اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

فاضل میبدی به جنگ با داعش رفت!

سیدحمید مشتاقی نیا | جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۱۹ ق.ظ


من خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم یک روحانی نان خور امام زمان (عج) از قم برای ادای دین به اسلام مقاله ای نوشته و لابد با انتخاب تیتر " به ریشه های فکری و فقهی امثال داعش توجه کنیم " می خواهد بنیان های فکری و ایدئولوژیکی گروه موسوم به داعش را به چالش بکشاند. اگر چه انتخاب سایت ضدانقلاب جرس برای انتشار این مقاله نشان از کج سلیقگی نویسنده دارد ولی به هر حال استفاده از هر رسانه و فرصتی برای افشای انحراف فکری و اعتقادی تکفیری ها می تواند در جای خود مفید باشد.

با این خوش خیالی شروع کردم به خواندن مقاله جناب فاضل میبدی؛ اما ظاهراً جناب ایشان به جای آن که به نقد مبانی دینی داعش بپردازد درصدد تخطئه و انتقاد از مبانی فقهی و یا فتاوای برخی علمای شیعی برآمده است.

فاضل خان می گوید: " یکی از راه‌های خشکاندن جریان افراطی در کشورهای اسلامی تجدیدنظر در برخی گزاره‌های فقهی و کلامی است." و بعد برای تفهیم مقصودش از نگارش این مقاله، اعتقاد به جهاد ابتدایی، نجس دانستن برخی از کفار، تقسیم کفار به ذمی و معاهد و حربی را شواهدی ذکر می کند که می تواند منجر به پیدایش گروه های تکفیری بشود!

البته در جایگاه علمی با توجه به اختلاف نظر علما در برخی موراد یاد شده می توان از منظر فقهی به بررسی این فتاوا اقدام کرد؛ اما جناب فاضل در مقاله خود نه درصدد اثبات علمی و فقهی مدعای خویش است و نه در پی نقد ایدئولوژی داعش.

ظاهر امر این است که این چهره حوزوی مرتبط با فتنه تنها برای دلخوشی دوستان رسانه ای خود در آن ور آب مقاله ای فاقد وجاهت علمی نوشته و دست به نوعی شیرین کاری زده است.

این روحانی پا به سن گذاشته قطعاً می داند که برداشت غلط و انحرافی از روایات نمی تواند منجر به کنار گذاشتن آن روایات بشود. همیشه عده ای هستند که دین را تفسیر به رأی کرده و آفاتی را ایجاد می نمایند. طبق نظر فاضل میبدی ظاهراً باید تمام احکام فقهی را چهت پیشگیری از سوءبرداشت ها تعطیل نمود. مثلاً اگر عده ای برای رفع نجاسات از بدن یا لباس خود دچار وسواسی بیمارگونه می شوند لابد باید اساس بحث طهارت را از فقه برداشت و صورت مسئله را برای همیشه پاک کرد!

یقین می دانم که نویسنده مقاله مذکور این مسائل را به خوبی می داند اما اغراض سیاسی، نگاه افراطی او را نسبت به احکام دین دامن زده است. فاضل میبدی فراموش نکند که افراط، ریشه درک غلط امثال داعش از دین است.

خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند.

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">