اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

اصلاً قاضی هم خداست!

سیدحمید مشتاقی نیا | پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳ ق.ظ

مقام معظم رهبری دردیدار اخیر خود با مسئولان دستگاه قضا به این نکته اشاره فرمودند:

"اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلافها و نزاعها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد."

گره خوردن عملکرد قوه قضاییه با اعتبار حاکمیت، سرمایه ای ارزشمند برای دستگاه قضا و البته مسئولیتی حساس و گاه رعب آور را در ذهن ها تداعی می کند.

مردم شاید عملکرد مجلس یا قوه مجریه را به پای نظام ننویسند؛ اما دستگاه قضا که ریاست آن با حکم مستقیم ولی فقیه انتخاب شده و مسئولان آن از منتسبین به حوزه های علوم دینی هستند موقعیتی دارد که خواه ناخواه عملکرد خوب و بدش، در میزان وجاهت نظام اسلامی تأثیرگذار است.

مسئولان قوه قضاییه، رسالت خطیری در صیانت از اعتبار نظام برعهده دارند.

سلامت، تدبیر و مراقبت از حاشیه ها و پرهیز از انتقام جویی های شخصی و جناحی، اصولی مهم و محوری در رویکرد این دستگاه به شمار می آید که هیچ گاه نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری در ادامه این دیدار، ضرورت اعتمادسازی دستگاه قضا در بین مردم را نیز مورد تأکید قرار دادند و خط و مشی صحیح قضات در مواجهه با مردم را این گونه تبیین نمودند:

"ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابلِ مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد."

این که این روزها شنیده می شود فلان مسئول قضایی در فلان استان، جایگاه قاضی را جایگاه خدایی در بین بشر برشمرده، البته به یقین عبارت ونقل قولی ناقص و تحریف شده است؛ اما حقیقت امر آن است که خلیفة الله باید شبیه خدا باشد.

قدرت، یکی از اوصاف الهی است؛ اما خدا رحمان و غفار و ستار نیز هست. خدا مدبّر و محوّل هم هست. ذره بین خدا خوب و بد را می بیند. خدا عدالت دارد، رب یعنی مربی است و رییس العقلاء و ....

مجموعه توصیه های مقام معظم رهبری خطاب به متولیان دستگاه عدلیه، رهنودهایی کارشناسانه و مبتنی بر نقاط ضعف و قوت این دستگاه است که جا دارد اتاق فکری در این نهاد مهم کشور به منظور بررسی شیوه های عملیاتی سازی و بسط اندیشه ها و مطالبات رهبر انقلاب از قوه قضاییه راه اندازی شود.

فراموش نکنیم که تحول در قوه قضاییه یک مطالبه عمومی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و البته ایشان در همین دیدار، ماهیت تحول را با مرور زمان و کم تحرّکی در تضاد دانستند:

"تحول، به‌صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد."

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">