اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

کانون حوزه نقد/ قم - نامه یک، قدری تأمل: اعتراضات خیابانی یا ...؟

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴ ق.ظ

در این روزها، اموری چون: ناکارآمدی دولت، مشکلات ناشی از برجام، روش اداره جامعه توسط دولت، اشرافی گری برخی مسئولان، فسادها مالی پولی، ورشکستگی بنگاه های بانکی، گرانی های غیر منضبط، بیکاری و ... موجب شد برخی از اصناف شریف مردم، دست به انتقاد زده و در تجمعات محدود، اعتراضاتی نسبت به گرانی، و مسببان آن بنمایند.

لکن موج سواران فرصت طلب (و البته آماده) بر این موج اعتراض سوار شده و ایادی خویش را که در فتنه های 78 و 88 ناکام مانده بودند، فعال کردند. و با وجود ظرفیّت بسیار اندک، در حدّ جمعیّت های در نهایت چند صد نفری، هر آن چه دل تنگشان می خواست نسبت به نظام و ارزش های آن  در خیابان گفتند و امنیت عمومی را تهدید کردند

 

اینک چند سوال:

1. با وجود این که عمدتا یک کانال تلگرامی، جهت دهی این جریان را داشت و گرای تجمعات را می داد. و این سایت در زمان های قبل هم همواره از تعرض به ارزش های انقلابی کوتاهی نمی کرد. آیا تازه مسئولین دولتی فهمیدند که باید تقاضای حذف آن را به مسئولان روسی تلگرام بدهند. بلکه تکلیف سایر کانال های مشابه چه می شود؟

2. آیا با وجود داشتن ظرفیّت شبکه های اجتماعی ملّی، باید وزیر این مملکت از یک شخص خارجی خواهش کند که برای امنیّت ما، کانالی را تعطیل کند. و اصلا شایسته است ملت ایران با وجود شبکه های اجتماعی داخلی همچنان در این شبکه بمانند؟

3. آیا انتخاب زمان اعتراضات در روز نه دی تصادفی بود؟

آیا شروع این اعتراضات از شهرهای محوری انقلاب مثل مشهد و قم. آن هم با تندترین اهانت ها، فقط از باب اتفاق بود؟

4. اگر مسأله اعتراض کنندگان، مشکل معیشت بود، شعار علیه سیاست خارجی و مثلا کشور روسیه، چه معنایی دارد؟

5. منافقان داخلی با این که می دانستند ظرفیّت فراگیر کردن تجمعات را ندارند، آیا ریسک کردند با این احتمال که شاید مردم را به سمت خودشان بکشانند؟ یا این که مسأله، این است که باید در این ایامی که قرار است مذاکرات در خصوص FATF برگزار شود، یا ترامپ در خصوص برجام تصمیم گیری کند، بهانه دست دشمن بدهند و زمینه را برای تحریم فراهم کنند. یا همین مقدار فوائد نسیه برجام را هم لغو کنند (چنان که ماجرای فتنه 88 و کشته سازی ها زمینه تحریم را فراهم کرد) یا این که زمینه مذاکرات برجام 2 یا 3 را در خصوص ظرفیّت های موشکی یا حقوق بشری را فراهم نموده و مثل قبل امتیاز بگیرند.

6. به نظر می رسد اگر دولت کریمه بخواهد به مسأله معیشت مردم هم به صورت جدی بپردازد، به خاطر فراهم نبودن ساختار مناسب، همچنان بحث مشکل معیشت تا مدتی باقی خواهد ماند. آیا این اجتماع منافقان، تمام تلاششان بود یا این که تست اولیه بود و باید مراقب بود و رفتارهای مناسب را از الآن آغاز کرد.

7. اگر مشکل اعتراضات مسائل معیشتی بود، چرا این اعتراضات در شهر مشهد و قم از مناطق جنوب شهر آغاز نشد و معترضان اقشار محروم و مستضعف نبودند بلکه رویکرد شعارهای هم رویکرد مشکلات معیشتی نداشت.

سید امیرحسین صدیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">