اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

بازهم اظهار نظری صریح از آیت الله کریمی درباره نمازجمعه امیرکلا

سیدحمید مشتاقی نیا | چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۱۶ ب.ظ


به نقل از وبلاگ پرتو حسن:

بیانات حضرت آیت‌الله حاج سید جعفر کریمی

در جمع علما و روحانیون شهرستان بابل در تاریخ 26/1/1392



بسم الله الرحمن الرحیم

...این منطقه، منطقه‌ی سعیدالعلماست. منطقه‌ی آشیخ مهدی امامی امیری است. منطقه‌ی آشیخ محمدرفیع امیری هست. منطقه‌ی دیگران و دیگران، از بزرگان و مفاخر علما که امثال آن‌ها شاید در نجف و قمِ آن روز نبودند. این منطقه‌‌ی بزرگان این‌چنینی، می‌زیبد که ما کاری بکنیم که آن وجهه و شأن این منطقه همان‌گونه که در سابق بود، برگردد. امیرکلای آشیخ محمد رفیع! آشیخ محمدرفیع را شما ندیدید. آشیخ محمدرفیع از فقهای مجتهد صاحب رساله‌ی حالا، اقدم بود.

آن وقت، امیرکلای آشیخ محمدرفیع، راجع به اقامه‌ی نمازجمعه در محلِ او باید اینجور اختلاف باشد؟! آن هم اختلافِ لجوجانه، اختلاف تعمدی، اختلافی را که نشأت می‌گیرد از بی‌دینی واِلّا این مسئله مسئله‌ی اختلافی نیست. هر آنکه فقه نوشته است، از صدر اول، از زمان مرحوم شیخ مفید، بعد شیخ طوسی، بعد سعیدبن زهره، بعد ابن ادریس، بعد محقق، بعد علامه، بعد شهیدین، بعد فقهای زمان ما، وما بینهم فقها الا ما شاءالله، همه‌ی این‌ها متعرضند که بین دو جایگاه نمازجمعه باید یک فرسخ شرعی فاصله باشد. یک فرسخ شرعی عبارت است از سه میل. میل عبارت است از چهارهزار زراع. یعنی بین دو نماز جمعه باید دوازده هزار زراع فاصله باشد. اگر فاصله این مقدار نبود، این دو نمازجمعه هم‌زمانِ هم اقامه بشوند، هر دویش باطل است و اگر یکی جلوتر و یکی دیرتر آنی را که جلوتر هست درست است و آنی را که دیرتر هست باطل و اگر نمی‌دانند که کدام زودتر خوانده و کدام دیرتر، باید تحقیق بکنند و این هم از مسائلی نیست که إن‌شاءالله ندیده پاک است، نه. این شرط، شرط واقعی است. اگر دو سال بعد، سه سال بعد بفهمند که این نمازی را که به عنوان نماز جمعه خواندند، در زمانی بود که جای دیگر داشتند نماز جمعه می‌خواندند، با نبود این مقدار فاصله، این نماز جمعه باطل است و نماز جمعه‌ی باطل قضا ندارد و باید نماز ظهر را قضا بکند.


این‌ها یک مسئله‌ی اختلافی نیست. این چیزی نیست که آن بگوید استادم این‌جوری گفت، آن بگوید رفیقم این‌جوری گفت، آن بگوید این آیت‌الله این‌جوری گفت، آن بگوید آن آیت‌الله این‌جوری گفت. این اصلاً اختلافی نیست. اگر اختلاف است، اختلاف در تشخیص موضوع است، در مصداق است، در تشخیص موضوع و مصداق اگر پنجاه سال قبل، شصت سال قبل، صد سال قبل بود، یک نفر آدم پیاده برود با عَرَش از اینجا تا کله‌بست را اندازه‌گیری بکند، شاید کسی حاضر نبود. یا خسته می‌شد، یا در وسط حساب را اشتباه می‌کرد، این عدد از دستش در می‌رفت، اما الان که ماشین‌ها کیلومترشمار دارند و این ماشین‌ها، کیلومترشمارش را یک جوری تنظیم کردند که دست شما نیست. اینجا کیلومتر را کمتر نشان بدهد، آنجا بیشتر نشان بدهد. اگر دست شما بود این‌هایی را که مسافرکشی می‌کنند دمِ عوارضی‌ها باید برگه نشان بدهند، این‌ها یک بلایی سرش در می‌آرودند که صدوبیست کیلومتر را هشتاد کیلومتر بخوانند که نگویند تو سرعت داشتی، مگر آن‌که سیم کیلومترشمار را دست بزنند و خرابش کنند. اگر خراب نکردند این اتوماتیک آن مقدار مسافت واقعی را نشان می‌دهد. «جی پی‌اس» هم که گفتند آن هم یک آلتی است برای تشخیص مصداق؛ آن هم تشخیص می‌دهد. فرض بفرمایید که اگر ابتداءً نمی‌دانید که این درست است یا نادرست، شما یک صدمتر را با کیلومتر ماشین اندازه بگیرید و بعد خودتان آن را متر بکنید، ببینید اندازه‌ی هم در می‌آید یا نه. دویست متر را اندازه بگیرید ببینید اندازه‌ی هم در می‌آید یا نه. اگر در آمد معلوم می‌شود که این کیلومتر ماشین درست کار می‌کند و اگر اندازه‌گیری معلوم شد، آن وقت این زمین خانه‌ی خدا آن‌جا افتاده است، زمین توی جیب شما نیست که من نمی‌توانم اندازه بگیرم، توی جیب من هم نیست که نتوانید اندازه بگیرید، من را قبول ندارید شما برو اندازه بگیر، من شما را قبول ندارم من بروم اندازه بگیرم، هم‌دیگر را قبول نداریم دوتایی برویم اندازه بگیریم.

