اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات

ایده تأسیس سپاه بدر از کجا نشأت گرفت؟

سیدحمید مشتاقی نیا | يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ب.ظ

sokhanrani-nekodasht-sh-taghribi-19-10-93


سپاه بدر، مجموعه ای از نیروهای مجاهد عراقی پناهنده به ایران بود که رژیم صدام را دست نشانده ابرقدرت ها دانسته و با تجاوز این رژیم به جمهوری اسلامی ایران به عنوان اقدامی برضد حاکمیت اسلام می نگریستند. نیروهای این لشکر در طول دفاع مقدس در چند عملیات نظامی بر ضد ارتش بعث، حضور مستقیم داشتند.

شهید اسماعیل دقایقی نخستین فرمانده سپاه ( تیپ) بدر بود. این مسئله باعث شده تا اغلب مردم گمان کنند مؤسس این واحد نظامی نیز همین شهید بزرگوار بوده است.

شاید این توضیح لازم باشد که شاکله تیپ بدر نخستین بار در مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پی ریزی شد. مجلس اعلای عراق دارای یک شاخه نظامی بود که این شاکله بعدها گسترده تر شده و در قالب یک تیپ درآمد.

جالب است بدانید مؤسس شاخه نظامی مجلس اعلا، آیت الله شیخ محسن اراکی بوده است. در بخشی از زندگینامه ایشان که در پایگاه اطلاع رسانی معظم له منتشر شده می خوانیم:

"در سال ۱۳۶۲هجری شمسی شاخهٔ نظامى مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق را تأسیس نمود که بعدها به "سپاه نهم بدر" معروف شد. و از سال ۱۳۶۶ - ۱۳۷۵هجری شمسی مسئولیت نمایندگى ولىّ فقیه در نیروهاى سپاه بدر را نیز بر عهده داشت."

آیت الله اراکی، هم اکنون با حکمی از سوی مقام معظم رهبری، دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را عهده دار است. ایشان حدود ده سال نیز نماینده ولی فقیه در اروپا بود.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">