اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

چه وقت باید گفت علم، حجاب است؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲، ۰۳:۲۲ ب.ظ

 

آخ که چقدر دلم می خواهد روی این تصاویر مانور بدهم و هر چه دلم می خواهد بار حضرات کنم؛ ولی حیف که روی صحبتم چیز دیگری است.

اگر بدانید چقدر دلم می خواهد بنویسم: می دانید فرق قهرمان های اصیل با قهرمان های قلابی چیست؟ می دانید اگر سبک زندگی صدها شهید بی ادعای این مرز و بوم را مرور کنیم نتیجه ای جز ساده زیستی و دعوت به قناعت و همدردی با مستضعفین و ... نخواهیم یافت و اگر قهرمانان ما، بشوند بزرگوارانی چون نیکی کریمی و فرزاد حسنی و علی دایی و فرهاد مجیدی و...، حاصل ترویج سبک زندگی شان چیزی جز مصرف گرایی و تجمل پرستی و اسراف و آروغ شکم سیری و پوزخند به فقرا و... نخواهد بود؟

این بحث بماند برای وقت دیگر.

یک شرکت خارجی با کلی محصول قیمتی و لوکس و تشریفاتی که تماشای آن، دل از ما بهتران را نیز آب خواهد کرد چه برسد به مردم عادی، می آید توی تهران شعبه می زند و برای تبلیغاتش چند هنرپیشه و ورزشکار را با وعده و وعید می کشاند وسط مراسم افتتاحیه اش. نوش جانشان. از کوزه برون تراود هر آن چه در اوست.

این وسط مانده ام دانشمندی مدعی معرفت مثل جناب الهی قمشه ای چرا دست و پایش را گم می کند و کراوات می زند و نخود آش می شود؟!!

باور کنید من به جناب دکتر بسیار علاقمندم و اگر چه سخنرانی های ایشان را اغلب "حرکت در سطح" می دانم و فاقد عمق؛ ولی به هر حال معلومات بالا و حافظه قدرتمندشان انصافا در خور تحسین است. ولی آیا این دانشمند علوم دینی ته نگاهش همین است که سبک زندگی مسلمین بشود زدن کراوات و استفاده از محصولات سوپر لوکس و البته غیرضروری و مسابقه مصرف و بالتبع آن خندیدن به ریش مردم عادی جامعه که در دخل و خرج روزمره شان هم مانده اند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه می دارند؟

آیا کسی که نهج البلاغه مولا را خوانده باشد به خودش جرأت می دهد طوری زندگی کند که مردم معمولی با دیدن وضع زندگی اش آه بکشند؟ بی رودربایستی باید بگویم این نوع مسائل نشان می دهد "حفظ" کردن علم حتی از نوع دینی آن بسیار بسیار نازل تر از "شناخت" آن علم است. شما هر چقدر کتاب بخوانید و نتوانید بفهمید ته ماجرا قرار است به کجا ختم شود چه فایده ای دارد؟

ما باید تکلیف خودمان را با شناخت دین مشخص کنیم. می خواهیم آخر ماجرا به کجا برسیم؟ آیا الگویی که دین برای یک انسان ترسیم می کند یعنی آخرش این که بشویم مروّج پول پرستی و تبلیغ و مصرف کننده لوازم غیرضروری مانند خودکار لوکس و چرم های قیمتی؟ پیامبر، نه. علی، نه. صحابه رسول الله هم این گونه زندگی نکرده اند.

حقیقت آن است که امثال الهی قمشه ای – گذشته از میزان و فاصله علمی شان از بزرگان دین – به گرد پای شخصیت های زلالی چون آیت الله بهجت و حسن زاده و... نخواهند رسید.

آب را باید از سرچشمه زلال آن نوشید.

 


  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">