اندازه بگیریم از این جایگاه تا آن جایگاه و میزان فاصله هم جایگاه نماز جمعه هست، نه جای پای امام جمعه، نه محراب نماز جمعه، بلکه جایگاه نماز جمعه. فرض بفرمایید که در این مجلس که ما نشسته‌ایم، این جایگاه جلوس آقایون در این‌جاست. از همان لبه‌ی اول، این جزء جایگاه می‌شود، تا لبه‌ی نماز جمعه‌ی دومی را که در کله‌بست هست. این‌جور که برای من نقل کردند فاصله‌ی امیرکلا تا بابل تقریباً نزدیک به مرز است، سر مرز است. و آن هم میزان در فاصله می‌دانید که دو جسمی که از هم فاصله دارند خطوطی را که از یک جسمی به جسم دیگر می‌رسد میلیون‌ها خط، قابل فرض است. خطی را که می‌رود منحنی باشد ده متر فاصله دارد را 25 متر نشان می‌دهد. این منحنی یک خورده بالاتر برود سی‌متر نشان می‌دهد. یک خورده بالاتر برود 50 متر نشان می‌دهد. هرچه این کمانش بیشتر بشود بیشتر نشان می‌دهد. میزان در فاصله این‌ها نیست. میزان در فاصله گفت این محل تا آن محل چقدر فاصله دارد؟ این‌ها یک چیز عرفی است. وقتی که می‌گویند فلان روستا تا فلان روستا چقدر فاصله دارد، همه‌ی مردم می فهمند. هیچ‌کس نمی‌گوید که اگر بخواهی بروی آسمان و از آسمان برگردی بیایی در آن محل فاصله‌اش اینقدر است. اگر بخواهی طبقه‌ی هفتم زمین بروی و از آن‌جا سر در بیاروی فاصله‌اش این‌قدر است. می‌گویند این آقا دیوانه شده است مگر؟ فاصله این محل تا آن محل از اینجایی که ما ایستاده‌ایم تا اول فلان محل چقدر است؟ نزدیک‌ترین خطی را که این دو نقطه را به هم وصل می‌کند، این میزانِ فاصله است. واِلّا شما می‌توانید دورترین خط را هم درست بکنید. نزدیک‌ترین خطی را که این دو نقطه را به هم وصل می کند و این نزدیک‌ترین خط نه خط ماشین‌رو نه خط شتررو نه خط خصوص پیاده‌رو، بلکه خطی را که قابل عبور باشد، ولو اینکه مردم از این‌جا عبور نکنند، اما خط هست، خیابان هست، اگر خواستند می‌توانند از اینجا بروند. همین‌که خیابانی باشد که از آن‌جا قابل عبور هست، این نزدیک‌ترین خط بین این نقطه و آن نقطه، میزان فاصله‌ی یک فرسخ این است.

اگر یک فرسخ فاصله بود که اشکال ندارد، اگر فاصله نبود این نماز درست نیست. می‌گویی خب فاصله این مقدار نیست، بعد درست می‌شود، نماز جمعه‌ی کله‌بست را می‌خواهند ببرند آن طرف‌تر درست می‌شود. این مثل این را می‌ماند که دختری را که مادر شما بعداً می‌خواهد برود خواستگاری، این را بگیرد برای شما عقد بکند الان با او هم‌بستر بشوی به حساب این که بعداً عقد بکنی درست می‌‌شود. این جور است؟! اینی را که بعد می‌خواهند نماز جمعه کله بست را ببرند به امام‌زاده حسن. اگر بردند آنجا و فاصله‌ی آنجا تا نماز جمعه امیرکلا به مقدار یک فرسخ بود آن وقت بگویید این نماز جمعه حالا اشکال ندارد، اما تا نبردند اشکال دارد.

