اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

نقد نگرش های حداقلی در فقه سیاسی

سیدحمید مشتاقی نیا | دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶ ب.ظ


یکی از مشکلات سیمای استانی قم به دلیل وجود حوزه علمیه ای فعال و غنی و حضور نخبگان شاخص و مطرح در قم، انتخاب کارشناس مسائل دینی از میان صدها چهره صاحب نظر است. گستره رجال شاخص حوزه مقدسه قم اما مانع از شناسایی مجتهد جوان و نخبه شمالی برای حضور چند ماهه در برنامه های تخصصی فقه سیاسی شبکه استانی قم نگردید.

 حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی را به حق باید یکی از مفاخر حوزه های علمیه کشور دانست. این پژوهشگر برتر حوزه که برخی آثار وی در جشنواره فارابی و کتاب سال حوزه رتبه  نخست را کسب نمود متولد 1349 در شهرستان بابل و از شاگردان برجسته آیت الله محمدی در مدرسه علمیه روحیه بوده که به دلیل برخورداری از استعداد و ذوق علمی منحصر به فرد توانست دوره ده ساله مقدمات و سطح عالی حوزه را در کمتر از پنج سال پشت سر بگذارد.

از جمله آثار فاخر حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی می توان به کتاب " نظارت بر قدرت در فقه شیعه " و " قطع و پیوند اعضا " اشاره کرد.

رئیس گروه فقه سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی چند سالی است که کرسی درس خارج فقه سیاسی را نیز در حوزه علمیه قم دایر کرده است.

در هفته گذشته، کتاب " نقد نگرش های حداقلی در فقه سیاسی " از آثار وزین این استاد حوزه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر گردید.

پیش از آن که چند سطری از این اثر برجسته را برای معرفی کتاب ذکر کنم خوب است که یک بار دیگر از مدیران و تصمیم سازان عرصه های فرهنگی و اجتماعی شهرستان بابل و استان مازندران بخواهم که به جای میدان دادن به برخی ( عرض کردم برخی! ) عناصر درجه دو و سه در سطح امور کارشناسی، دنبال نوشیدن آب از سرچشمه ای زلال باشند. برای وجهه استان ولایتمدار و زرخیز مازندارن خوب نیست که نخبگان آن در نقاط دیگر کشور شناخته شده باشند اما در دیار خود با گمنامی دست و پنجه نرم کنند.

در معرفی این اثر می خوانیم:

" تحقیق نقد نگرش های حداقلی در فقه سیاسی در صدد است با عنایت به مبانی فقه شیعه و آموزه های آن، ضمن اثبات گستره فراگیر فقه شیعه در سه بُعد «جاودانگی»، «فرامکانی» و «تعمیم به همه شئون زندگی بشری»، دیدگاه ها و نگرش های متفاوت در فقه سیاسی را بررسی کند. آنچه در این تحقیق محور و ملاک محسوب می شود، استفاده حداکثری از فقه برای استنباط احکام شرعی ناظر به زندگی سیاسی و پاسخگویی به نیازهای فرد و جامعه به منظور هدایت جامعه به سوی غایات اسلامی با محوریت مکتب فقهی امام خمینی است. "

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">