اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

بابل آبستن کدامین خبر است؛ تأیید آرا، اثبات تقلب یا فتنه؟!

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ

تقلب با فتنه فرق دارد. در هر انتخاباتی احتمال بروز تخلف وجود دارد و قانون گذار نیز به همین دلیل، پیش بینی لازم را در خصوص نحوه اعتراض نامزدهای انتخاباتی به تخلفات احتمالی در قالب قوانین رسمی جمهوری اسلامی، مشخص و تصویب کرده است.

آن چه که در سال 88 فتنه ای کور لقب کرد، صرف اعتراض به تخلفات احتمالی نبود. بلکه پیگیری ادعای تقلب از روش های غیرقانونی بود که تا مرز یک کودتای آمریکایی پیش تاخت و در نهایت با دخالت مدافعان قانون و شهادت بسیجیان غیرتمندی چون حسین غلام کبیری، فیض، ذوالعلی و ... به شکست انجامید.

سابقه اثبات تخلف در انتخابات را می توان در ماجراهای مربوط به برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران مشاهده کرد. بر اساس اعلام رسمی استانداری تهران، اکبر هاشمی رفسنجانی حائز رتبه شصتم در رقابت ها شده بود ولی توانست با اعتراض به نحوه شمارش آراء، به رتبه سی ام در بین کاندیداها صعود نموده و جواز ورود به مجلس را دریافت نماید. غلامعلی حدادعادل نیز یکی از معترضین بود که حتی در شعبه ای که خودش رأی داده بود فاقد یک رأی اعلام شد! او نیز توانست ادعای خود رادرباره تخلف انتخاباتی متولیان امر به اثبات برساند.

پیش از این حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار نیز شاهد ابطال صندوق های رأی در انتخابات مجلس و برگزاری مجدد آن بود که منجر به انتخاب نماینده ای غیراز فرد پیروز معرفی شده توسط فرمانداری این شهر گردید.

اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات یا نحوه شمارش آراء حق هر نامزد انتخاباتی است. مهم، نحوه پیگیری این ادعا است. به نظر می رسد اصولگرایان در صورت احتمال بروز تخلف در حوزه های انتخابیه با استفاده از حق قانونی خود می توانند درس قانون مداری و اخلاق سیاسی را به رقبایشان بیاموزند.

آن چه که درباره اعتراض برخی نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان بابل به روند برگزاری انتخابات به گوش می رسد در همین راستا قابل تعریف می باشد. اگر ادعای نامزدهای معترض به اثبات نرسد درسی از التزام به قانون را برای رقبای خود به یادگار گذاشته اند؛ اما اگر ادعاهای آنان درباره تخلفات احتمالی به اثبات رسید و تغییری در نتایج اعلام شده صورت گرفت می توان اخلاق و ظرفیت سیاسی مدعیان قانون و حقوق شهروندی را نیز به تماشا نشست که آیا نسبت به حکم قانون تمکین نشان خواهند داد و یا با تکرار رفتارهایی از جنس توحش و فتنه سال 88 بر تابوت مرگ سیاسی خویش، میخ هایی جداناشدنی خواهند کوبید؟! 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">