اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

این سنّت خوب را سر جای خودش انجام دهیم!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۶:۴۲ ق.ظ


مقتل خوانی در بسیاری از شهرهای مذهبی کشور رسمی متداول است که بعد از نماز ظهر عاشورا برگزار می شود. سنت زیبا و تأثیرگذار مقتل خوانی ظهر عاشورا مدتی است که در شهرستان بابل نیز مرسوم شده و مورد استقبال عموم عاشقان اباعبدالله قرار می گیرد. دست باعث و بانی این امر خیر درد نکند.

برخی شواهد حاکی است که گاه این سنت حسنه، آسیبی را هم به دنبال داشته است. متأسفانه برخی مساجد و هیئات، آغاز مراسم مقتل خوانی را در اواسط صبح عاشورا قرار داده و رسماً باعث سلب توفیق دسته روی از عزاداران حسینی می شوند. این روند با کمال تأسف در سطح شهر بابل در حال رشد است و بعید نیست چند سال بعد در روز عاشورا شاهد خلوتی خیابان ها و سکوت و بی خبری شهر باشیم.

فراموش نکنیم که بست نشینی در مساجد و تشکیل مجلس برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت علیهم السلام در همه مناسبات مذهبی در طول سال، مرسوم بوده و همیشه برقراراست. ویژگی منحصر به فرد عاشورا حضور شکوهمند مؤمنان در خیابان و اعلام عزا و نمایش آمادگی برای یاری حسین علیه السلام در افق نگاه جامعه است. برای همین است که فی المثل برخی علمای بزرگ به شدت تأکید دارند که در عزای مولای متقیان علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله و شهادت امام صادق علیه السلام نیز مریدان اهل بیت با حضور در سطح خیابان ها به تعظیم شعائر الهی بپردازند.

جالب است برخی حضرات متولی هیئات در توجیه برنامه های مفصل خود در صبح عاشورا به این دلیل عجیب استناد می کنند که اگر مردم را رها کنند تا به دسته بروند ممکن است چشمشان به زنان نامحرم و بدحجاب در گوشه و کنار معابر بیفتد و مرتکب گناه شوند! جالب تر این که برخی از همین هیئات روز تاسوعا یا روزهای قبل تر در همان خیابان ها به دسته روی و عزاداری می پردازند! بگذریم از این سوال که دوستان اهل توجیه، روزهای دیگر سال را از چه خیابان و کوچه ای عبور می کنند؟!

روز عاشورا روز از خانه بیرون زدن است. از یاد نبریم که اسلام روی علنی بودن اعلام علقه به دین تأکید فراوان دارد. طبیعی است که قرائت عاشورایی دین از اولویت بیشتری در این خصوص برخوردار است. برخی طیف های ارزشی ما هم به جای آن که عرصه را به راحتی برای مروّجان نگرش سکولاری به دین و عاشورا و ... خالی بگذارند انشاءالله با بهره گیری از نمادها و شعائر حماسی، ابهت اسلام انقلابی را به رخ مدعیان اسلام پاستوریزه بکشانند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">