در روایات دارد «شرالناس من باع آخرته بدنیا و شرٌ منه من باع آخرته بدنیا غیره». شما دین را برای دنیای خودت بفروشی، یک چیزی را از دست دادی، یک چیزی خودت گیر آوردی و اما اگر دین را برای دنیای دیگران بفروشی او به دنیا می‌رسد، تو به چه چیزی می‌رسی؟

آن‌هایی را که دست‌اندرکارند و کوشش دارند که در اینجا حتماً نماز جمعه برپا بشود، این‌ها راست راستی انگیزه‌ی نماز داشتند؟ این‌ها اهل نماز بودند؟ این‌ها حامی نماز بودند؟

آنکه می‌گوید که نظر مقام معظم رهبری در لزوم رعایت فاصله بین دو نماز جمعه عوض شد! یک کیلومتر هم اگر فاصله باشد ایشون کافی می‌دانند. آشیخ چرا از خدا نمی‌ترسی؟ چرا دروغ می‌گویی؟ مگر دین خدا دست مقام معظم رهبری است که ایشان امروز این‌جور بپیچد فردا آن جور بپیچد؟ این قصه‌ی اعتبار فاصله عرض کردم از زمان تشریع نماز جمعه لزوم رعایت فاصله‌ دو نماز جمعه همراه با آن تشریع شده. مقام معظم رهبری تغییر فتوا داده است؟ مگر تنها فتوای ایشان بود ؟ این فتوای همه‌ی فقهاست.


این‌ها را برادران عزیز، اولاً به فکر آینده‌ی خودتان باشید. بین این مردم می‌خواهید زندگی بکنید. چه‌جور می‌خواهید زندگی بکنید؟ عزیز زندگی بکنید یا ذلیل؟ دیگر این‌که به فکر دین باشید که عزت شما در عزت دین است. سوم به فکر مردم متدین باشید که پشتیبان شما این مردم متدینند. با مردم متدین شما می‌توانید زندگی بکنید.

امیدوارم این مشکل نماز جمعه‌ی قلابی امیرکلا را که دو نفر افراد مجهول‌الهویه، این‌ها آمدند روی انگیزه خاصی را که داشتند و دارند این نماز جمعه را برپا کردند که پایگاهی برای خودشان درست بکنند نه پایگاهی برای مردم متدین که نماز بخوانند و این هم این‌قدر سر و صدا ندارد. آقایان شما برای چه اختلاف می‌کنید؟ قبول ندارید این فاصله را، شما رساله‌ی عملیه دارید، تحریر را نگاه کنید، کتاب‌های دیگری را که نماز جمعه دارد را نگاه کنید. آن وقت در خارج این فاصله این مقدار است یا نه. یک روزی به عنوان تفریح از نماز جمعه امیرکلا تا نماز جمعه کله‌بست نه آن راهی را که می‌رود طرف بابلسر و بعد از یک کیلومتر یک جایی دور می زند و به طرف کله بست می‌آید، آن میزان نیست. این راهی را که مستقیم می‌رود تا نماز جمعه عرض کردم نزدیک‌ترین خط دو نقطه به هم‌دیگر آن میزان فاصله هست. اگر این فاصله نبود این نماز جمعه باطل است و اگر بود دیگر دعوایی نداریم، نزاعی نداریم و از سمت کله‌بست این فاصله تحقیقاً کمتر است.

یک افرادی آمدند برای ایجاد فتنه، واقعاً برای ایجاد فتنه. روی انگیزه‌ای که خودشان داشتند این کار را کردند و شما را به جان هم انداختند. شما همه‌ی‌تان اگر شبهه دارید راه رفع شبهه این است. حکم شرعیش هم این است. هم فتوای امام و هم فتوای مقام معظم رهبری و هم فتوای سایر مراجع.

آنچه که مصلحت اسلام و مسلمین است، آن را رعایت کنید و غیر از مصلحت اسلام و مسلمین به هیچ چیز اعتنا نکنید.خدا إن شاءالله بر توفیقات همه‌ی شما بیفزاید و طول عمر با عزت و عظمت به مقام معظم رهبری همراه با توفیق و سعادت و خوشبختی عنایت فرماید. وجود مقدس حضرت بقیت‌الله ارواحنا لتراب مقدمه الفداه را از ما راضی و خشنود و ظهورش را إن‌شاءالله نزدیک و همه‌ی شما را موفق بدارد بدان‌گونه که باید باشید نه بدان‌گونه که دلتان می‌خواهد. امیدوارم همه‌ی شما بدان‌گونه باشید که خدا دوست دارد.

................................................................................

پی نوشت:

1. با خبر شدم که آقایان وقتی فهمیدند مسیر پل جدید کله‌بست هم مصداق راه محسوب می‌شود با شورای شهر و شهرداری کله بست هماهنگی و اقدام به مسدود کردن پل کردند تا جلوی عبور افراد را بگیرند. طبق نظر فقهی «قابلیت تردد» ملاک است. با مسدود شدن راه قابلیت تردد آن از بین نمی‌رود.

2. واقعاً بازی با نماز، ستون دین، اولین مسئله مورد بازخواست پروردگار و مقدمه پذیرفته شدن دیگر اعمال، شرم آور است. و سکوت در برابر آن شرم‌آورتر.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">