اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

راه مقابله با اختلاف بین نخبگان

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱ ق.ظ

یکی از برنامه‌های دشمن در اردوگاه‌های اسارت که به منظور تسلط بیشتر به اسرا صورت می‌گرفت، ایجاد شکاف و اختلاف بین آنان بود. بعثی‌ها از طریق منافقین یا دیگر منابع خبری خود می‌دانستند که با تقویت برخی از نقاط اختلاف می‌توانند بعضی از اسرا را تحریک کرده و به جان هم بیاندازند. آنان به خوبی می‌دانستند که وحدت و یکپارچگی اسرا علاوه بر تأمین سلامت روحی آنها، باعث ناکامی بسیاری از طرح‌های رژیم بعث عراق در اسارتگاه‌ها خواهد گردید. کمترین خواسته عراقی‌ها عدم احساس راحتی و آرامش توسط اسرا بود. از این رو دامن زدن به دعواهای مذهبی بین شیعه و سنی یا مذهبی‌ها و حزب‌اللهی‌ها با اسرای دیگر و نیز تمسخر و تحقیر بعضی قومیت‌های کُرد و آذری و... و یا جداسازی اسرای ارتش از اسرای پاسدار و بسیجی، یکی از اولویت‌های سیستم مدیریتی اردوگاه‌ها به منظور اختلاف‌افکنی بین اسرا بود. این برنامه البته در خیلی از مواقع به نتیجه می‌رسید و دعواهایی بین اسرا ایجاد می‌گردید اما به مرور با افزایش تجربه و شناخت اسرا و نیز دخالت اسرایی که جزو نخبگان اردوگاه‌ها محسوب می‌شدند به خصوص قشر روحانیت، این اختلافات رنگ باخت و وحدت و همدلی و درک متقابل از شرایط موجود، بر فضای اردوگاه‌ها حاکم گردید.

نمونه بدیع دیگری که دشمن با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده به منظور اختلاف‌افکنی بین اسرا اجرا نمود، تجمیع چهره‌های سرشناس و تأثیرگذار اردوگاه‌ها در یک مکان بود.

عراقی‌ها از طریق جاسوس‌های خود، چهره‌های تأثیرگذار در بسیاری از اردوگاه‌ها را شناسایی کرده و همه آنها را به بخشی از اردوگاه 5 تکریت (ملحق 5) منتقل نمودند. حجت‌الاسلام احدطجری (احدی) در این خصوص توضیح می‌دهد: «رژیم بعث با این اقدام، دو هدف را دنبال می‌کرد. نخست خالی شدن اردوگاه‌ها از افراد و چهره‌هایی که در دل اسرا نفوذ معنوی داشته و حرف‌های آنها باعث وحدت و مودت بین اسرا می‌گردید. این هدف البته دیری نپایید که خنثی شد. با رفتن اسرای شناسایی‌شده، آزادگان ما دور چهره‌ها و شخصیت‌های دیگری گرد آمدند که از جایگاه فکری و معنوی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار بودند. به هر حال، جای آن چهره‌های تأثیرگذار که از اردوگاه‌ها منتقل شده بودند، هیچ‌گاه خالی نماند و راه و هدفشان توسط جانشینانشان استمرار پیدا کرد. هدف دوم و اصلی عراقی‌ها، به جان هم انداختن نخبگان اسارت بود. طبیعی است وقتی عده‌ای چهره سرشناس که هر یک به اصطلاح برای خود «أنا الرجل» سر داده و در جمع‌های مختلف، عده‌ای را از نظر فکری و سیاسی، رهبری می‌کردند وقتی کنار هم اجتماع کنند، هر یک برای مطرح کردن خود تلاش کرده و با به رخ کشیدن سوابق و توانایی‌های خود، در صدد اقناع دیگران برای فرمانبرداری از خودش خواهد بود. مشابه این جریان در طول تاریخ در همه جوامع عالم بسیار رخ داده است. تعیین ساز و کار انتخابات در کشورها به عنوان یک راه حل برای کنترل و پایان دادن به رقابت‌های سیاسی، مطرح شده است.

جالب است بدانیم وقتی اسرایی که برای خود چهره‌های شاخصی از قبیل: روحانی، فرمانده سپاه، درجه‌دار ارتش، مدیر دولتی و... بودند، در ملحق اردوگاه 5 تکریت گرد هم آمدند، هیچ رقابت و دعوا و جنجالی بر سر نحوه مدیریت اردوگاه و تعامل با دشمن و... بینشان درنگرفت. این اتحاد را باید در وهله نخست در شخصیت خودساخته و اندیشه مترقّی آزادگان جست. همراه با آن باید شخصیت فراگیر حجت‌الاسلام سید‌ علی‌اکبر ابوترابی را نیز مدنظر قرار داد. ابوترابی با همه اسرا رفتاری پدرانه داشت. تدین و تدبیر او، اعتماد اسرا را به سمت خود می‌کشاند. آن‌چه در ملحق 5 تکریت گذشت را باید الگویی برای جریان‌های سیاسی دانست. همه چهره‌هایی که افرادی مطرح و سرشناس بودند، در مقابل روحانی اسلام‌شناسی که قدرت اداره امور را داشت، سر تعظیم فرود آورده و از وی حرف‌شنوی داشتند. این‌گونه شد که طرحی دیگر از طرح‌های دشمن به شکست انجامید و یک بار دیگر عراقی‌ها مجبور شدند چهره‌های شاخص اسارت را در اردوگاه‌ها و در جمع سایر اسرا قرار دهند.» نظام ولایی، خلاصه تعریف است که می‌توان از نحوه اداره اردوگاه ملحق 5 تکریت ارائه داد.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">