اشک آتش

از اسلام ناب آمریکایی بیزارم!از ادعای برتری هویج بر بسیج!از اسلام بی خطر بیزارم...از اسلام آسه برو آسه بیا...اسلام پاستوریزه...اسلام عبدالملک مروان...اسلام بنی امیه و بنی العباس...اسلام شیوخ منطقه!!...اسلام پر عافیت و بی عاقبت...
----------------------------------------------------------------------------------
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
با چهره خونین سوی حسین رفتن
زیبا بود اینسان معراج انسانی

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

ارتش یا سپاه؟ مسئله این است!

سیدحمید مشتاقی نیا | شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴ ب.ظ


شاید بتوان گفت یکی از عوارض ناشی از بیان ناقص روایت های مربوط به زمان جنگ، ایجاد سوءبرداشت هایی است که منجر به شناخت نسبی و غیرواقعی مخاطب از حقایق دوران طلایی دفاع مقدس می شود.

از جمله این سوءبرداشت ها که گاه در باور برخی از علاقمندان کم سن و سال معارف دفاع مقدس دیده می شود می توان به نگرش بدبینانه نسبت به میزان تأثیر بخشی از قوای مسلح جمهوری اسلامی در روند دفاع از آب و خاک این مرز و بوم اشاره کرد. ریشه این باور غلط را البته باید به قصور راویان جنگ و یا تعمد و غرض برخی از آنان مربوط دانست. به طور مثال بعضی ها گمان می کنند ارتش نقش خاصی در رویارویی با دشمن نداشت و در طول هشت سال دفاع مقدس، صرفاً یک تماشاچی بود. بر اساس این باور غلط، ارتشی ها به محض شلیک گلوله از سوی دشمن، میدان را خالی کرده و فرار را بر قرار ترجیح می دادند!

از سوی دیگر بعضی تصور می کنند سپاه و زیرشاخه اصلی آن یعنی بسیج، صرفاً یک دیوار گوشتی! در برابر دشمن بودند و بدون هیچ منطق و تاکتیک نظامی تنها به عشق شهادت در مقابل توپ و تانک دشمن می ایستادند و آمار تلفات جنگ را بالا می بردند!

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و گذرا میزان صحت این دو شبهه را بررسی کنیم باید به این توضیح مختصر توجه نمائیم:

ارتش از سه بخش تقسیم می شود. صد و چهل فروند از هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، دقایقی پس از تجاوز ناجوانمردانه ارتش بعث، در واکنشی برق آسا که به عملیات کمان99 مشهور شد به آسمان دشمن پرواز کرده و ده ها نقطه از تأسیسات حساس دشمن را ویران نمودند. تیزپروازان با ایمان و سلحشوری همچون شهیدان فکوری، بابایی، اردستانی، یاسینی، دوران و ... حماسه هایی را در تاریخ این مملکت ثبت کرده اند که به راحتی قابل کتمان نخواهد بود.غیورمردان هوانیروز همچون شهیدان کشوری و شیرودی نیز نقشی ماندگار از ایثار و رشادت جوانان مومن ایران اسلامی را در خاطره ها باقی گذاشتند.

یکی دیگر از عرصه های رویارویی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رژیم متجاوز عراق، نبرد دریایی بود. در همان ماه های نخست نبرد، دریادلان ارتش اسلام با انجام عملیات تاریخی "مروارید" توان دریایی نیروهای مسلح عراق را به نابودی کشاندند.

اگر چه مشکلات داخلی ارتش که ناشی از دگرگونی های درون سازمانی آن در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی بود و نیز خیانت های فرماندهی وقت کل قوا –بنی صدر- بخش های عمده ای از توان ارتش را در برهه ای از تاریخ این سرزمین دچار ضعف کرده بود، اما هرگز نمی توان رشادت های بی نظیر مردان بزرگی چون شهیدان اقارب پرست، آبشناسان، منفرد نیاکی، صیاد شیرازی و... را در دفاع از وجب به وجب کشور اسلامی ایران به فراموشی سپرد.

یکی از نقاط پردرخشش کارنامه نیروی زمینی ارتش، عملیات بزرگ و سرنوشت ساز ثامن الائمه علیه السلام است. لشکر 77 خراسان که با حماسه به یادماندنی خود در این عملیات ملقب به لشکر پیروز 77 خراسان گردید با کمک سایر نیروهای مردمی، نخستین عملیات بزرگ مدافعان میهن را با شکست حصر آبادان رقم زد تا با تقویت روحیه خودباوری رزمندگان اسلام، نشان دهد که به رغم همه تحریم ها و خیانت ها و... ارتش جمهوری اسلامی، فرزند رشید مردمان دیار استقامت و پایداری است.

سوابق درخشان نیروهای جان بر کف ارتش جمهوری اسلامی باعث شد تا مقام معظم رهبری آنان را "ارتش حزب الله" بنامد.

سپاه و بسیج نیز متشکل از جوان های کم تجربه اما پرانگیزه و باشهامت بود که با اتکا به ایمان انقلابی خویش از جان و مال خود در راه دفاع از کیان اسلام دست شستند. برخلاف آن چه که گاه برخی بر سر زبان ها انداخته اند، انگیزه شهادت طلبانه مساوی با خودکشی نبود که اگر چنین بود شمار نیروهای سپاه و بسیج در همان ماه های نخست جنگ رو به زوال می گذاشت! درایت و هوشیاری جوانان مؤمن سپاه و بهره گیری آنان از خلاقیت ها و نبوغ فردی باعث ظهور حماسه هایی شد که مورد توجه بزرگترین استراتژیست های نظامی دنیا قرار گرفت. تنها یک مورد از این توانایی را باید در عملیات غرورآفرین والفجر هشت و فتح بندر مهم فاو جست و جو کرد. طراحی و اجرای مدبّرانه و فوق سرّی این عملیات توسط پاسداران انقلاب اسلامی حیرت ناظران بین المللی را برانگیخت. نشریه اکونومیست در تاریخ 22/12/1364 نوشت:

"اشغال جزیره فاو توسط ایرانیان نشان داده است که چقدر نیروی رزمی ایران در چند هفته اخیر پیشرفت کرده است... نیروهای ایران در کنار داشتن انطباق با شرایط محیط و نیز توانایی برای غافلگیر ساختن دشمن و آگاهی از لزوم پوشش و پنهان شدن از ماهواره های جاسوسی، قادر بوده اند خود را در مقابل آتش برتر و سنگین عراقی ها حفظ نمایند."1

انصاف حکم می کند در نقل خاطرات جنگ، از بزرگ نمایی نقاط ضعف خودداری کرده و نیز از بیان یکسویه نقش نیروهای مسلح اجتناب نمائیم تا نسل ناآشنا با حقایق دفاع مقدس، نگاهی درست نسبت به وقایع درس آموز تاریخ این مرز و بوم داشته باشد.

1-      1- سید مسعود جزایری، شب بارانی حمله، ص174، اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه

  • سیدحمید مشتاقی نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">