اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

راهیان نور به سبک شهرداری

سیدحمید مشتاقی نیا | سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ


شهرداری تهران مدتی است که کاروان های ضرب الاجلی! راهیان نور را برای برخی از شهروندان تهرانی و البته طلاب استان های البرز و قم برگزار می کند. ضمن تقدیر از توجه مسئولان پارک موزه شهرداری تهران به مقوله راهیان نور، ذکر یکی دو تذکر را خالی از لطف نمی دانم.

محدودیت زمانی حضور کاروان های شهرداری در مناطق عملیاتی به همراه اصرار بر حضور در انواع یادمان ها، فرصت حضور قلب و خلوت معنوی زائران را از بین می برد. فراموش نباید کرد که هدف از سفر راهیان نور بازدید نیم ساعته از مناطق عملیاتی و دور زدن با ماشین در جاده های مواصلاتی یادمان ها نیست. انتقال حال و هوا و فضای معنوی دوران دفاع مقدس نیازمند آرامش روحی مخاطبان است. کمبود زمان و عجله برای سوار شدن به اتوبوس و اعزام به نقطه دیگر، یادآور "زیارت دوره" های مربوط به سازمان حج و زیارت است!

نکته دیگر که شهرداری باید دقت بیشتری روی آن نشان دهد استفاده از راویان کارآزموده دفاع مقدس است. بر حسب تجربه، سن و سال راوی را معیار توفیق او نمی دانم؛ چه اینکه گاه یک راوی جنگ ندیده اما متبحر و دانش آموخته بسیار بهتر از یک راوی رزمنده توانسته به بیان آموزه های فرهنگ دفاع مقدس بپردازد. با کمال تأسف شهرداری تهران راویان جوانی را در طول سفر به کار می گیرد که گذشته از فاصله ظاهری با حال و هوای دفاع مقدس، اطلاعاتی در سطح یک خبرنگار داشته و به هیچ وجه ورای سطوح دفاع مقدس را در بیان خود نمی گنجانند. من در این مجال نمی خواهم روی پوشش و رفتار راویان جوانی که ظاهراً در سطح تورهای سیاحتی و گردشگری آموزش دیده اند نکته ای بیان کنم. هر چند دست کم استفاده از دختران جوان را برای روایت گری در فضای جنوب حتی در اتوبوس های متأهلی مناسب نمی دانم.

روی سخن این جاست که تمام هدف ما از بیان خاطرات دفاع مقدس و برگزاری راهیان نور، انتقال مفاهیم و معارف والا و سازنده ایثار و شهادت است. بسنده کردن به ذکر اطلاعاتی از مختصات جغرافیایی منطقه و آمار مرتبط با یک عملیات هیچ دستاورد معنوی برای مخاطبان به همراه نخواهد داشت.

از همه دست اندر کاران زحمت کش باغ موزه دفاع مقدس در شهرداری تهران که اغلب خودشان از سرداران پرتوان دفاع مقدس هستند تشکر و خواهش می کنم یک بار دیگر فلسفه تشکیل سفرهای راهیان نور و ملزومات آن را مورد بررسی قرار داده و نسبت به عمق بخشیدن به فعالیت های فرهنگی مجموعه خود در شناختن و شناساندن زوایایی نورانی از گنجینه ارزنده دفاع مقدس اهتمام ویژه ای نشان دهند. 

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">