیرد لذا این گروه تازه کار که هنوز شکل نظام مند به خود نگرفته، اسم و سایه ای از اسلام با خود همراه دارد اما عملا خلاف آیات و روایات شیعه و سنی عمل می کند و در حقیقت به دنبال استفاده ابزاری از دین برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود و رسیدن به اهداف است. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">